اساسنامه کمیته ملی المپیک باز هم دستخوش تغییرات آنهم نه به دلیل نقص قوانین، که بیشتر بر اساس خواست مدیران وقت صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فلسفه تغییرات در اساسنامه کمیته ملی المپیک در سال‌های اخیر بر پایه سلیقه برخی افراد رقم خورده است و یکبار دیگر این اتفاق رخ خواهد داد.

اساسنامه میلی در دستور کار کمیته ملی المپیک/ راه صالحی امیری برای استفاده از ژن خوب باز می شود

در ابتدا بهتر از به نوع وظیفه کمیته ملی المپیک در تعریف خاصی که در اساسنامه آمده است بپردازیم:

در بخش اول اساسنامه تعریف کمیته ملی المپیک چنین آمده است: سازمانی مستقل و غیر انتفاعی و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی دور از هرگونه منظور‌های سیاسی، مذهبی، تجاری و نژادی است که باید وظایف بیست و هفت گانه‌ای را در ورزش ایران به اجرا در آورد که در این مبحث موارد مورد بحث را بررسی خواهیم کرد.

در بخش اول باید به این مضوع اشاره کرد که اگر چه در بحث سیاست خارجی بنا بر دلایل خاص گاهی به صورت نامحسوس مجبوریم در بحث سیاسی با توجه به خطوط داخلی رفتار کنیم مثلا مواجهه با رژیم صهیونیستی، اما این موضوع در بحث بین الملل مطرح است و ارتباطی به حضور افراد سیاسی در ورزش ندارد. دخالت سیاسیون در امور مربوط به ورزش و همچنین تایید اساسنامه در دولت به جای مجمع از نکات عجیب اساسنامه است.

بگذریم از اینکه مجمع‌های سازمانی در ورزش ایران یکی از خنثی‌ترین بخش‌ها ست که فقط به صورت نمادین در انتخابات و یا تصویب‌ها سهم دارند و همه موارد از قبل طبق خواسته رئیس و یا نامزد‌های مورد نظر تعیین شده است.

در بخش دوم و از دیگر وظایف بیست و هفت گانه کمیته ملی المیپک اجرای قوانین و مقررات کمیته بین المللی المپیک است و مهمترین آن درباره اساسنامه است که به جز مجمع در ارگان یا سازمانی دیگر مثل هئیت وزیران باید تایید بگیرد و این موضوع برای کمیته بین المللی المپیک قابل هضم نیست و البته این بخش بدون اطلاع کمیته بین المللی در جریان است به همین دلیل اگر این موضوع برای کمیته بین المللی المپیک محرز شود باید منتظر واکنش آن‌ها باشیم و این مضووع است که شائبه ۲ اساسنامه به ظاهر شبیه به هم بوجود می‌آید با تغییرات اندک یکی برای ادجرا و گرفتن تایید از هیئت وزیران و دیگری برای سرگرم کردن توماس باخ و دوستانش!

انتخاب خبرگان ورزشی که مجموعا ۵ نفر هستند که باید طبق قانون با شرایط لازم انتخاب و معرفی شوند.

درست زمانی که باید خبره‌های ورزش در این صندلی جای می‌گرفتند صالحی امیری از مجموعه‌ای خارج از ورزش آمد و به عنوان خبره روی صندلی نشست تا خبرگی معنایش را از دست بدهد.

هاشمی طبا رئیس سابق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک در همان زمان هم مدعی شد که این اقدام صالحی امیری برای رسیدن به صندلی ریاست کمیته ملی المپیک مناسب نبود و باید از راه دیگری وارد می‌شد و البته که صالحی امیر انسان خوبی است، اما در المپیک خبره نیست!

به هر حال او وارد مجمع شد و ریاست را با یک فعل و انفعال محسوس در کنار کشیدن مصلحتی دیگر کاندیدا‌ها بدست آورد تا امروز به فکر تنها سنگری باشد که برای المپیک باقی مانده بود و این سنگر جایی نیست جز دبیر کلی کمیته ملی المپیک که خاکریز مهم و مورد هدف برای تسخیر است.

اساسنامه میلی در دستور کار کمیته ملی المپیک/ راه صالحی امیری برای استفاده از ژن خوب باز می شود

چیدمان کمیته ملی المپیک به صورت نامحسوس در پایان دوران کیومرث هاشمی رقم خورد و صالحی امیری یار دیرین مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان که در دولت جای نگرفته بود به سئول نقل مکان کرد تا در کمترین فاصله جغرافیایی با وزیر ورزش و جوانان طراح جدیدی برای ورزش کشور شود و در این راه اولین اقدام معرفی صالحی امیری به عنوان خبره بود تا به صورت غیرمستقیم ریاست وی را در کمیته ملی المپیک مهندسی کنند.

شنیده می‌شود اساسنامه کمیته ملی المپیک به هیئت دولت ارسال شده است و باید از هم اکنون آن را تایید شده دانست، اما این تغییرات در گذر زمان چه اتفاقاتی را رقم زده است و آیا با منشور المپیک و قوانین داخلی همخوانی دارد؟

در روزگاری که فشار‌های داخلی به کمیته ملی المپیک وارد شده بود و جنگ داخلی با سازمان تربیت بدنی که البته بعد‌ها وزارت ورزش شد پناه بردن به منشور المپیک و اساسنامه کمیته بین المللی المپیک در دستور کار آقایان رئیس قرار گرفت و روز‌هایی که از سوی مجامع بین المللی مورد تهدید قرار گرفتیم خودمان را به قوانین داخلی کشور چسبانیدم.


بیشتر بخوانید: تهیه و تدوین اساسنامه کمیته ملی المپیک در حال ارسال است


بعد از کلی، اما و اگر پیش نویسی از اساسنامه را به هیئت دولت دادیم و در انتظار تایید آن و ارسال به کمیته بین المللی المپیک ماه‌های متمادی نشستیم تا بالاخره یک نسخه از اساسنامه برای آن‌ها ارسال شد و دوباره این اساسنامه قرار است تغییر کند.

طبق شنیده‌های ما با درخواست هیئت اجرایی (شما بخوانید صالحی امیری) قرار است انتخاب دبیر کلی در اساسنامه کمیته ملی تغییری جدی کند، به این شکل که تا به حال دبیر کلی فدراسیون با انتخابات در مجمع مشخص میشد در حالی که در اساسنامه جدید این فرد از سوی هیئات اجرایی معرفی می‌شود رای میگیرد و قانونا از سوی رئیس به صورت غیر مستقیم منصوب می‌شود.

هماهنگی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک بر خلاف گذشته‌های نه چنداد دوربه واسطه دوستی سلطانی فر و صالحی امیری اگر چه به ظاهر یک ورزش یکدست را برای کشورمان رقم زد، اما آفت‌هایی را به همراه داشت که صدایش بعد از جدایی این دو از ورزش بلند خواهد شد و این هشداری برای ورزش است که اگر امروز ملاحظه نشود درآینده‌ای نه چندان دور کمیته به حیاط خلوت دوستان تبدیل خواهد شد.

روز گذشته پسر محمد رضا عارف سیاستمدار ایرانی معروف به ژن خوب به عنوان رئیس کمیسیون صلح و ورزش کمیته ملی المپیک معرفی شد تا نشان دهد راه برای حضور یک آقا زاده در کمتیه ملی المپیک باز است و بزودی احتمالا در پست دبیر کلی باید منتظر یکی دیگر از سیاسیون و یا آقا زاده‌های محترم باشیم.


بیشتر بخوانید: اساسنامه کمیته ملی المپیک تصویب شد


اساسنامه میلی در دستور کار کمیته ملی المپیک/ راه صالحی امیری برای استفاده از ژن خوب باز می شود

تغییرات در اساسنامه اصولا با توجه به ایراد‌های موجود باید در مجمع کمیته ملی المپیک که به صورت سالانه و در صورت نیاز ویژه تشکیل می‌شود صورت بگیرد و در حال حاضر مجمعی در این باره رای نداده است و جالب‌تر اینکه معمولا در قبال اینکونه تصمیم‌ها اعضا نیز سکوت اختیار می‌کنند.

با توجه به اساسنامه ارسالی به کمیته بین المللی المپیک و نسخه‌ای که به هیئت دولت رفته است امیدواریم تناقضی در 2 نسخه وجود نداشته باشدو که در این صورت باید تبعات سنگینی را پرداخت کنیم.

اساسنامه میلی در دستور کار کمیته ملی المپیک/ راه صالحی امیری برای استفاده از ژن خوب باز می شود

کارشناسان و با تجربه‌های ورزش که روزگاری بر همین صندلی کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی نشسته بودند در مورد اقدام به تغییر اساسنامه از سوی کمیته ملی و شخص صالحی امیری نظرات جالبی را مطرح کردند.

سعید فائقی رئیس سابق سازمان تربیت بدنی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در مورد شرایط این روز‌های کمیته ملی المپیک و تغییرات احتمالی در اساسنامه این فدراسیون گفت:

اساسنامه را مجمع باید تایید کند نه دولت!

  • او تصریح کرد: برای اصلاح اساسنامه نیازی به تایید هیئت دولت نیست و فقط اولین بار این موضوع را نیاز دارد و دولت هم ایرادی نگرفت و پس از این تغییراتی اگر قرار باشد انجام پذیرد باید در مجمع انجام شود و به کمیته بین المللی المپیک ارسال شود.

متاسفانه با تغییر آدم‌ها اساسنامه هم تغییر می‌کند

  • وی ادامه داد: متاسفانه ما یک مشکل بزرگ داریم که با تغییر آدم‌ها اساسنامه هم تغییر می‌کند و قبلا هم این اتفاق افتاده و افراد می‌خواهند نیات خود را در دوره مدیریت پیاده کند و به همین دلیل در اساسنامه تغییراتی را بوجود می‌آورند و اگر مجمع تایید کند این امر بلا مانع است چرا که این مجمع همان نفراتی هستند که رئیس را انتخاب کردند و بالطبع با تغییرات هم موفق خواهند بود.

اساسنامه میلی در دستور کار کمیته ملی المپیک/ راه صالحی امیری برای استفاده از ژن خوب باز می شود

نسل ما محصول عصر دیکتاتور است و با دموکراسی رابطه خوبی نداریم

  • وی افزود: ما همیشه از عقل جمعی دور هستیم ما نسل اولی‌ها خیلی با دموکراسی رابطه خوبی نداریم و محصول عصر دیکتاتوری هستیم متاسفانه به خاطر مدیریت کوچک خودشان نمی‌توانند با عقل جمعی کار کنند، اما آدم‌های بزرگ با قوانین مشکلی ندارد.

کمیته بین المللی المپیک می‌تواند به انتصابی بودن دبیر کل ورود می‌کند

  • فائقی در مورد احتمال تغییر انتخاب دبیر کلی به انتصاب از سوی کمیته ملی المپیک گفت: اگر این اتفاق بیفتاد کمیته بین المللی ورود پیدا نخواهد کرد نمی‌کند مگر اینکه فردی ادعا کند که تضییع حقوق شده، آن‌ها مثل ما فکر نمی‌کنند و همه چیز را قانونی می‌دانند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و درست برع کس ما که همه چیز را خلاف قانون می‌دانیم مگر اینکه درستش ثابت، اما اگر دبیر قبلی برود و شکایت کند آن وقت ورود پیدا می‌کنند و مطمئن باشید با این موضوع مخالفت خواهند کرد.

آقایان یک شبه خبره ورزشی ساختند

  • رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی درباره ایراد‌های اساسنامه کمیته ملی المپیک گفت: به نظر من در حال حاضر المپین‌ها یعنی آن‌هایی که استحقاق حضور در المپیک را دارند و اساسنامه در راستای آن‌ها نوشته نشده است فقط یک رای در مجمع دارند و این یک ایراد بزرگ است و باید سهم المپین‌ها به عنوان نخبه ورزش بیشتر باشد و البته در مورد دیگر اینکه برای انتخابات اخیر یک شبه یک متخصص (خبره ورزشی) ساخته شد و اساسنامه نمی‌تواند جلوی این را بگیرد و این ضعف اساسی است، بعد از انقلاب در این ۴۰ سال المپین‌های سابق نتوانستند رئیس یا دبیر باشند و باید این موارد در اساسنامه اصلاح شود.

بیشتر بخوانید: تایید پیش نویس اساسنامه کمیته ملی المپیک توسط IOC


جاکارتا ضعیف‌ترین دوره ما در بازی‌های آسیایی بود

  • وی در مورد عملکرد ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا گفت: این روز‌ها بعد از بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ طوری وانمود می‌شود که ما خیلی موفق بودیم من از کارشناسان ورزش می‌خواهم بررسی کنند به لحاظ سرانه حضور در این دوره نسبت به دوره‌های قبلی حضور پر رنگ تری از لحاظ کمی داشتیم، اما یک مدال طلا هم کمتر آوردیم و به اعتقاد من این دوره بدترین دوره ما محسوب می‌شود، باید تحلیل شود و از نگاه علمی این موضوع را بررسی کنند و باید مدیران را با این روش نقد کرد تا جرات حضور غیر متخصصانه در ورزش را نداشته باشند.

هاشمی طبا: نمی‌دانم نقش دولت در اساسنامه کمیته ملی المپیک چیست؟

اساسنامه میلی در دستور کار کمیته ملی المپیک/ راه صالحی امیری برای استفاده از ژن خوب باز می شود

  • سید مصطفی هاشمی طبا پیرامون تغییرات احتمالی در اساسنامه کمیته ملی المپیک و ارسال آن به هیئت دولت برای تصویب در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان گفت: من نمی‌دانم در حال حاضر کجای اساسنامه کمیته ملی المپیک نیاز به تغییر دارد و اگر در برخی از مفاد اساسنامه هم اگر آقایان ایرادی دیده اند نیازی به تائید در هیئت دولت نیست.

مجمع باید اساسنامه را تغییر دهد

  • وی تصریح کرد: اساسنامه کمیته ملی المپیک اگر قرار است تغییری داشته باشد باید در مجمع انجام شود و پس از ان به کمیته بین المللی المپیک فرستاده شود و فرستادن اساسنامه به هیئت دولت ضروری نیست در ضمن اگر مغایرتی هم در اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران و کمیته بین المللی وجود داشته باشد بعد از تصویب در مجمع و ارسال به کمیته بین المللی المپیک بررسی می‌شود و نمی‌دانم نقش هیئت دولت در این باره چیست؟

قراخانلو:امیدوارم دو اساسنامه با هم یکسان باشد

اساسنامه میلی در دستور کار کمیته ملی المپیک/ راه صالحی امیری برای استفاده از ژن خوب باز می شود

  • رضا قراخانلو رئیس اسبق کمیته ملی المپیک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در مورد تغییرات احتمالی در اساسنامه کمیته ملی المپیک گفت: بنده در مورد اساسنامه فعلی که گفته می‌شود به هیئت دولت برای تصویب رفته است اطلاعات کاملی ندارم، اما آنچه واضح است و من اطلاع دارم ۲ اساسنامه موجود است که یکی برای کمیته بین المللی المپیک ارسال می‌شود و یکی در هیئت دولت تصویب خواهد شد و مهم‌تر از تغییراتی که در اساسنامه انجام می‌شود موضوع یکسان بودن هر دو اساسنامه است و باید در آن مطابق با منشور المپیک و البته قوانین داخلی کشور تغییرات انجام شود.

مدل انتصاب دبیر کل در حال توسعه است

  • وی در مورد حذف انتخاب دبیر کل برای کمیته ملی المپیک در اساسنامه جدید و ارسالی به هیئت دولت گفت: من در مورد این موضوع اطلاع دقیق ندارم و باید ارکان کمیته در اینباره سوال کرد، اما به طور کلی در ارگان‌ها و سازمان‌های ورزشی هر دو مورد وجود داشته است و پست دبیر کلی اجرایی است و نیاز به هماهنگی دارد لذا در موارد اینچنینی رئیس انتخاب می‌شود و دبیر کل از سوی او به هیئت اجرایی معرفی می‌شود که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر این مدل در حال توسعه است.

من در زمان ریاستم اساسنامه را تغییر ندادم

  • قراخانلو در مورد ایراد‌های اساسنامه کمیته ملی المپیک گفت: من در مسائل جدی اساسنامه ایرادی نمی‌بینم و اگر تغییراتی هم وجود داشته باشد بسیار جزئی است و این موضوع را قبول ندارم که هر کس در دوران خودش بسته به شرایط موجود اساسنامه را تغییر می‌دهد چرا که من زمانی ریاست کمیته را بر عهده داشتم و به هیچ عنوان در اساسنامه تغییری بوجود نیاوردم چرا که معتقدم این اساسنامه یک پیمان نامه است که چارچوب کار راه را برای کمیته ملی المپیک روشن می‌کند و مهم این است که طبق منشور المپیک و قوانین دولتی هر کشوری باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار