رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بردسکن گفت: در شکل ساختاری یک روستا آجر و سیمان باید جای خود را به مصالح بومی بدهد، نمی‌توان بر کالبد فیزیکی یک روستا لباس شهری پوشاند.

لباس شهری برتن کالبد فیزیکی روستا‌هابه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ احمد صابری زارع رئیس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بردسکن گفت: طرح‌های هادی روستایی در روستا‌های هدف و چه بسا در همه روستا‌ها همسو و هم نظر با میراث فرهنگی باشد، همچنین توسعه و تغییر کالبد روستا‌ها نباید یک روستا را تبدیل به یک شهرک کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از مصالح بومی و نگاه به گذشته و آداب و سنن روستایی در مطالعات طرح‌های هادی روستایی باید مورد نظر باشد ادامه داد: روستا را باید روستایی توسعه داد تا جذابیت‌های روستایی و آرامش زندگی روستایی کم رنگ نشود، که اگر چنین شود روستا‌ها را تنها در آلبوم خاطرات خواهیم یافت.

صابری زارع بیان کرد: با شناسایی و انتخاب یک روستا برای مقصد گردشگری سعی در حفظ و احیا اصالت‌های روستایی می‌شود و در واقع اشتغال و درآمدزایی نیز به دنبال این طرح و ایده منظور می‌گردد و غفلت در شناسایی و معرفی روستا‌ها منجر به کم توجهی به آن مناطق می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بردسکن بیان کرد: این شهرستان دارای روستا‌هایی از این حیث است و تاکنون روستا‌های کبودان و باب‌الحکم به عنوان روستا‌های هدف گردشگری انتخاب شدند و البته روستا‌های دیگری نیز وجود دارند که قابلیت این را دارند چراکه روستای کاسف، فیروزآباد، کشمر از توابع شهرستان بردسکن هستند که پیگیر آن خواهیم بود.

وی تصریح کرد: توسعه صنعت گردشگری، زیر ساخت‌های لازم اعم از اقامتی و پذیرایی در جهت خدمات به گردشگران روستایی و توسعه صنایع دستی و عرضه و فروش این صنایع و سوغات محلی روستا‌ها زمینه را برای اشتغال و درآمد روستاییان فراهم می‌کند و روستاییان باید آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و معنوی و نیز آداب و رسوم خود را ارج نهاده و در حفظ و احیا آن ادارات مرتبط را یاری نمایند تا از برکات آن نیز بهره ببرند.

انتهای پیام//آ. ف


استفاده از مصالح بومی لازمه اجرای طرح‌های هادی روستایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار