جمال خاشقجی اهل عربستان تنها خبرنگار منتقدی نبود که به خاطر زبان سرخش سر سبز خود را بر باد داد.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرگ مشکوک جمال خاشقجی خبرنگار  عربستانی سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه انداخت اما او تنها قربانی‌ای نبود که به خاطر انتقاد از ظلم و ستم سر به نیست شد. هر روز در رسانه های گوناگون خبری جدید از این شخص منتشر می شود که ابعاد نهفته ای از ماجرای قتلش را برملا می سازد.

خبرنگارانی که به سرنوشت مرموز و هولناک «خاشقچی» دچار شدند+تصاویر

جالب تر اینکه هنوز چیزی از ناپدید شدن او نگذشته که رسانه ها از تهدید یک شخصیت مشهور عربستانی دیگر به نام احمد بن راشد بن سعید به ربوده شدن و مرگ خبر می‌دهند. بن سعید نویسنده سرشناس عربستانی مقیم ترکیه در این‌باره می‌گوید: مدام تهدیدهایی از سوی صفحات جعلی دریافت می کنم. به عنوان مثال شخصی به نام  "نایف البقمی" خیلی واضح برای من خط و نشان کشید که چه کسی به تو پول داده تا به مردم، دین و کشورت خیانت کنی؟!

خبرنگارانی که به سرنوشت مرموز و هولناک «خاشقچی» دچار شدند+تصاویر

نکته جالبی که در میان پیام های دریافت شده این شخص به چشم می خورد توئیتی از شاهزاده خالد بن عبدالله بن فیصل بن ترکی آل سعود بود که در آن به بن سعید گفت: دوست نداری سری به سفارت عربستان بزنی؟؛ جمله ای که صراحتا بر نقش مقامات سعودی در قتل خاشقجی مهر تایید می زند.

بنا بر اعلام یورونیوز شاید برایتان جالب باشد تا از اسامی و پیشینه خبرنگارانی که چون جمال خاشقجی سر سبز خود را به خاطر زبان سرخشان از دست دادند مطلع شوید.

ده‌ها روزنامه‌نگار در دو سال اخیر میلادی تنها در اروپا کشته شده‌اند که یکی از آنها ویکتوریا مارنووا و البته آخرین قربانی افشاگری در اروپا بوده است. وی به طرز فجیعی مورد تجاوز قرار گرفت و نهایتا به قتل رسید. این شخص عضو هیئت مدیره تلویزیون پرمخاطب  «تی‌.وی.ان» در شمال بلغارستان و سومین روزنامه نگاری بود که ظرف یک سال گذشته جان خود را در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از دست داد.

خبرنگارانی که مانند «خاشقچی» زبان سرخ سر سبزشان را بر باد داد+تصاویر

قربانی دیگری که می خواهیم از او صحبت کنیم خبرنگار سرشناس اروپایی 53 ساله به نام دافنه کاروانا گالیزیا است که رازهای بسیاری از پرونده‌های فساد سیاستمداران و بازرگانان را برملا کرد. وی در اکتبر سال 2017 نزدیک خانه‌اش با انفجار یک بمب درون خودرو ترور شد. پلیس 10 عضو خانواده وی را در ارتباط با این پرونده بازداشت و نهایتا 3 نفر را به دخالت در قتل متهم کرد. ناگفته نماند که دادگاه رسیدگی به اتهامات آنها همچنان ادامه دارد.

خبرنگارانی که مانند «خاشقچی» زبان سرخ سر سبزشان را بر باد داد+تصاویر

یان کوچیاک قربانی بعدی است که در سن 27 سالگی همراه نامزدش در خانه شخصی روستایی واقع در براتیسلوا پایتخت اسلواکی به قتل رسید. علت دچار شدن به چنین سرنوشت تلخی تحقیق درباره فساد مالیاتی سیاستمداران کشورش بود.

خبرنگارانی که مانند «خاشقچی» زبان سرخ سر سبزشان را بر باد داد+تصاویر

کیم وال هم روزنامه‌نگار دیگری است که نباید نام او را در لیست قربانیان افشاگری از قلم انداخت. این روزنامه‌نگار 30ساله اهل سوئد که در حال تحقیق روی زندگی پیتر مدسن مخترع برجسته دانمارکی بود در 10 اوت 2017 حین انجام وظیفه و سوار شدن به زیردریایی شخصی این مخترع به طرز مشکوکی کشته شد.

خبرنگارانی که مانند «خاشقچی» زبان سرخ سر سبزشان را بر باد داد+تصاویر

به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز  تعداد خبرنگاران قربانی  سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان به بیش از ۴۳ نفر می رسد. پرونده جنجالی جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی همچنان در حال رمز گشایی است. تازه‌ترین و عجیب‌ترین نکته ای که در پرونده او کشف شد به مصاحبه صلاح  پسر خاشقجی با العربیه باز می گردد. پسر جمال در این گفتگو  به زنی با نام خدیجه اشاره کرد که در اکثر اخبار منتشره درباره مرگ مشکوک خبرنگار عربستانی از او به عنوان نامزد جمال یاد شده است در حالی که صلاح این موضوع را به کلی رد کرد. پسر خاشقجی در این باره گفت: زنی به نام خدیجه که ادعای نامزدی با پدرم را دارد اصلا نمی شناسم! در ادامه تصویر صلاح و خدیجه را نیز مشاهده می کنید.

خبرنگارانی که مانند «خاشقچی» زبان سرخ سر سبزشان را بر باد داد+تصاویرخبرنگارانی که مانند «خاشقچی» زبان سرخ سر سبزشان را بر باد داد+تصاویر

و در پایان بد نیست یادآور شویم، مرگ مرموز خاشقجی با واکنش های گسترده ای مواجه شد تا جایی که حتی توماس فریدمن تحلیلگر آمریکایی روزنامه نیویورک تایمز از امید بستن به ولیعهد سعودی و از این که وی را به عنوان معمار عربستان نوین یاد کرده بود ابراز پشیمانی کرد.

خبرنگارانی که به سرنوشت مرموز و هولناک «خاشقچی» دچار شدند+تصاویر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
خداوند میبیند خداوند میداند و خداوند بازخواست خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۲۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
یزید در بلاد عرب ( کربلا ) ظلم کرد وخون بناحق ریخت...صدام حسین باعث کشتار ( ایرانیان و عراقی ها ) شد....معمر قذافی .....حسنی مبارک.....همه مانند بن سلمان و آل سقوط ظلم کردند و خونها ریختند اما خداوند با آنان چه کرد؟ روزی که اربابان غربی به این نتیجه برسند که دیگر گاو نر شیرده عربستانی نمی تواند به اندازه ای که آنان انتظار دارند شیرپرچرب بدهد این گاو عربستانی راهم به کشتارگاه برای سلاخی اعزام میکنند و خداوند همیشه نشان داده که ظلم و خون مظلوم دامن ظالم را گرفته و نابودش میکند جایگاه امام حسین(ع) و مظلومیت خون سرخش چنان دامن یزید را گرفت که تا قیامت فقط لعنت ابدی برایش داشت وتا روز قیامت عزت و عظمت برای خون امام حسین(ع)به ارمغان گذاشت......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
بن سلمان نمی فهمد باید فقط خدمت کند و چون وظیفه خود را کنار می گذارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
لعنت خدا بر بن سلمان