شادنوش گفت: هرمزگان در بین استان های کشور کمترین اهدای عضو را به خود اختصاص داده است، بر همین اساس، نیازمند فرهنگ سازی برای این امر خیرخواهانه و خداپسندانه هستیم.
 
به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی شادنوش با اشاره به ارائه گزارشی از وضعیت کنونی اهدای عضو در کشور و استان هرمزگان افزود: در جمعیت ۸۰ میلیون نفری، PMP (تعداد اهدای عضو در میلیون) عدد ۳۰ است ولی باید عدد ایده آل ۴۸ باشد. البته عدد ۳۰ مطلوب است، اما متاسفانه در کشور ما این میزان ۱۱.۵۷ است.

حضور ۲۵ هزار نیازمند پیوند در کشور

وی تصریح کرد: سالانه ۱۶ هزار نفر در کشور در اثر تصادفات جاده‌ای و حوادث جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی هستند که می‌توان اعضای بدن آنها را اهدا کرد؛ ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار اهدا از این تعداد مرگ مغزی ممکن است اتفاق بیفتد، اما در حال حاضر امر اهدا در کشور کمتر از یک هزار مورد است. در صورتی که ۲۵ هزار نفر نیازمند پیوند در کشور وجود دارد.

شادنوش یادآور شد: در بخش‌های کلیه، قلب، کبد و سایر ارگان‌ها بیمارانی هستند که نیازمند پیوند هستند و روزانه ۷ تا ۱۰ نفر بر اثر کمبود ارگان های پیوندی جان خود را از دست می‌دهند، لذا در سال های گذشته روند رو به رشد پیوند در کشور رشد مناسبی نداشته است.

ضرورت ترویج فرهنگ اهداء عضو در جامعه

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست ها، تلاشی برای فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ اهدای عضو در بین افراد جامعه در کشور محسوب می شود. پیوند به عنوان قله علم پزشکی شناخته می شود و نیازمند یک سیستم مدرن است، لذا باید کار فرهنگ سازی به درستی انجام شود و دانش پرسنل در این زمینه ارتقا پیدا کند.

فوت سالیانه  ۷۰  بیماردیالیزی در استان هرمزگان

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان ۴۵ نفر در سال به علت مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهند بیان کرد: ۵۶۰ بیمار دیالیزی در هرمزگان از خدمات دیالیز استفاده می کنند و بیش از ۷۰ نفر از بیماران دیالیزی این استان در سال فوت می‌کنند. هر بار دیالیز برای هر بیمار ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد و از نظر هزینه ای پیوند عضو مقرون به صرفه تر است.

 شادنوش ادامه داد: با فرهنگ سازی از طریق صدا و سیما، حوزه های علمیه، علمای شیعه و سنی، بخشداران و فرمانداران می توان این نهضت را به وجود آورد تا بیماران کیفیت زندگی بهتری پیدا کنند.

گفتنی است، نشست آموزش تخصصی و مدیریتی فرآهم آوری اعضای پیوندی با حضور اکرمی و حیدری از معاونین سیاسی امنیتی و توسعه استانداری هرمزگان، غریب زاده، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، نجفی، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، مدیران شبکه های بهداشت و درمان استان و جمعی از پزشکان و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سالن اجتماعات استانداری هرمزگان برگزار شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
وقتی کسی اهدا کننده هست..
اما جرگ مقزی نمیشه چ باید کرد..

فکر کنم بزور مرگ نقزی بشیم بهتره با این اوضاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
من برای اهداءعضوثبت نام کردم کارت اهدا بعدازچندسال نیومد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
اما اهداء عضو باعث ربودن افراد و کشتن انها و فروش عضو در بازار سیاه می شودزیاد نباید روی این منور داد هر کس دوست دارد می دهد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۵۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
یک سال خون ندادم هر موقعه میرم میگه فشار ت پایین از من خون نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
سعید گراوند
۱۸:۱۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
من عضو انجمن اهدای عضو هستم و به خاطر این تصمیمم واقعا خوشحال هستم و آرامش دارم ، و از اینکه با مرگ من چند نفر جون میگیرند و فکر کردن به این موضوع چنان در من شور و شوق ایجاد میکند ،آرامشی که با هیچ چیز قابل قیاس نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
اینم ازتاثیرات گرانی گوشته مردم همه کم خونی گرفتن بیچارهها گناه دارند گوشتوارزون کنید خودم تضمین میکنم مردم میان خون میدن!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسینی گلپایگان
۱۵:۴۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم
اهداء عضو امر خدا پسندانه ای است
اگر برای اهدا کننده هم شرایطی بگذارید احتمالا اشتیاق به این امر بیشتر می شود
مثلا اگر کسی شرط کند که اعضاء بدن من به انسان معتقد و مومن فقط داده بشود و دست اندر کاران هم متعهدانه وصیت را اجرا کنند
آثار خوبی برای اهداء کننده و دریافت کننده دارد.
زیرا هم جسم انسان نجات پیدا می کند و هم جان انسانی و عبد خدا شدن و آثار باقیات و صالحات حقیقی برای بشریت دارد
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
این اهدای عضو نیست ! اهدای عضو یعنی بعداز مرگت اعضای بدنت به یکی برسه .
Iran (Islamic Republic of)
زری
۰۹:۰۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
هیچ کس نمیدونه و نمی تونه تشخیص بده کی درستکاره کی نیست............شاید اون کسی که به عضو احتیاج داره قبل اینکه این اتفاق براش بیفنه خدا همه گناهانش رو بخشیده باشه............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
خب به نظر شما باید چکار کرد ؟
آخرین اخبار