رئیس نهضت سواد آموزی کشور گفت: یکی از تفاوت هایی که در روند ریشه کنی بی سوادی در کشورها قابل توجه بوده تفاوت بین نگاه مدیران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، علی باقرزاده فاروجی رئیس نهضت سواد آموزی کشور پیش از ظهر سه شنبه در همایش مشترک شورای پشتیبانی سوادآموزی خراسان شمالی اظهار کرد: در سال های ۹۱ تا ۹۵ حدود یک میلیون و ۵۰۰ نفر از آمار بی سوادان کشور کاسته شده در حالی که طی سال های ۸۶ تا ۹۰ رشد باسوادی کشور دو دهم درصد بوده است.

 باقرزاده فاروجی افزود: یکی از تفاوت هایی که در روند ریشه کنی بی سوادی در کشورها قابل توجه بوده تفاوت بین نگاه مدیران است که خوشبختانه در نگاه مدیران ما دغدغه ریشه کنی بی سوادی وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه طی سال های ۸۵ تا ۹۰، ۱۲ استان از جمله خراسان شمالی با افزایش بی سوادی مواجه بودند و این در حالی است که طی پنج سال گذشته یعنی از سال ۹۱ تا ۹۵، در تمام استان ها با کاهش نرخ بی سوادی از لحاظ تعداد بی سوادان روبه رو هستیم.

رئیس نهضت سواد آموزی کشور با اشاره به اینکه طی پنج سال گذشته ۴۱۴ جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی با حضور استانداران و معاونان در مراکز استان ها برگزار شده، تصریح کرد: در این جلسات بیش از دو هزار و ۳۶۰ تصمیم گرفته شده است.

باقرزاده فاروجی تصریح کرد: طبق آخرین داده‌های بین‌المللی از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۵ و طی ۱۵ سال نرخ باسوادی جهان یک درصد رشد داشته و تعداد بی سوادان ثابت مانده است.

وی بیان کرد: بر اساس سندی که در یونسکو منتشر شده در سال ۲۰۰۰ تعداد ۸۰۰ میلیون بی سواد در جهان بوده و اکنون این رقم به ۷۵۰ میلیون نفر رسیده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به اختصاص یک سوم بودجه آموزشی برخی کشورها در حوزه آموزش ابتدایی اشاره کرد و گفت: اساسا کشورهایی در برنامه ریشه کنی بی سوادی موفق بوده اند که در بخش آموزش ابتدایی سرمایه گذاری کرده اند.

باقرزاده فاروجی همچنین با اشاره به اینکه هدف ما در سوادآموزی صرفا خواندن و نوشتن نیست و تلاش داریم این مفهوم را تغییر دهیم، بر اهمیت موضوع یادگیری تأکید کرد و افزود: یکی از مولفه های جدید قدرت، توانایی حل پایدار مسائل است که یادگیری مهم ترین شاخصه تحقق این مهم است.

انتهای پیام/ب

صحبت های معاون وزیر آموزش و پرورش در خراسان شمالی    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.