طرح سامانه املاک و اسکان مسکن بعد از گذشت دو سال با رفتن عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نیمه تمام باقی ماند.

طرح‌هایی که در سازمان ملی زمین نیمه تمام رها شدبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح سامانه املاک و اسکان که در چند سال گذشته به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های بهبود وضعیت بازار مسکن از سوی دولت مطرح شده بود، با رفتن عظیمیان مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن نیمه تمام باقی ماند.

سامانه املاک و اسکان نیاز به همکاری هر سه قوه دارد

بر اساس این گزارش در یک سال و نیم گذشته وزارت راه و شهرسازی مسئولیت اجرایی شدن طرح سامانه املاک و اسکان را به سازمان ملی زمین و مسکن واگذار کرد، اما هنوز بعد از گذشت یک سال و نیم این سامانه در مراحل ابتدایی خود باقی ماند و هر بار اجرایی شدن این سامانه به بهانه‌های مختلف به تعویق می‌افتاد.

بر اساس این گزارش؛ با اجرایی شدن این سامانه نه تنها میانگین قیمت ملک در تمام نقاط مختلف شهر مشخص می‌شد بلکه با شناسایی شدن خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آنها، سوداگران به طور کامل از بازار ساخت و ساز حذف می‌شدند.

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان گفت: به دلیل آنکه این سامانه نیاز به تعامل قوه قضاییه و قوه مقننه دارد، بنابراین هم اکنون اجرایی شدن آن امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد:‌ به دلیل تعامل این دو قوه اصلاحیه‌ای از سوی وزیر و از طریق دولت ارائه شد و در متن این اصلاحیه تعامل این دو قوه درخواست شد.

عظیمیان تأکید کرد: در اجرایی شدن این طرح باید تمامی دستگاه‌ها اطلاعات لازم را ارائه دهند.

همچنین به گفته علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، تمام دستگاه‌های دولتی و حتی نهادهای غیر دولتی باید اطلاعات خود را برای تکمیل شدن این سامانه ارائه دهند، تا این سامانه مراحل خود را تکمیل کند.

چگنی چندی پیش در نشست خبری خود عنوان کرد: که اجرایی شدن این طرح و سامانه نقش چندانی در اخذ مالیات از خانه‌های خالی ندارد زیرا که برای بهبود وضعیت بازار مسکن باید طرح‌های تشویقی به کار گرفته شود و اعمال طرح‌های تنبیهی و اخذ مالیات از خانه‌های خالی تنها سوداگران را وارد این بازار می‌کند اما بسیاری از کارشناسان تنها راه بهبود وضعیت بازار مسکن را اخذ مالیات می‌دانند.

یکی دیگر از مسئولیت‌های سازمان ملی زمین و مسکن تکمیل کردن واحدهای مسکن مهر است که متاسفانه با رفتن عظیمیان نیز نیمه کاره ماند و همچنان متقاضیان مسکن مهر باید چشم انتظار باشند.

واگذاری‌ خانه‌های خالی مسکن مهر به کمیته امداد

عظیمیان سال گذشته در نشست خبری خود بیان کرد که وعده رئیس جمهور برای اتمام واحدهای مسکن مهر تنها در حد تبلیغات بوده و به دلیل مشکلاتی که واحدهای مسکن مهر با آن درگیر هستند اتمام آن تا سال 97 امکان پذیر نیست در همین خصوص عظیمیان درباره آخرین وضعیت واحدهای مسکن مهر در شهرهای مختلف گفت: حدود 60 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای مختلف باقی مانده که امیدواریم 30 هزار واحد از آنها امسال به تمام برسد.

وی ادامه داد: مابقی واحدهای مسکن مهر خارج از حیطه محاکم مطرح و یا اکثر آنها فاقد متقاضی هستند.

عظیمیان با بیان اینکه تکمیل کردن واحدهای مسکن مهری که فاقد متقاضی هستند همچون کهموج، رودبار و منجیل، عقلانی نیست، افزود: با کمیته امداد و آموزش و پرورش بحث‌هایی شده که این واحدها را به آنها واگذار کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: واگذاری این واحدها در قالب مسکن اجتماعی نیست و پایه آنها جهت واگذاری به کمیته امداد تنها در حد مسکن مهر است.

عظیمیان درباره آخرین وضعیت مسکن اجتماعی گفت: تأمین زمین برای واحدهای مسکن اجتماعی در اختیار این سازمان بوده که ما توانسته‌ایم زمین‌های آنها را تأمین کنیم.

 سازمان ملی زمین و مسکن مسئولیت واگذاری اراضی خود و اراضی دولتی را برای طرح بازآفرینی شهری بر عهده داشته، اما به گفته مسئول طرح احیای بازآفرینی شهری تاکنون اراضی دولتی برای اجرایی شدن این طرح‌ها واگذار نشده است.

حمیدرضا عظیمیان مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن پیش از ورود به این سازمان در یکی از کارخانه‌های فولاد استان اصفهان مشغول به فعالیت بود و در سال 95 وارد این سازمان ملی زمین و مسکن شد و هم اکنون با اجرایی شدن طرح برکناری مدیران بازنشسته، وی از این سمت خداحافظی کرده و به عنوان مدیرعامل فولاد مبارکه انتخاب شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار