رئیس امور عشایر شهرستان سمیرم گفت:29 درصد از عشایر ایل قشقایی به استان اصفهان کوچ می‌کنند که 46.5 درصد از جمعیت کل عشایر استان را در برگرفته است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی‌اکبر نادری رئیس امور عشایر شهرستان سمیرم اظهار کرد: امسال با توجه به خشکسالی اخیر و کمبود آب و مناسب نبودن وضعیت قشلاق تنها 30 درصد از عشایر کوچ کرده و تعدادی هم به باغات و مناطق میان‌بند رفته‌اند.

وی افزود: تعدادی از عشایر شهرستان هم در مهر ماه به دلیل مالکیت باغ و کشاورزی در سمیرم حضور دارند و بعد از برداشت محصول که عمدتاً سیب درختی است، به قشلاق کوچ می‌کنند.

رئیس امور عشایر شهرستان سمیرم عنوان کرد: عشایر شهرستان سمیرم حدود 750 هزار رأس دام سبک و سنگین دارند و 5 ماه از سال را در 455 هزار هکتار از مراتع ییلاقی سمیرم هستند و برای تأمین علوفه مورد نیاز دام‌های‌شان از این مراتع استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: 29 درصد از عشایر ایل قشقایی به استان اصفهان کوچ می‌کنند که 46.5 درصد از جمعیت کل عشایر استان را در برگرفته است و بیش از 25 درصد دام استان را در اختیار دارند و هرساله حدود 7 هزار و 500 تن گوشت قرمز تولید می‌کنند؛ در مجموع حدود 25 درصد نیاز مصرفی گوشت قرمز استان توسط عشایر تأمین می‌شود.

نادری ادامه داد: همچنین هر چادر عشایری به عنوان یک کارگاه تولیدی است که سالانه بیش از 20 هزار مترمربع قالی‌، گلیم‌، گبه و... تولید می‌کنند.

وی عنوان کرد: از جمله خدمات ارائه شده به عشایر در سال جاری، آب‌رسانی با 10 دستگاه تانکر خودکششی در چند شیفت کاری، تیغ‌زنی جاده عشایری، بازگشایی ایل‌راه‌های عشایری، احداث پل در منطقه بره روز دنا کوه و زیرسازی 10 کیلومتر جاده در منطقه طاسک دنا کوه است.

رئیس امور عشایر شهرستان سمیرم هم چنین ادامه داد: توزیع 135 دستگاه پک خورشیدی، برگزاری کلاس‌های فنی و حرفه‌ای ویژه بانوان و دوره‌های آموزشی جهاد کشاورزی ویژه آقایان، تشکیل 4 صندوق خرد زنان در شهرک گل افشان و پادنا جهت سرمایه‌گذاری و پرداخت وام با آورده دولت و پس‌انداز بانوان از جمله اقداماتی است که در راستای کمک به عشایر سمیرم می‌توان اشاره کرد.

وی با اشاره به مشکلات عشایر گفت: با توجه به ورود زودهنگام عشایر از اردیبهشت ماه با مشکلات عمده‌ای از جمله کمبود اعتبارات، وسیله نقلیه و کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم.

نادری در پایان تصریح کرد: کوچ زودهنگام باعث از بین رفتن مراتع طبیعی و پوشش گیاهی منطقه می‌شود، از عمده مشکلات عشایر نیز از بین رفتن ایل‌راه‌های عشایری و مشکلات عدیده کوچ، کاهش سطح مراتع و تخریب و تصرف بی‌رویه مراتع و نبود بازار مناسب خرید محصولات لبنی دامی و صنایع دستی عشایر است.

به گزارش فارس، شهرستان سمیرم با 5 شهر، 4 بخش، 105 روستا و 5 هزار و 300 خانوار عشایر ایل قشقایی شامل طایفه‌های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی هر ساله با حدود 750 هزار رأس دام جزو بزرگ‌ترین شهرستان‌های ییلاقی کشور و استان است، سمیرم در فاصله 160کیلومتری جنوب استان اصفهان قرار دارد.

سمیرم، شهرضا، دهاقان، چادگان و فریدونشهر از مهم‌ترین شهرستان‌های استان اصفهان هستند که عشایر هر ساله فصل ییلاق را در این شهرستان‌ها سپری می‌کنند.

 

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.