کارشناس سیاست خارجی گفت:اروپایی ها باید تضمین کنند که بدون حضور آمریکا هم منافع ایران را تامین خواهند کرد.

اتحادیه اروپا باید ثابت کند که بدون آمریکا منافع ایران را تضمبن می‌کندبه گزارش حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از خروج ناگهانی  آمریکا از برجام و  نقض یک تعهد بین المللی و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، اتحادیه اروپا تلاش کرد با ارائه پیشنهاداتی از ایران حمایت کند. در همین راستا اروپایی‌ها با ارائه ساز وکار ویژه مالی سعی در تسهیل مبادلات مالی و تجاری با ایران را دارند، با توجه به این موضوع و نشست‌ها و رایزنی‌هایی که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، برخی از کارشناسان بر این باورند که این حمایت مالی سبب ایجاد شکاف در روابط میان اروپا و آمریکا می‌شود. در همین رابطه خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان سیاست خارجی درخصوص صحت این شکاف میان اتحادیه اروپا با ایلات متحده انجام داده  که در ادامه ارائه شده است؛

محمدعلی عبدالله زاده کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارزیابی این ادعا که سازوکار ویژه اروپایی‌ها درخصوص پایبندی به تعهداتشان در بحث برجام سبب ایجاد شکاف میان اروپا و آمریکا می‌شود، گفت: تجربه نشان داده است که اتحادیه اروپا همواره به دنبال منافع کشورهای عضو خود بوده است  و هر چیزی که بتواند رفاه آنها را تامین کند، از جمله حجم مبادلات تجاری برای اروپایی‌ها مهم بوده و این موضوع خط قرمز آنهاست.

عبدالله زاده با تاکید بر اینکه مبادله با ایران برای اروپایی‌ها بازار جدید ایجاد می کند، گفت: اروپایی‌ها در تلاشند تا به تعهدات خود در قبال ایران پایبند باشند؛  اما اینکه  اتحادیه اروپا بخواهد به خاطر ایران در مقابل آمریکا بایستد و هزینه‌های ناشی از این ایستادگی را متحمل شود، بعید به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: آنچه برای آنها مهم است حجم مبادلاتشان است و اگر حمایت از ایران باعث ایجاد تنش در روابط میان آنها و واشنگتن شود، نمی‌توان به پایبندی اروپایی‌ها به برجام و حمایت  از جمهوری اسلامی چندان خوشبین بود.

این کارشناس سیاست خارجی درخصوص سطح رایزنی ‌های وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد: در مجموع رایزنی‌های ظریف اتمام حجتی برای اروپایی‌ها در راستای شعار حفظ برجام و پایبندی به آن از جانب آنها، بود.

عبدالله زاده افزود: جمهوری اسلامی در رایزنی‌های خود، خواهان آن بوده است که اتحادیه اروپا در عمل نشان دهد، تا چه اندازه پایبند به تعهداتش در قبال برجام است که اگر غیر از این باشد و این روند ادامه یابد تا حدی که عملا دیگر اثری از این توافق نباشد و جمهوری اسلامی ایران بخواهد یکطرفه تعهداتش در برجام را اجرایی کند، آنها هم با دست دست کردن حد پایینی از منافع را برای ایران در نظر بگیرند، به نظر ادامه چنین روندی بی‌فایده خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید در مرحله ای ثابت شود که آیا اروپا می‌تواند بدون حضور آمریکا، منافع ایران را تضمین کند یا خیر. تنها در این صورت است که می‌توان به اروپایی‌ها اعتماد کرده و به حمایت آنها دلخوش بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، اخبار سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار