رئیس خانه معدن استان گیلان گفت:رسوبات آبرفتی و پلاسرهای ساحلی و رودخانه‌های گيلان نیازمند اکتشافات بیشتر است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از روابط عمومی خانه معدن ایران، رئیس خانه معدن استان گیلان نسبت به تعطیلی و ورشکستگی بیش از 20 واحد معدنی دانه‌بندی رودخانه‌ای این استان ابراز نگرانی کرد و عنوان کرد: سازمان آب منطقه‌ای استان گیلان برخلاف قانون معادن اقدام به دریافت مبالغی هنگفت از بهره برداران و واحدهای دانه‌بندی شن و ماسه رودخانه ای تحت عنوان حق انتفاع می‌کند که این مسئله مشکل جدی برای ادامه حیاط این واحدها ایجاد کرده است و در صورت عدم امتناع پرداخت مبالغ حق انتفاع به این سازمان، نسبت به پاسخ استعلام سازمان صمت اقدام نمی‌شود.

 فرزاد اسدی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 80 معدن فعال در استان گیلان وجود دارد، اظهار کرد: در استان گیلان بیش از 20 معدن شن وماسه رودخانه‌ای و واحد های خردایش و دانه بندی مصالح سنگدانه ای نیز وجود دارد.

وی افزود: استان گيلان با توجه به تنوع واحدهای ليتولوژيكی از نظر سن، جنس، تركيب سنگ ها و نيز به دليل قرارگرفتن در يك زون فعال تكتونيكی به لحاظ وجود برخی از مواد معدنی حائز اهميت فراوانی است. اين استان به رغم مشكلات فراوان ناشی از وجود پوشش گياهی و جنگلی در رديف استان های مستعد جهت انجام فعاليت های معدنی قرار گرفته است. در برخی از نواحی، آبرفت‌های وارده حاوی مقادير قابل توجهی از طلاست كه جای تامل و كاوش بسيار دارد.

اسدی ادامه داد: فعاليت‌های ولكانيكی البرز به ويژه در دوران سنوزوئيک نيز استان گيلان را به دليل شرايط آب و هوايی بسيار مساعد، از لحاظ دارا بودن ذخاير خاك های صنعتی به ويژه از نوع كائولن و بنتونيت و ... با اهميت کرده است. گسترش سرزمين‌های ژوراسيك با ذخاير قابل توجه زغالسنگ (سازند شمشك) در بسياری از نواحی كوهستانی نيز نشانگر وجود ذخاير عظيم زغالی در اين منطقه است كه به واسطه عملكرد عوامل تكتونيكی از كيفيت بسيار بالايی نيز برخوردار هستند.

رئیس خانه معدن گیلان افزود: فعاليت‌های تكتونيكی طی دوره‌های مختلف زمين‌شناسی در اين بخش از زون البرز نيز باعث ايجاد انديس‌ها و كانسارهای فلزی در امتداد گسله‌های فراوان منطقه شده و انديس‌هايی از سنگ‌آهن نیز گزارش شده كه عمدتا منشاء آذرين داشته و تعيين وضعيت آنها نياز به انجام عمليات اكتشافی دقيق و اصولی دارد.

وی با تاکید بر اینکه رسوبات آبرفتی و پلاسرهای ساحلی و رودخانه‌های گيلان نيز حاوی كانی های با ارزش و سنگين نظير اكسيدهای تيتانيوم، و اناديوم و ... بوده و نيازمند عمليات اكتشافی است، عنوان کرد: بسياری از توده‌های نفوذی با تركيب اسيدی و بازيك نيز موجب ايجاد كانسارهای مهم و ارزشمند در نواحی مختلف استان شده و همچنين ميانگين دی اكسيد تيتانيوم بسيار بالا و در حد چند درصد است و در توده اخير چندین معدن ميكا شناسایی و در حال بهره برداری است.

اسدی با بیان اینکه طبق آخرين اطلاعات بدست آمده تعداد 19 معدن متروكه در استان موجود است، افزود: در استان گیلان در حال حاضر بیش از 80 معدن فعال وجود دارد و بیش از 20 معدن شن و ماسه رودخانه‌ای و واحدهای خردایش و دانه‌بندی مصالح سنگدانه‌ای نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: معدن ، شن و ماسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار