استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از برگزاری آئین رونمایی کتاب «روزنامه عاشورا» در روز پنج‌شنبه 19 مهرماه سال جاری با حضور نویسنده و مترجم کتاب در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل ازروابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ، حمید عطائی نظری استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ، کتاب «روزنامه عاشورا» را به عنوان پنجمین اثر از سلسله آثار انتشار یافته در مجموعۀ مطالعات ایرانی اسلامی به چاپ رسانده است ، بیان داشت : این اثر برگردان فارسی کتاب «يَوم الطَّفّ» تألیف آیت الله شیخ هادی نجفی است که به قلم دانشور ارجمند آقای جویا جهانبخش ترجمه شده است.

وی افزود : «روزنامۀ عاشورا» گزارشی است مبسوط و تا حدّ امکان دقیق از رُخدادهای روز عاشورا که بر بنیاد منابع و متون تاریخی و رِوایی و ادبیِ گوناگون و اغلب کهن تدوین یافته است.

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد : نامگذاری این کتاب به «روزنامۀ عاشورا» نیز از همین جهت است که در این کتاب گزارش رویدادها و رخدادهای روز عاشورا آمده است و چنانکه می‌دانیم در گذشته به دفتر گزارش‌ حوادث و وقایع روزانه اصطلاحاً «روزنامه» می‌گفته‌اند.

عطایی تصریح کرد : کوشش نویسنده و ترجُمان در کتاب روزنامۀ عاشورا برای گردآوری نقل‌ها و اَخبار متعدّد و متنوّع دربارۀ حوادث روز عاشورا و داوری و عیارسنجی عالمانه‌ در باب آنها ، این اثر را کتابی کم‌نظیر در زمینۀ شناخت وقایع روز عاشورا کرده است.

دبیر سلسله منشورات مجموعۀ مطالعات ایرانی - اسلامی اذعان داشت : هدف مؤلِّف و نیّت مترجمِ روزنامۀ عاشورا از تمهید این دفتر ارائۀ مجموعه‌ای از متون و گفتاوردهای برگرفته از منابع اصلی و اصیل در خصوص واقعۀ شهادت امام حُسَین (علیه‌السّلام) و یاران وفادار ایشان در کربلا بوده است تا هم تصویر به‌نسبت روشنی از رُخدادهای روز عاشورا عرضه شود و هم زمینه‌ساز تأمّلات و تحقیقات بیشتر در این موضوع گردد.

وی افزود : نویسندۀ کتاب ، بر اساس منابع و مقاتل مختلفِ معتبر ، گزارش‌های گوناگون در خصوص شهادت هر یک از شهیدان کربلا را به‌ترتیب تاریخی کنار هم نهاده و اغلب به مقایسه و جرح و تعدیل آنها نیز پرداخته و خواننده را در میان انبوه اَخبار سرگردان رها نکرده است.

عطایی تصریح کرد : در نتیجه حاصل کار ایشان گزارشی محقّقانه از وقایع روز عاشوراست که برای خوانندگان عالِم و عامی که به‌دنبال مقتلی در مجموع معتبر هستند، سودمند می‌افتد ؛ با توجّه به ویژگی‌ها و امتیازات یادشده، بی‌گمان انتشار این کتاب در جبران بخشی از کاستی‌های فراوان در عرصۀ عاشورا پژوهی مؤثِّر می‌افتد.

وی در پایان گفت : به جهت اهمّیّت کتاب روزنامۀ عاشورا، آئین رونمایی از این اثر قرار است به خواست خداوند در روز پنج‌شنبه 19 مهرماه سال جاری با حضور نویسنده ارجمند و مترجم محترم کتاب و سخنرانی استادان ارجمند آقایان دکتر محمد علی مهدوی راد و استاد محمّد اسفندیاری در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شود و حضور همۀ محقّقان و علاقه‌مندان به مباحثات علمی دربارۀ عاشورا مغتنم و مایۀ امتنان است.

انتهای پیام/م

کتاب «روزنامه عاشورا» منتشر شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.