برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع تنظیم بازار تلفن همراه و رایانه پخش شد.

در کشور ما، مدیریت غلط بسیار است/  ما خودمان را دچارخود تحریمی کرده‌ایمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تنظیم بازار تلفن همراه و رایانه موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه 16 مهرماه بود که با حضور ابراهیم درستی نایب رئیس اتاق اصناف و میر مهدی کمیجانی رئیس اتحادیه فناوران رایانه برگزار شد.

درستی در رابطه با قیمت گوشی همراه گفت: چرا هر چیزی را گردن واحد صنفی می‌اندازید، درست است که واحد صنفی آخرین شبکه توزیع بوده، اما آیا واحد صنفی واردکننده یا تاجر است؟ حدود 600 هزار گوشی در حال حاضر یا توقیف است و یا از گمرک خارج نشده و اجازه فروش نداشته اند.

وی ادامه داد: در سه ماه اخیر بارها از رسانه ملی اعلام کرده‌ایم تا پایان هفته جاری گوشی ها قیمت گذاری می‌شود، اما هنوز هیچ اتفاقی در این باره نیفتاده و دیدگاه ما این است که اگر می‌خواهند واقعا این مشکل را حل کنند، سازمان حمایت از مصرف کننده و ارگان های ذیربط وارد شده و قیمت گذاری کنند.

درستی افزود: واحدهای صنفی امروز کالایی ندارند تا بفروشند و این در حالی است که در زمینه فروش تلفن همراه میزان قاچاق به صفر رسیده است.

وی گفت: کسی که تخلف می کند با کسی که جرم دارد متفاوت است. من به عنوان مسئول اتحادیه برای اینکه زیان کمتری متوجه مردم باشد، پیشنهاد می کنم آنهایی که تخلفات جزئی دارند، از طریق تعزیرات حکومتی جریمه شوند و اگر کسی جرمی مرتکب شده و با راه انداختن شبکه به دنبال برهم زدن نظم بازار و سواستفاده از ارز 4200 تومانی است، با وی برخورد جدی شود.

درستی با بیان اینکه در حال حاضر گمرک‌ها مملو از کالا است، اظهار کرد: موبایل هایی که با ارز 4200 تومان وارد شده یا توقیف و یا هنوز از گمرک خارج نشده است. امروز به مدت 10 روز شده که سایت ثبت سفارش باز شده است و ما می توانیم بگوییم این گوشی هایی که در این سایت ثبت سفارش شده اند آینده بهتری دارند.

کمیجانی رئیس اتحادیه فناوران در خصوص تاثیر دلار بر قیمت لوازم کامپیوتری گفت: متاسفانه در کشور ما عدم مدیریت بسیار است، یعنی کسانی که در راس هستند مدیر نبوده و توانایی انجام این کار را ندارند. از اوایل اردیبهشت تا الان نزدیک به 200 کانتینر کالا چه سخت افزار و چه لوازم جانبی داریم.

وی افزود: هنوز دور دوم تحریم های آمریکا شروع نشده است، که ما خودمان را دچارخود تحریمی کرده‌ایم. در حال حاضر کالاهایی در گمرک وجود دارند که اصلا دیگر قابل استفاده نیستند. به تازگی قانون جدیدی در این باره وضع شده که سنگ بزرگی پیش پای وارد کنندگان است؛ طبق این قانون ( قانون وزارت صمت) اگر در سال 96 وارد کننده، وارداتی داشته باشد، حق آوردن آن کالا را دارد . اگر بیش از مقدار سال گذشته باشد، توقیف می‌شود؛ مثلا اگر 1000 کالا باشد، واردکننده اجازه آوردن کالایی بیش از آن مقدار را ندارد.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه بیان کرد: در گمرک هم با مشکلات زیادی مواجه هستیم. یکی از مشکلات روند ارزش گذاری است. مثلا تی اس تی گمرک برای یک لبتاپ 300 دلار بوده و این در حالی است که کالا با قیمت 500 دلار وارد کشور شده است و گمرک قیمت واقعی را نمی‌پذیرد و خواهان آن است که کالا با همان قیمت 300 دلار ثبت شود.

معقولی مدیر کل واردات و امور مناطق آزاد گمرک کشور در گفت‌وگوی تلفنی در ادامه بحث بیان کرد: در مصوبه ای در تاریخ 22/1/97 که از سوی دولت به گمرک ارائه گشت، قرار شد ثبت سفارش صرفا از طریق بانکی انجام شود؛ بر اساس این مصوبه مواردی که بارنامه شان قبل از این تاریخ مصوبه ثبت شده بودند اجازه ترخیص بدون انتقال ارز داشتند و در دو مرحله تمدید شد.

معقولی افزود: مصوبه دیگری را هم در تاریخ 21/ 6/ 97 داشتیم که مدتی است ثبت سفارش آن شروع شده و مرحله دیگری از انجام ترخیص است. درخصوص موبایل هم قسمت عمده ای از آن ترخیص شده است و تعداد آنها به کمتر از 100 هزار در گمرک می رسد.

وی درباره موارد الکترونیکی گفت: تا قبل از بحث ارز 4200 تومانی، بسیاری دیگر از مواردی که انتظار می رفت با ارزش پایین تری مواجه شوند، ناگهان با افزایش ارزش روبه رو شدند که باعث ایجاد اختلافاتی در مقطعی بود که ما موظف به رسیدگی بودیم تا با خروج ارز مواجه نشویم.

مدیر کل واردات و امور مناطق آزاد گمرک کشور درباره اینکه نرخ کالای وارد شده بیش از تی اس تی گمرک است اظهار کرد: بر اساس قانون ماده 14 قانون امور گمرکی باید ارزش واقعی هر کالا را حساب کنند. البته این موضوع برای زمانی بود که مردم ارز 4200 تومانی دریافت می‌کردند.

مهدی کمیجانی رئیس اتحادیه فناوران و رایانه با اشاره به اینکه در صنف ما ۹۸ درصد کالا‌ها وارداتی است گفت: الان در ارز نیمایی دچار مشکل هستیم و کالاهایمان با ارز ۴۲۰۰ تومانی در گمرک مانده است.

وی با بیان اینکه کالا‌هایی که در گمرک هستند مابه‌التفاوت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد خاطرنشان کرد: با ارز نیمایی می‌توان شاهد کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها باشیم.

کمیجانی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مدیران ما دروغ می‌گویند گفت: چرا نباید به هم رحم کنیم، چرا به جای حل مشکلات مانع سهولت امور می‌شویم.

درستی رئیس اتحادیه صنفی دستگاه‌های صوتی و تصویری در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه باید در بحث قیمت گذاری هماهنگی‌های لازم انجام شود افزود: واحد‌های صنفی ما ویترین‌های خالی دارند. آیا سازمان امور مالیاتی اوضاع را مشاهده می‌کند لذا درصورتی که بازار از کالا تامین شود و ارز نیمایی اختصاص پیدا کند می‌توان شاهد کاهش قیمت باشیم.

وی با اشاره به اینکه دولت باید کسانی را که کار درست انجام می‌دهند را حمایت کند افزود: هر کجا که بخش خصوصی حضور نداشته باشد و تصمیم گیری‌ها بدون در نظر گرفتن بخش خصوصی باشد دچار مشکل شده ایم لذا باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم، چطور ۴۵ روزه نمی‌توان استعلام را از ارگان‌های دولتی بگیریم؟

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه 26 پرونده تا کنون در بحث واردکنندگان موبایل به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده که از این تعداد برای ۱۳ پرونده حکم صادر شده و ۱۳ پرونده باقیمانده در مراحل تحقیقات، رسیدگی و منتظر استعلام از مراجع مربوطه هستیم اظهار کرد: از برخی از سازمان‌ها ۴۵ روز است که استعلام شده و جوابی به ما نداده اند، سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی کننده است لذا ما مرجع توزیع کالا نیستیم.

وی افزود: عنوان پرونده‌ها گران فروشی بوده و مثل پرونده‌های احتکار نیست، لذا عرضه گوشی تلفن همراه ارتباطی به صدور حکم ندارد، عرضه این گوشی‌ها منوط به پایان و ختم رسیدگی پرونده‌ها نیست، برخی پرونده‌ها در مرحله بدوی و برخی دیگر نیز در مرحله تجدید نظر هستند، لذا باید روند اداری برای استعلام‌ها طی شود.

معقولی مدیر کل واردات در امور مناطق آزاد گمرک نیز در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نباید در یک تریبون همه را متهم کرد نباید افراد را متهم به دروغگویی کرد لذا وظیفه ما پاسخگویی است افزود: اگر کالایی در گمرک است ربطی به سازمان ما ندارد، اما اگر کالایی در گمرک زیاد متوقف شده باشد ما پاسخگو هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
اول ازخودمان شروع كنيم
آخرین اخبار