مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت: در سال زراعی جاری3750 هکتار از اراضی آبی دهستان های تابعه زیرکشت کلـزا رفته که این رقم در مقایسه با سطح زیر کشت سال زراعی گذشته، افزایش 30 درصدی داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه در  گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: به منظور افزایش سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا، این مدیریت از مرداد ماه سال جاری اقدامات جدی و گسترده ای را شروع نمود که مهم ترین آن ها شامل: برگزاری کلاس های آموزشی جهت کشاورزان، آموزش های چهره به چهره، برقراری تماس های تلفنی، تشکیل جلسات مداوم کمیته فنی کشت کلزا و تدارک و توزیع نهاده های مورد نیاز از جمله: بذر و کود شیمیایی بوده است. به علاوه حضور مستمر و مداوم کارشناسان بخش کشاورزی این مدیریت در مزارع و ارائه توصیه های فنی و کارشناسی لازم نیز نقش بسیار مؤثری در توسعه سطح زیر کشت محصول کلـزا داشته است.

وی گفت: کلـزا یکی از محصولات مهم و مورد حمایت دولت است که علاوه بر تأمین بخشی از روغن نباتی مورد نیاز کشور، در کنترل علف های هرز و بیماری های گندم به خصوص بیماری پاخوره نقش حائز اهمیتی را ایفا می نماید.

به گفته  حاتمی، تأمین دستگاه‌های کاشت و برداشت، توزیع نهاده های کشاورزی لازم، بکارگیری کارشناسان ناظر و نظارت آنها بر عملیات کاشت و داشت از جمله خدمات مهم ارائه شده به کشاورزان عزیز این شهرستان میباشد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان کرمانشاه در خصوص دانه روغنی کلزا افزود: کلزا به عنوان یک گیاه مناسب روغنی برای کشت در شرایط آب و هوایی استان مورد توجه قرار گرفته و با توجه به شرایط دما و رطوبت، کاشت پاییزه این گیاه دراین شهرستان به راحتی امکان‌پذیر است و این محصول با داشتن ریشه‌های عمیق و راست خود قادر بهشکستن لایه‌های نفوذ ناپذیر خاک بوده و سبب افزایش عمق خاک زراعی می‌شود و نقش مهمیدر تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز سخت جان و افزایش عملکرد محصول گندم در کشت بعدیزمین خواهد شد.

وی در پایان در خصوص ترویج کشت کلزا در این شهرستان گفت: در کشور ما توسعه پایدار کشاورزی که زیر بنای تولید و اشتغال محسوب میگردد بسیار حائز اهمیت است و در این راستا یکی از موضوعات اساسی و مهم تغییر الگوی کشت با توجه به شرایط منطقه و معرفی گونه های جدید به کشاوزان جهت استفاده بهینه از منابع خدادادی علی الخصوص آب و افزایش درآمد و ارتقاء سطح زندگی روستائیان است با توجه به مطالعات صورت پذیرفته توسعه کلزا به منظور تناوب و پایداری کشت گندم و خود کفائی در تامین روغن خوراکی از اهمیت ویژهای برخوردار است و طی سالیان اخیر فعالیتهای قابل توجهی در این زمینه صورت پذیرفته است.

انتهای پیام/ز


ترویج کشت کلزا در استان کرمانشاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.