بنابر اعلام رسانه‌ها، هدف از سفر مایک پمپئو به چین، تلاش برای کاهش تنش در روابط میان این دو کشور است که قدرتمندترین اقتصاد‌های جهان شمرده می‌شوند.

چرا وزیر امور خارجه آمریکا به چین رفت؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی، هدف از سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به چین، تلاش برای کاهش تنش در روابط میان این دو کشور است که قدرتمندترین اقتصادهای جهان شمرده می‌شوند. اما آیا وزیر امور خارجه آمریکا قادر خواهد بود با جنگ رو به وخامت مربوط به تعرفه های تجاری میان دو طرف مقابله کند؟

بر اساس آمارهای اعلام شده، آمریکا در حال حاضر واردات 250 میلیارد دلار کالا از چین را هدف تعرفه های خود قرار داده است. اما ترامپ در تلاش است تا همه آنچه که چین به آمریکا صادر می‌کند را هدف تعرفه های واردات قرار دهد. پکن، واشنگتن را به حمایت‌گرایی و قلدرمآبی متهم کرده است. مقامات چین تاکنون این اقدامات آمریکا را با اعمال تعرفه بر 110 میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا تلافی کرده‌اند.

هدف از این اقدامات آمریکا، مجازات کردن چین بابت آن چیزی است که دولت ترامپ، "اقدامات تجاری ناعادلانه" از جمله سرقت مالکیت معنوی می‌داند. بلومبرگ در گزارش خود این ادعاها را مورد حمایت قرار داد و ادعا کرد پکن با استفاده از میکرو چیپ های ساخت خود، اقدام به نصب ابزارهای جاسوسی در رایانه‌های آمریکا کرده است.

«جینی یان» کارشناس عالی اقتصاد چین در بانک «آی سی بی سی استاندارد» درباره موضوع گفتگوهای پمپئو با مقامات چین در سفر وی به این کشور گفت: مقامات چین در کوتاه مدت، دقیقاً خواستار همان چیزی هستند که آمریکا به دنبال آن است. البته این مسائل را نمی توان یک شبه حل و فصل کرد. بنابراین، آمریکا باید سر میز مذاکره بنشیند و در این باره گفتگو کند که طی چند ماه آینده چه دستاوردهایی را می توان محقق کرد. البته به نظر می رسد که آمریکا در تلاش است تا موضوع گفتگوها را از تجارت دور کند و به دیگر مسائل اختصاص دهد. چین قطعا از این مساله خوشحال نخواهد بود.

این کارشناس در ادامه درباره تاثیرات این تحولات بر اقتصاد آمریکا و جامعه مصرف کنندگان در این کشور گفت: این نگرانی وجود دارد که این تحولات، چه تاثیراتی را بر خرید کالاهای چینی توسط آمریکا خواهد داشت. دقیقاً به همین دلیل است که گفتگوهای پمپئو در چین با مقامات این کشور بسیار مهم خواهد بود. تصور نمی کنم هیچ یک از اقتصادهای جهان تمایل داشته باشد تا ادامه این تنش ها را میان آمریکا و چین شاهد باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار