بطحائی گفت: سند تحول بنیادین تنها نقشه راه آموزش و پرورش است و همه توان را برای استقرار این سند باید صرف کنیم.

سند تحول بنیادین؛ تنها نقشه راه آموزش و پرورش/ باید تعلقات سازمانی در آموزش و پرورش قیچی شودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از برنامه اجرایی سند تحول بنیادین که عصر امروز در ساختمان اصلی این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به تلاش های شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: امروز 6 زیر نظام سند اضافه شده است و بعد از سال ها به اهداف دوره های تحصیلی که حلقه مفقوده در نظام آموزشی بود، رسیده ایم.

وی ادامه داد: امروز به طور نمادین شاهد رونمایی برنامه اجرایی سند تحول بنیادین هستیم و در کنار آن شناسنامه هر یک از برنامه ها را در اختیار خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: نقشه راه امروز آموزش و پرورش، همین سندی است که رونمایی می شود، پس از این موضوع برنامه اجرایی نخواهیم داشت و باید همه توان را برای استقرار این سند صرف کنیم.

ایجاد مراکزی برای اجرای زیر نظام های سند تحول بنیادین 

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در حال ایجاد مراکزی برای رصد فعالیت ها و اجرای زیر نظام های سند تحول بنیادین هستیم. به تدریج شروع به برنامه ریزی برای سال ۹۸ می کنیم و اولویت حال حاضر ما این است که بتوانیم برای سال ۹۸، تعداد مشخصی از برنامه های سند تحول اجرا می شود و برای آن نیازسنجی کنیم، در غیر این صورت سندی تولید کرده ایم که فهرستی از برنامه های خوب است اما نتیجه ای نداشته است.

بطحایی ادامه داد: برنامه بدون، وجود استلزامات مفهومی ندارد و وقت این کار تا یک ماه آینده است تا به طور عینی از این موضوع استفاده کنیم.

وی گفت. تحول به معنای چرخش از وضع موجود به مطلوب است و اگر این موضوع اتفاق نیفتاده باشد تحول به وجود نیامده است.

مدرسه، کانون اصلی تعلیم و تربیت

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت باشد، گفت: وجود بخشنامه ها و دستورات حوزه ستادی که با سلسله مراتب به مدارس می رسد نشان می‌دهد، مدرسه محور نیست.

بطحایی تصریح کرد: تا ارتباط بین سند تحول و نقشه ذهنی منطبق نشود، چرخش صورت نمی گیرد، از این رو از سال گذشته برنامه هایی برای چرخش در نظام آموزشی داشتیم.

وی با اشاره به اجرای طرح ویژه مدارس برای ابتدایی دوره دوم و متوسطه اول ادامه داد: آنچه در مدرسه آموزش داده می شود باید با نیازهای جامعه انطباق بیشتری داشته باشد و اگر به این چرخش ها فکر نکرده و موانع را برطرف نکنیم، چابک سازی نخواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر کاهش چابک سازی ستاد بیان کرد: اداره آموزش و پرورش باید نقش بالینی در اجرای برنامه ها را داشته باشد. تعلق و منافع سازمانی، یکی از موانع تحول است، موضوعی که مقاومت ایجاد می کند و برای جراحی باید این تعلقات قیچی شود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر شناسنامه برنامه و برنامه ریزی ها را در لایحه ۹۸ نگنجانیم همه تلاش هایمان ناتمام خواهد ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۷:۳۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۷
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش
جناب آقای وزیر محترم آموزش و پرورش قبول کن
آخرین اخبار