تحلیلگران می‌گویند برای عربستان و متحدانش جبران بشکه‌های نفت از دست رفته ایران به محض آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این کشور دشوار خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی گالف نیوز در گزارشی تحت عنوان «تحلیلگران درباره توانمندی اوپک جهت جایگزینی نفت ایران پس از تحریم‌های آمریکا تردید دارند» نوشت: گروهی از تحلیلگران می‌گویند برای عربستان سعودی و متحدانش جبران بشکه های نفت از دست رفته ایران به محض آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این کشور در ماه نوامبر، دشوار خواهد بود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی پیشتر در مصاحبه ای با بلومبرگ اعلام کرده بود ریاض بنا به درخواست آمریکا به وعده های خود مبنی بر جبران فقدان عرضه نفت خام ایران در بازار عمل می کند. وی ادعا کرد: ما به ازای هر بشکه نفت ایران که از بازار کم شود دو بشکه صادر می کنیم. بنابراین ما به وظیفه خود عمل کرده ایم و از این پس نیز عمل خواهیم کرد.

با این همه، تحلیلگران تردید دارند که آیا عربستان سعودی و متحدانش قادر خواهند بود تا به محض خروج نفت ایران از بازار در ماه نوامبر، تقاضای جهانی نفت را به طور کامل تامین کنند یا خیر.

استفن برنوک Stephen Brennock تحلیلگر نفتی شرکت پی وی ام اویل اسوسییتز PVM Oil Associates در لندن در این باره می گوید: سناریوی مبنای ما این است که روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت ایران از بازار خارج می شود. به اعتقاد من روسیه و عربستان سعودی تلاش خواهند کرد تا این کمبود را به طور کامل جبران کنند. این در شرایطی است که ما در حال حرکت به سمت دوره افزایش تقاضای جهانی نفت هستیم. هر گونه وقفه ناشی از کمبود عرضه که به تدریج نمایان می شود، در سال آینده خواهد بود؛ زمانی که تقاضا افت فصلی خود را تجربه می کند و ظرفیت تازه تولید فعال می‌شود.

بهای نفت در بازارهای جهانی هم‌اکنون در بالاترین سطح در چهار سال اخیر قرار دارد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال حدود 84 دلار و شانزده سنت و هر بشکه نفت پایه بورس نیویورک 74 دلار و 34 سنت داد و ستد می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اوپک را برای افزایش تولید و پایین آوردن قیمت نفت تحت فشار گذاشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار