گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار اجرای تحقیقات مستقل و بین المللی برای روشن شدن سرنوشت جمال خاشقجی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،به نقل از الجزیره، گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار اجرای تحقیقات مستقل و بین المللی برای روشن شدن سرنوشت جمال خاشقجی شد.

دیوید کی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حمایت و ترویج حق آزادی بیان و عقیده، در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از روایت‌های مختلف ترکیه و عربستان از حادثه ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی چیست، گفت: «در شرایط کنونی دید واضح و دقیقی از اوضاع و حوادث نداریم و از این رو من معتقدم باید تحقیقات مستقل و بین المللی در این زمینه صورت گیرد. در حال حاضر ما فقط می‌دانیم دولت ترکیه یا بخشی از مراجع قانونی در این کشور معتقدند جمال خاشقجی کشته شده است و در مقابل سعودی‌ها به این اظهارات اعتراض دارند، اما تا کنون هیچ گونه سندی برای اثبات اعتراض خود ارائه نداده اند. با توجه به مسائل دیپلماتیک و درجه اهمیت این موضع ما نیازمند تحقیقات مستقل هستیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که اگر ثابت شود خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است شما به عنوان گزارشگر سازمان ملل چه واکنشی نشان خواهید داد، گفت: «اگر به صورت قطعی مشخص شود خاشقجی کشته شده است و تا کنون نیز دولت ترکیه چنین اعتقادی دارد، حداقل کاری که ما انجام می‌دهیم این است که از جامعه بین المللی بخواهیم از راه‌های مختلف تصمیماتی را در این خصوص اتخاذ کنند، نخست: از طریق ایجاد ساز و کار‌های مستقل بازخواست و محاکمه. دوم: باید به پیامد‌های دیگری که حکومت سعودی به دلیل این اقدام باید تحمل کند فکر کنیم. ما تصمیمات متعددی را در این زمینه بررسی خواهیم کرد هر چند در حال حاضر از ماهیت این تصمیم‌ها اطلاع درستی نداریم، ولی جنایتی در این سطح اگر رخ داده باشد نمی‌توان از آن به آسانی گذشت و شاهد هیچ گونه پاسخی از سوی جامعه جهانی نباشیم.»

گزارشگر سازمان ملل در خصوص اتخاذ تدابیر حمایتی برای دفاع از کسانی که می‌خواهند نظرات خود را با آزادی کامل و در سلامت بیان کنند، گفت: «من نگرانم و می‌ترسم ناپدید شدن جمال خاشقجی و انتشار خبر کشته شدن او با هدف ارسال پیام برای روزنامه نگاران و مخالفان صورت گرفته باشد مبنی بر اینکه آنان نباید احساس امنیت کنند و جرأت کنند علیه حکومت مطلب بنویسند و اظهار نظر کنند. روزنامه نگاران به روند اصلاحاتی که ولیعهد سعودی اخیرا آغاز کرده است اعتراض و انتقاد دارند. بدون بازخواست و تحقیقات در خصوص مسئله خاشقجی حکومت سعودی و سایر حکومت‌هایی که روزنامه نگاران و اهالی رسانه را هدف قرار می‌دهند احساس می‌کنند از قدرت کافی برای ساکت کردن منتقدان برخوردارند. این مسئله نه فقط حق آزادی بیان بلکه حق همه افراد را در دستیابی به اطلاعات صحیح در مورد اقدامات حکومت‌ها نقض می‌کند.»

این گزارش درحالی منتشر شد که عبدالباری عطوان روزنامه نگار و تحلیلگر مشهور عرب اعلام کرد، کشور‌های غربی که به دنبال قرارداد‌های تجاری و منافع خود هستند در برابر جنایات عربستان سعودی سکوت کرده اند، درباره مسئله خاشقجی نیز اقدامی نخواهند کرد.

انتهای پیام/

غرب در برابر ترور منتقد سعودی سکوت کرده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار