خبرگزاری فرانسه در مطلبی نوشت عربستان از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در سال ۲۰۱۷ در کانون چندین ماجرای بحث‌برانگیز قرار داشته است.

فرانس پرس: ماجراهای مرموزی که عربستان از زمان قدرت گرفتن محمد بن سلمان درگیرشان بوده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در ژوئن سال 2017 در کانون چندین ماجرای بحث برانگیز قرار داشته است. محمد بن سلمان که در حال حاضر از قدرت زیادی در عربستان برخوردار است از بیش از یک سال پیش که پسرعمویش از ولیعهدی عربستان کنار گذاشته شد، همواره قدرت و نفوذ خود را تقویت کرده است. از زمان روی کار آمدن او به موازات اجرای سیاست اصلاحات در عربستان سعودی، سرکوب معترضان و ناراضیان به ویژه روحانیون، روشنفکران و حامیان حقوق زنان تشدید شده است.

ناپدید شدن یک روزنامه نگار

ماجرای ناپدید شدن اسرارآمیز جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که هنوز هم سرنوشتش معلوم نشده است، یک بار دیگر عربستان سعودی را در کانون توجه رسانه‌ها قرار داده است. این روزنامه نگار منتقد دولت عربستان دوم اکتبر از زمانی که وارد کنسولگری کشورش در استانبول شد ناپدید شده است.

این فعال مطبوعاتی منتقد عربستان سال گذشته پس از انتقاد از برخی تصمیمات محمد بن سلمان و مداخله نظامی ریاض در یمن از بیم بازداشت به آمریکا رفت. مقامات ریاض می‌گویند این روزنامه نگار پنجاه و نه ساله که مطالب انتقادی شدیداللحنی در واشنگتن پست منتشر می‌کرد، یقینا ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول را ترک کرده است، اما پلیس ترکیه احتمال می‌دهد که وی توسط گروهی از سعودی‌ها که مشخصا مامور کشتن این فعال سعودی شده بودند، در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است. به گفته پلیس ترکیه گروه سعودی مسئول اجرای این قتل همان روز به عربستان بازگشته است.

جنگ یمن

عربستان سعودی که از ماه مارس سال 2015 برای حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور (رئیس جمهور مستعفی و فراری) یمن در مناقشه نظامی این کشور وارد شد، در این مدت مرتکب حملات اشتباهی مرگبار علیه غیرنظامیان شده است. نهم اوت گذشته پنجاه و یک غیرنظامی از جمله چهل کودک در حمله هوایی نیرو‌های ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به یک اتوبوس در صعده کشته شدند. 

به رغم مخالفت‌های عربستان سعودی، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از یک سال پیش تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی در یمن آغاز کرده است. گروه‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر بار‌ها در ماه‌های اخیر عربستان سعودی و متحدان این کشور را به هدف قراردادن غیرنظامیان در حملات هوایی متهم کرده اند. اویل این ماه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای ماموریت گروه تحقیق بین المللی درباره ارتکاب جنایات جنگی در یمن را یک سال دیگر تمدید کرد، این در حالی است که عربستان سعودی که در عملیات نظامی خود در یمن حتی از طرف سازمان‌های حامی حقوق بشر به ارتکاب جنایات جنگی متهم شده است، به شدت با این موضوع مخالفت می‌کرد.

عربستان و امارات که از اعضای کلیدی ائتلاف کشور‌های عرب در یمن محسوب می‌شود به همراه بحرین و مصر قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را در این باره مغرضانه توصیف کردند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سال گذشته پس از ماه‌ها مذاکره تصمیم گرفت گروهی از کارشناسان بین المللی را برای تحقیق درباره جنایات جنگی احتمالی در یمن مامور کند. این گروه کارشناسی در گزارش پیشین خود که اوت گذشته منتشر شد، اعلام کرده بود ائتلاف عربی تحت فرمان ریاض در جنگ یمن مرتکب جنایات جنگی شده است. جنگ یمن تاکنون بیش از ده هزار کشته برجا گذاشته و طبق اعلام سازمان ملل متحد بدترین بحران انسانی را در جهان رقم زده است.

زندان طلایی ریتزکارلتون

سپتامبر سال 2017 مقامات عربستان حدود بیست نفر از جمله چند خطیب متنفذ و روشنفکر را بازداشت کردند. چهارم نوامبر به ناگهاه یک کارزار گسترده مبارزه با فساد در عربستان به درخواست محمد بن سلمان به راه افتاد. هتل مجلل ریتزکارلتون ریاض به مدت سه ماه به "زندان طلایی" ده‌ها شاهزاده و مقام بلندپایه سعودی تبدیل شد که در چارچوب کارزار مبارزه با فساد بازداشت شده بودند. بسیاری از مظنونان از جمله شاهزاده میلیاردر سعودی، الولید بن طلال پس از توافقات مالی با مقامات ریاض آزاد شدند.

استعفای دروغین سعد حریری

چهارم نوامبر سال 2017 سعد حریری نخست وزیر لبنان در حالی که در ریاض به سر می‌برد، در میان بهت همگان از استعفای خود از مقام نخست وزیری لبنان خبر داد و همان روز حزب الله لبنان را به سلطه بر کشورش متهم کرد.

در این اثنا دولت فرانسه برای حل و فصل مسئله و پیدا کردن برون رفتی برای این بحران وارد عمل شد. سعد حریری سه هفته بعد به لبنان بازگشت و از استعفای خود منصرف شد. در این ماجرا عربستان سعودی متهم شد سعد حریری را بر خلاف خواسته اش در ریاض نگه داشته و او را مجبور به استعفا کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
ننگ بر این جنایتکار سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
اگه من با این جن ها یا شبح دوست بودم یکاری میکردم جن تو یک ثانیه بره بن سلمان آزار بده و نابودش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
یکی این دوتا خبیث رو مهارش کنه .مرگ بر بن سلمان
Canada
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
خانه عنکبوت است این بن سلمان لعنتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
چاه کن توی چاه خودش می افته، شکم های عربستانی بزرگتر از عقل و فهم شون هستش .... کم کم بی یار و یاور میشن ،همین چند روز پیش کویتی ها بن سلمان رو رو سیاه کردن در خصوص افزایش فروش نفت
Iran (Islamic Republic of)
احمد 1000
۰۶:۳۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
مزدور امریکا خودت کردی که لعنت بر خودت باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
ننگ بر بن سلمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
خواهشا قیافه این را نزارین من میبینم قاطی میکنم
منون از باشگاه خبرنگاران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۳۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر آل سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
منزل یا منازل مسکونی بن سلمان در خطر تخریب تدریجی است .
آخرین اخبار