نفت‎خام گوره در شمال غرب استان بوشهر با خط لوله تمام‎ایرانی به غرب جاسک در دریای عمان منتقل می‌شود.

انتقال نفت‎خام گوره - جاسک با خط لوله تمام‎ایرانیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، یکی از برنامه‌های وزارت نفت به منظور توسعه مَکران و استفاده از فرصت‌های آن در طرح‌های وزارت نفت، ساخت خط لوله گوره-جاسک برای انتقال نفت خام سبک و سنگین کشور و با هدف تنوع‌بخشی به راه‌های صادرات نفت است. این خط لوله به طول هزار کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ ساخته می‌شود.

مجری طرح انتقال نفت خام گوره - جاسک و پایانه مربوط (مکران) در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، معتقد است که این طرح در به‌کارگیری ظرفیت‎های داخلی پیشتاز است و برنامه‎ریزی شده خط لوله آن کاملا ایرانی باشد.

محمد سقایی ارزش این طرح را دو میلیارد دلار عنوان می‌کند که از محل اعتبارات مصوب وزارت نفت و سرمایه‌گذاری‎های پیش‌بینی شده در حال اجراست و پیش‎بینی می‎شود به یکی از بالاترین رکورد‌های سهم ساخت داخل در میان طرح‎های عمده صنعت نفت دست ‎یابد.

وی انتقال روزانه یک میلیون بشکه انواع نفت خام سبک و سنگین از میدان‌های جنوب غربی کشور به سواحل جنوب شرقی، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکز‎زدایی از پایانه‎های صادراتی و متنوع‎سازی آن، امکان تأمین خوراک پالایشگاهی برنامه‎ریزی شده برای احداث در سواحل مکران، فراهم‎سازی زمینه برای سرمایه‎گذاری و اجرای طرح‎های صنایع پایین‎دستی و توسعه پایدار مناطق محروم جنوب شرقی کشور را از جمله اهداف اجرای طرح انتقال نفت خام گوره - جاسک می‌داند.

مشاور وزیر نفت می‌گوید: افزون بر این اهداف، در تلاش هستیم کالا‌ها و تجهیزات مورد نیاز طرح، بومی‌سازی شود که این کار مانع از خروج دست‌کم ۲۵۰ میلیون یورو ارز از محل اجرای این طرح خواهد شد و کشور را از وابستگی به واردات فولاد، ورق و لوله‎های سرویس ترش بی‎نیاز می‎کند.

پیش از این قائم مقام مدیریت طرح خط لوله گوره- جاسک از شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفته بود، مسیر خط لوله مشخص شده و به منظور در اختیار گرفتن زمین آن، کمیته ویژه‌ای تشکیل شده است.

به گفته مرتضی کرمی، این خط لوله از سه استان بوشهر، فارس و هرمزگان عبور می‌کند.

وی مدت زمان مصوب طرح از زمان آغاز را ۵۴ ماه عنوان کرده و گفته بود، اما قرار است بخشی از این طرح در سال ۹۹ آماده بهره‌برداری شود.

طرح انتقال نفت از گوره به جاسک شامل طرح‌های ساخت یک خط لوله و هشت ایستگاه در مسیر آن، ساخت ۲۰ مخزن به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه و ساخت تاسیسات دریایی برای صادرات نفت خام می‌شود.

انتهای پیام/ک

خطی تمام‌ایرانی برای انتقال نفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.