رسولیان گفت: افراد به دلیل برچسبی که به بیماری‌های روانپزشکی زده می‌شود، پروسه درمان خود را رها می‌کنند.

پیوستگی سلامت روانی با سلامت ‌اجتماعی و اقتصادی/ سیاست‌گذاری‌هایی که در سطح کلان باید اصلاح شود

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رسولیان رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در ارتباط با برگزاری سی‌وپنجمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران اظهار داشت: هدف از برگزاری چنین همایش‌هایی ایجاد پیوستگی و ارتباط بین اهالی رشته، مطرح شدن پژوهش‌های نو و اولویت‌بندی‌های این حوزه برای ارتقاء سلامت جامعه و زندگی بهتر مردم است.

وی با اشاره به بحران‌های اجتماعی و آسیب‌های موجود در کشور گفت: فرد در کنار اجتماع تعریف می‌شود از این رو فشار و بحران‌های اجتماعی سبب کاهش اعتماد اجتماعی و کاهش اعتماد اجتماعی، منجر به کاهش همبستگی اجتماعی و افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. در واقع این ارتباط متقابل چرخه‌ای معیوب را شکل می‌دهد.

رسولیان ادامه داد: روانپزشکی ‌اجتماعی یکی از گرایش‌هایی است که می‌تواند راهکارهایی برای برون رفت از این شرایط ارائه دهد. در پنل هم‌اندیشی تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت روانی و اجتماعی و نابرابری، این موضوعات مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به همبستگی سلامت روان با سلامت ‌اجتماعی و اقتصادی گفت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیاز به سلامت روان اجتماعی و نگاه همه جانبه‌نگر به مشکلات اجتماعی دارد.

رفاه هر فرد در گرو رفاه دیگران است

رسولیان با اشاره به این‌که در پنل هم‌اندیشی تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت روانی، اجتماعی و نابرابری بیشتر به عوامل اجتماعی تهدید کننده سلامت روان می‌پردازد، گفت: شایع‌ترین عوامل اجتماعی در این زمینه فقر و نابرابری با تأکید بر بی‌عدالتی اجتماعی است. وی تأکید کرد:‌ سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی در سطح کلان باید تغییر کند تا بی‌عدالتی و فاصله‌ی طبقاتی کاهش یابد. سلامت روانی،‌ اجتماعی، اقتصادی و ... با هم پیوستگی دارند لذا باور به این که رفاه هر فرد در گرو رفاه دیگران است، برای دستیابی به رفاه مناسب، ضروری است. اگر منافع صنفی، بدون نگرش کلان پیگیری شود و منافع ملی به صورت همه‌جانبه مدنظر قرار نگیرد، هیچ صنفی به موفقیت نخواهد رسید.

رسولیان به برگزاری پنل آموزش گسترش روانپزشکی جامعه‌نگر اشاره کرد و بیان داشت:‌ نگاه آموزشی و تخصصی در این زمینه نیاز به ترویج دارد. رویکردهای سنتی طبی، در درمان بیماران شدید روانپزشکی کم اثر است و چرخه درمان را کامل نمی‌کند. او ادامه داد: برچسب (استیگمای) ابتلا به بیماری‌های روانپزشکی یکی از عوامل مهمی است که فرد درمان را رها کرده و یا پیگیری‌های لازم را انجام نمی‌دهد، لذا فرهنگ‌سازی در این زمینه امری ضروری است. از طرفی ارائه خدمات در این حوزه کافی نیست. ضرورت نگاه تیمی و بین‌بخشی به سلامت روان و خدمات آن نیاز به تغییر نگرش همه دست‌اندرکاران تیم سلامت دارد که در پنل آموزش روانپزشکی جامعه‌نگر این موارد و خلاها و برنامه‌های موجود مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار