‌رئیس‌جمهور ترکیه به اتحادیه اروپا هشدار داد اگر در روند عضویت این کشور تعلل کند، آنکارا درباره عضویت در این اتحادیه همه‌پرسی برگزار می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در مصاحبه اخیر خود با شبکه «تی‌آرتی» به اتحادیه اروپا درباره وقت‌کشی در عضویت ترکیه در این اتحادیه هشدار داد.

او در این‌باره گفت: اگر اتحادیه اروپا درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا وقت‌کشی کند و بدان ادامه دهد در آن صورت ما درباره عضویت در اتحادیه اروپا همه‌پرسی برگزار خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه در بخشی دیگر از اظهاراتش به دنبال بالا گرفتن اختلاف میان واشنگتن و آنکارا و کاهش ارزش لیر ترکیه گفت: ما در مقابل جنگ اقتصادی تحمیلی تسلیم نخواهیم شد و به مقاومت خود ادامه خواهیم داد.

اردوغان در ادامه همچنین تصریح کرد: انتقال سفارت آمریکا به قدس تاثیری بر اقدامات ما درباره قدس نخواهد داشت و این شهر مقدس ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت است.

او افزود: مسئله فلسطین و اسرائیل حل نشده است. زیرا اسرائیل همه قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را با کمک حق وتوی یک کشور (آمریکا) نقض می‌کند و این قطعنامه‌ها قابلیت اجرائی ندارند. در حال حاضر ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد هستند و باید به صورت دوره‌ای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد شوند. انحصار حق وتو در اختیار پنچ عضو دائم مانع برقراری عدالت شده است.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: شورای امنیت سازمان ملل نتوانسته است عدالت را در جهان برقرار کند زیرا یکی از پنج کشور عضو دائم این شورا (آمریکا) اغلب از حق وتو استفاده و همه حقوق و مصوبات بر حق را نقض می‌کند. حق وتو در شرایط بعد از جنگ جهانی دوم بوجود آمد، اما اکنون شرایط تغییر یافته است و باید در ساختار سازمان ملل متحد اصلاحات اساسی انجام گیرد.

اردوغان درباره سوریه نیز در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: اگر در سوریه انتخابات برگزار شود و سوریه تحت حاکمیت مردم سوریه قرار بگیرد، در آن صورت ترکیه نیرو‌های نظامی خود را از سوریه خارج خواهد کرد.

او درباره مسئله ادلب سوریه گفت: ترکیه، روسیه و ایران درباره ادلب، اجلاس آنکارا، تهران و سوچی را برگزار کردند و به توافقاتی دست یافتند. امیدوارم نشست چهار جانبه (ترکیه، روسیه، فرانسه وآلمان) برای حل مسئله ادلب و سوریه راه گشا باشد.

رئیس جمهور ترکیه در خصوص کشته شدن هفت نیروی نظامی ترکیه در «باتمان» نیز گفت: «ما برای گرفتن انتقام خون آن‌ها هفتصد تروریست را خواهیم کشت. آمریکا به سازمان‌های تروریستی در سوریه با ۱۹ هزار کامیون سلاح و مهمات بسیار زیادی ارسال و آن‌ها را مجهز کرده است.»

 

انتهای پیام/

مصاحبه اردوغان با شبکه تی‌آرتی

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار