بالن ناسا تصاویری از ابر‌های نادر آبی رنگ در قطب شمال ثبت کرد، ابر‌هایی آبی رنگ که شبیه به امواج اقیانوس به نظر می‌رسند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بالن پرتاب شده توسط ناسا بر فراز قطب شمال، تصاویری از ابرهای نادر آبی را ثبت کرده است که از برخورد بلورهای یخ با قطعاتی از شهاب سنگ‌های شکسته شکل گرفته‌اند.

شناخت بهتر این پدیده‌های غیرمعمول، مانند ابرهای شب‌تاب یا ابرهای مزوسفر قطبی (PMC)، به دانشمندان کمک می‌کند تا آشفتگی موجود در جو را بهتر درک کرده و حتی آب و هوا را پیش بینی کنند.

ناسا تصاویری از ابرهای نادر آبی رنگ را ثبت کرد

ناسا تصاویری از ابرهای نادر آبی رنگ را ثبت کرد

این ابرها در فصل تابستان در مناطق قطبی و مدتی کوتاه پس از غروب خورشید، زمانی که یخ در اطراف بقایای شهاب سنگ در فضای فوقانی جو شکل گرفته است، قابل مشاهده است.

دکتر دیو فریتس، که وظیفه رهبری ماموریت PMC توربو را به عهده داشت، گفت: «دوربین ما به خوبی توانست برخی از رویدادهای واقعا جالب را ثبت و ضبط کند و امیدواریم از این راه، به درکی جدید از این واقعه پیچیده دست پیدا کنیم.»

بالون مورد استفاده ناسا در این ماموریت به مدت پنج روز در استراتوسفر حضور داشت و دوربین‌های آن توانستند شش میلیون عکس با وضوح بالا را ثبت کنند.

ناسا تصاویری از ابرهای نادر آبی رنگ را ثبت کرد

امواج گرانشی اتمسفر، که در اثر حرکت هوا به سمت بالا و برخورد با موانعی مانند رشته کوه‌های کوهستانی ایجاد می‌شوند، نقشی مهم در ظهور و شکل گرفتن این ابرها ایفا می‌کنند.

دکتر فریتس گفت: «این اولین بار است که ما توانستیم جریان انرژی را از امواج گرانش بزرگتر به ناپایداری‌های جریان کوچک در بالای جو مشاهده کنیم.»

انتهای پیام/

تصاویر شگفت انگیز ناسا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار