بیشترین رسوب کالا مربوط به گمرک تهران و شهید رجایی است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع مشکل انباشت کالا در گمرک کشور پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مشکل انباشت کالا در گمرک کشور موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه هشتم مهرماه بود که با حضور علی رهبری سرپرست مرگز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت و محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در  ابتدای برنامه رهبری سرپرست مرکز الکترونیک توسعه وزارت صمت، اظهار کرد:سامانه جامع تجارت نزدیک به ۲ سال است که مورد بهره برداری قرار گرفته و رونمایی آن را در گام‌های بعدی قرار دادیم که در مرحله بلوغ آن انجام شود، کما اینکه سامانه‌ها در انجام کار و شکل گیری خود نسبت به تصمیمات در هیات دولت با تاخیر مواجه بودند، ولی خوشبختانه روز گذشته نزدیک به ۲۴ سامانه جامع تجارت فعالیت به خوبی ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه کار پیشبرد سامانه به راحتی نیست، تصریح کرد: اگر در یک سازمان مشخص یک نرم افزاری را مستقر کنیم، با مقاومت و مشکلات فنی همراه خواهد بود، به این دلیل که این سامانه‌ها روش اجرایی کشور را تغییر دهد و در این میان برخی مخالفت‌های مبتنی بر فرهنگ و روش‌های سنتی و مقاومت و مخالفت‌های مبنی بر منافع از دست رفته را با خود به همراه دارد، ولی همه‌ سامانه‌های گام‌های مختلف تجارت بر دستگا‌های مختلف تخصصی شکل گرفته است.

رهبری افزود: سامانه کارت بازرگانی، سامانه تامین ارز وکالای ارزی، سامانه مجوز‌های گمرگ وسامانه حمل و نقل در حوزه جاده‌ای را به صورت کامل به همراه داریم که این سامانه‌ها با یکدیگر از طریق سامانه جامع تجارت هماهنگ شده اند.

وی با بیان اینکه بازرگان از طریق یک درگاه کار‌های خود با دولت انجام می‌دهد، گفت: ما فقط در یک نقطه این دوگانگی درگاه را داریم که وزارت صمت از بازرگان اطلاعات می‌گیرد و گمرک نیز در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرک اطلاعات مناسبی را از بازرگانان دریافت می‌کند و امیدواریم در همکاری‌های آتی و اصلاح قانون مربوطه، ما درگاه را ادغام کنیم و بازرگان برای تعامل با دولت از یک سامانه برای این درگاه استفاده کند.

رهبری تصریح کرد: بازرگان در گذشته می بایست به صورت حضوری به دفتر مشخص و دستگاه های مختلف مراجعه می کرد، اما در حال حاضر بسیاری از کارها به صورت الکترونیکی انجام می شود تا پیش از ایجاد سامانه جامع تجارت و ارتباط با سامانه مجوزهای سازمان غذا و دارو، بازرگان موظف بود که بعد از ثبت سفارش اولیه،کالای خود را به سازمان غذا و دارو تحویل دهد که درسیستم مکاتباتش ثبت شده و با کارشناسان تعامل و هماهنگی های مربوطه در این زمینه را انجام می داد.

وی با بیان اینکه با همکاری سازمان غذا و دارو کلیه قواعد صدور مجوز استخراج شده،گفت: در حال حاضر بازرگان برای گرفتن مجوز ورود غذا و داروی خود درخواست مجوز را در سامانه جامع تجارت بر مبنای کد دارویی خود وارد می کند که در کم ترین زمان ممکن مجوز بازرگان بررسی می شود و با همکاری بینِ دستگاهی پروسه چند روزه به کمتر از یک دقیقه تبدیل می شود، این گونه تسهیلات،کاهش مراجعات، الکترونیک کردن اسناد و کاهش ورود اطلاعات به دستگاه های مختلف می تواند فرایند تجارت ما را تسهیل کند.

در ادامه برنامه ارتباط تلفنی با فیروزه خیالی مدیر کل دفتر فناوری و اطلاعات گمرک برقرار شد که وی در خصوص آنلاین نبودن اطلاعات گمرک با سامانه جامع تجارت اظهار کرد: از اواخر سال 92 با طراحی سامانه جامع تجارت بعنوان یک سامانه پیشرو، تمام فرایندهای گمرک مکانیزه شده که در همین راستا تمام اتصالات بین سازمانی را برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه اتصالات بین دستگاهی از سال 93 ایجاد شده است،گفت:کلیه ذینفعان می توانند بدون مراجعه حضوری به گمرک تمام فرایندهای خود را غیرمستقیم انجام دهند.

خیالی با اشاره به اینکه گمرک ها نیازمند استعلام سامانه برای ترخیص کالاها هستند، بیان کرد: اساسا سامانه تجارت برای فرایند صدور ثبت سفارش به برخی استعلام ها در سازمان های همجوار نیاز دارد و بعد از آن فرایند و تشریفات گمرکی آغاز شده که در این فرایند نیازمند آن هستیم کلیه مجوزها از دستگاه های مربوطه و سازمان های همجوار دریافت کنیم.

رهبری گفت: زمانی که در سامانه جامع تجارت به یک بازرگان ثبت سفارش داده می شود باید اطلاعات دقیقی در خصوص میزان مصرف آن وجود داشته باشد که یکی از مهم ترین اطلاعاتی که ما نیازمند هستیم ،برگشت از گمرک به سمت سامانه جامع تجارت است.

خیالی در خصوص کالاهایی که برای ورود به کشور ثبت سفارش نشده، بیان کرد: بر اساس همین سامانه ها و قابلیت سامانه جامع تجارت تمام سرویس های استعلامی بر روی سایت وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه ای در مرداد ماه بین وزارت صمت و اقتصاد و دارایی منعقد شد، افزود:به نظر می رسد که تاکنون تمام ثبت سفارش ها به سامانه جامع تجارت منتقل نشدند.

هومن حاجی پور عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه رسوب کالا وجود دارد و قربانی اصلی این موضوع و این تصمیمات و اتفاقاتی که در طی چند ماه اخیر رخ داده بخش خصوصی ، جامعه و مردم هستند که در نهایت تبعات آن تصمیمات گریبان گیر مردم شده است گفت: نقد جدی به دولت در بحث معطل گذاشتن کالا در گمرکات وجود دارد .

وی با بیان اینکه در طی چند ماه گذشته با تعدد دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها مواجه بودیم خاطرنشان کرد: دولت در صدور بخشنامه ها تعجیل می کند.

محمدرضا کلامی مدیرکل امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صمت در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه به موضوع رسوب کالا نباید به صورت هیجانی نگاه کرد اظهار کرد: بخشی از موجودی درون گمرکات طبیعی است لذا، ما مرتباً به واسطه وظیفه ای که در تنظیم بازار داریم مقادیر موجود در گمرکات را کنترل می‌کنیم .

کلامی با اشاره به اینکه باید در سامانه ها انعطاف لازم را داشته باشیم تا بخش خصوصی دچار مشکل نشود تصریح کرد: کالاهای اساسی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تخصیص داده شده بر مبنای روند پایش دقیق با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صمت ادامه داد: بخش اعظمی از روغن جامد در انبارها نگهداری می شود، لذا موجودی انبار کارخانه ها پر بوده و ما متناسب با نیاز اقدام می کنیم، بنابراین باید اذعان داشت که بخشی از موجودی درون گمرکات طبیعی است ، ثبت سفارش به طور مثال باید در لاستیک سواری سبک و سنگین به صورت جدا و اسناد آن هم جدا باشد ، باید سامانه ها انعطاف داشته باشند تا بخش خصوصی بتواند به راحتی به وظایف خود بپردازد .

وی با اشاره به سياست های تک نرخی و دو نرخی بودن ارز ادامه داد: این مسئله منجر می شود تا سامانه‌هایی که باید روابط تجاری خود را اعلام کنند، مجددا بارگذاری شوند .

وی با اشاره به اینکه در سامانه پرتال ارزی بانک مرکزی باید منشأ ارز اعلام شود خاطرنشان کرد: تمام کارهایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی می شوند تحت عنوان کالای ضروری به حساب می آید، در این شرایط وارد کننده لوازم یدکی اعلام می‌کند که با ارز نیما امکان فروش ندارند آیا توجیهی برای این مسئله وجود دارد ، از سوی دیگر واردات لوازم خانگی ممنوع شده و سازمان حمایت به دنبال بررسی تخلفات صورت گرفته است.

فیروزه خیالی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات گمرک ایران طی گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه تعدد بخشنامه ها از ابتدای سال تاکنون سبب ناامن شدن فضای تجاری شده افزود: برخی از افراد تمایل دارند تا کالا در گمرک دِپو شود، رسوب کالا در گمرک تهران به شدت قابل مشاهده است، اما با تمهیدات گمرک این کالاها به تدریج در حال خارج شدن هستند لذا، بیشترین رسوب کالا مربوط به گمرک تهران و شهید رجایی می‌شود.

خیالی با اشاره به اینکه در حال حاضر گمرک تمام توان خود را به کار گرفته است گفت: باید اتصالات برقرار شود تا تنظیم بازار به خوبی صورت گیرد و تامین کالا انجام شود.

رهبری سرپرست مرکز الکترونیک توسعه وزارت صمت با اشاره به اینکه دولت برای مدیریت واردات تصمیماتی گرفته است تصریح کرد: ممنوعیت واردات یک سری از کالاها برای بازرگانان مشکل ایجاد کرده بود لذا، دولت آن دسته از کالاهایی را که نقش اساسی در تولید داشتند را به تشخیص دستگاه تخصصی مربوطه معاف از مابه التفاوت ارز کرده و از سوی دیگر برخی از کالاهایی که ثبت سفارش غیر بانکی داشته اند بدون طی کردن مراحل ارزی توانستند ترخیص شوند .

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات در رسوب کالا حل شده، اما قابل توجه نیست عنوان کرد : دولت دچار گرفتاری در برنامه ریزی ها شده است، لذا در حال راه‌اندازی سامانه اعتبارسنجی هستیم که به صورت سیستمی ثبت سفارش صورت بگیرد، از سوی دیگر باید سامانه فاکتور الکترونیکی باشد تا فاکتورها به صورت الکترونیک صادر شود تا قیمت قابل نظارت باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار