کارشناس سیاست خارجی، گفت: اروپایی‌ها به دنبال استفاده از یک میانبر هستند تا از طریق سیستم بانکی بین‌المللی غیرمتکی به بانک‌های آمریکا، با ایران مبادله کنند.

اروپایی‌ها به دنبال یک میانبر برای مبادله با ایران هستندبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شکافی بین اروپا و آمریکا در مورد مسئله برجام بوجود آمده است که هر روز عمیق تر هم می‌شود. به عقیده برخی کارشناسان در نهایت اروپا در برابر خواسته‌های آمریکا تسلیم خواهد شد و در مقابل، برخی هم اعتقاد دارند که برجام برای اروپا موضوعی حیثیتی است و با تمام قوا از آن دفاع می‌کنند.

حسن لاسجردی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه هماهنگ کننده مذاکرات برجام، اروپاییان بوده‌اند، گفت: موضوع برجام برای اروپاییان موضوعی حیثیتی است و هر گونه خدشه و گسست در موضوع برجام، لطمه‌ای به حیثیت خود دانسته و  تلاش می‌کنند تا به هر روشی برجام را به عنوان یک سند رایزنی موفق در عرصه بین‌الملل حفظ کنند.

وی افزود: بزرگترین مسئله‌ای که بعد از خروج آمریکا از برجام برای اروپاییان مطرح بود، انتقاد جمهوری اسلامی ایران به امتیازات اقتصادی بود که طلب می‌کرد و معتقد بود که اگر قرار است در برجام بماند، باید ایران از امتیازات مختلف آن به ویژه بحث‌های اقتصادی بهره‌مند باشد؛ به همین جهت اروپایی‌ها به دنبال راه‌حل‌هایی گشتند تا بتوانند موضوع خرید نفت، انتقال پول و بحث‌های مربوط به کشتیرانی، بیمه و تبادلات ارزی را حل کنند.

لاسجردی در ادامه اظهار کرد: مدتی پیش در نشست‌های اتحادیه اروپا، برخی از کشورها به ویژه آلمان پیشنهاد کرد که اروپا نظام مالی جدیدی را طراحی کند که کمترین ارتباط را با نظام بانکی جهانی به ویژه آمریکایی‌ها داشته  و بتوانند به این وسیله مشکل تبادلات تجاری خود را حل کنند؛ بنابراین در حال حاضر اروپایی‌ها دنبال راه میانبر هستند تا از طریق آن، سیستم بانکی بین‌المللی غیرمتکی به بانک‌های آمریکا،ضمن تعامل  و مبادلات تجاری با سایر کشورها بتوانند با ایران هم تعاملات اقتصادی داشته باشند.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به گفته‌های ظریف مبنی بر اینکه توافقات نفتی با اروپاییان انجام شده، بحث‌های مربوط به نظام بانکی حل شده است و یا اروپایی‌ها اقدامات عملی برای اجرای امتیازات برجام دارند،  اظهار کرد: منظور وزیر امور خارجه کشورمان دست زدن به اقداماتی است که اروپایی‌ها دنبال می کنند تا کمی مستقل تر از آمریکا عمل کرده و در نتیجه بتوانند با ایران مبادله کنند.

وی در ادامه در مورد سابقه‌ی مناقشات و مسائلی که بین اروپا و آمریکا شکاف ایجاد کرده است، توضیح داد: در گذشته هر گاه  بین آمریکا و اروپا اختلاف نظر و یا مناقشه بوجود می آمد یا موضوعات حیثیتی و استراتژیکی ایجاد می شد، این  اروپا بود که ناچار به  پا پیش گذاشتن می شد، ولی اینبار و در مورد برجام به نظر می رسد که مصر به حفظ آن هستند؛ در چنین شرایطی یا اتحادیه باید این توافق را کنار بگذارد و یا به عنوان یک سند حیثیتی پای آن بایستند. در نتیجه  به نظر می‌رسد در حال حاضر برای اروپایی‌ها نگهداشتن، حفظ و تداوم شرایط فعلی به صرفه‌تر و یا معقولانه‌تر است، بنابراین پای آن ایستاده‌اند.

لاسجردی با بیان اینکه مشکلاتی در تحلیل روابط ایران_اروپا و ایران_ آمریکا داریم، گفت: ما می‌خواهیم همه را یکسره به هم مرتبط کنیم و یک جمع کامل بسازیم. به نظر می‌رسد که اگر یک مقداری واقع‌بینانه‌تر و عینی‌تر با این موضوع برخورد کنیم، به تحلیل ما از وقایع، کمک شایانی خواهد کرد.

این کارشناس سیاست خارجی، اشاره‌ای به میزان بالای مبادلات تجاری بین اروپا- آمریکا کرد و تصریح کرد: میزان مبادلات اتحادیه اروپا و آمریکا بسیار بالا تر از آن است که با مبادلاتش بین ایران و اروپا قابل مقایسه باشد، اما به نظر می‌رسد که چون مباحث امنیتی و صلح برای آنها اهمیت بالایی دارد و علاقمند هستند، کاری که با تمام توان خود به نتیجه رساندند را  به عنوان یک موفقیت در جهان مورد بهره برداری قرار دهند، احتمال دارد که اروپایی‌ها به دنبال ساز و کارهایی باشند که از ما نفت خریده و پول‌های نفت را به ما برگردانند.

وی در مورد روش‌هایی که اروپا می‌تواند مبادلاتش را با ایران حفظ کند، گفت: آنها می‌خواهند از بانک‌های کوچکتر که با آمریکا مبادله ندارند و یا بانک‌های بزرگ‌تر که آماده ریسک هستند در این زمینه استفاده کنند؛ اما در هر صورت این مسئله به اراده دولت‌های اروپایی بازمی گردد و به عقیده من، دول اروپایی می‌توانند این اراده را داشته باشند که از برخی امکاناتشان برای یک اولویت مهم مثل موضوع ارتباط با ایران استفاده کنند.به هر جهت بعد از اینکه موضوع خروج آمریکا از برجام مطرح شد، جمهوری اسلامی ایران اقدام به رایزنی، تبادل نظر و پیدا کردن یک راه‌حل کرد تا با 5 عضو دیگر باقی مانده در برجام،  مسیر را ادامه بدهد.

لاسجردی در پایان اظهار کرد: من فکر می‌کنم با توجه به اینکه اختلافات جزئی روسیه و چین تا حدود زیادی قابل حل بود و آنها روش خاص خودشان را در حل موضوعلت داشتند، تمرکز ایران و سیاست آتی برجام روی بحث اروپا متمرکز شده و به عقیده من در این مدت تلاش جمهوری اسلامی ایران در سفرها و رایزنی‌ها، تبادلات، نامه‌ها ، تماس‌های تلفنی و دیگر اموری که انجام داد، اروپایی‌ها را به نوعی مجاب کرد و به این نقطه رساند که حتما باید یک اقدام عملی انجام دهند و در حال حاضر آنها با توجه به شک و تردیدی که نسبت به توانایی‌های خود داشتند، از طریق برخی از کشورها که شجاعت بیشتری داشتند مثل آلمان و ایتالیا، برای شکستن فضا کمک گرفتند و در حال حاضر به دنبال راه‌حل‌های عملی برای تداوم برجام هستند؛ در همین راستا هم می توان گفت تلاش‌های روحانی و ظریف، قبل و در طول نشست مجمع سازمان ملل در راستای اقدام عملی اروپا برای حفظ برجام بوده، اگر چه این گام عملی در حال حاضر با آن چیزی که ما در نظرمان است، فاصله دارد اما قدم مثبتی است برای اینکه بتوانیم برجام را ادامه دهیم.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار