فرنیا گفت: امضا فروشی در نظام مهندسی وجود نداشته و ندارد زیرا که مهندس ناظر متعهد به کیفیت ساختمان است.

خبرنگار: کباری/امضا فروشی در نظام مهندسی وجود نداشته و ندارد/ صنعتی سازی زمینه ساز افزایش عمر ساختمان می‌شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  مهیا فرنیا عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه تخلفات مالی در هر سازمان و ارگانی ممکن است رخ دهد گفت: در این بین نحوه برخورد با تخلفات در مجموعه بسیار مهم است و در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تمامی  متخلفان باز داشت شده‌اند و نهادهای مسئول در حال رسیدگی به این موضوع هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون 3 نفر از متخلفان در این پرونده دستگیر شده‌اند و همچنان پیگیر این مشکل هستیم.

عضو نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه در یک سازمان باید ساختار درست باشد افزود: پاکدست بودن در ساختار بسیار مهمتر از پاکدست بودن افراد است و هدف ما در این سازمان رسیدگی به این موضوع است.

فرنیا افزود: در سازمان نظام مهندسی از سال 91 حق‌الزحمه تمامی مهندسان به حساب این سازمان واریز می‌شد و مبالغ بسیار هنگفتی در این سازمان جمع شده بود بنابراین باید سعی کنیم این مبالغ هنگفت را از طریق ایجاد یک سامانه حسابداری سالم ساماندهی کنیم.

وی اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی یک نهاد عمومی و غیر دولتی است و انتخابات نظام مهندسی به صورت کاملا سالم و آزاد باید برگزار شود.

در ادامه این نشست کامبیز صمدزاده عضو نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر این موضوع که امضا فروشی به هیچ عنوان در نظام مهندسی وجود نداشته و نخواهد داشت گفت: وقتی که یک مهندس زیر پروژه‌ای را امضا می‌کند تمامی محاسبات و نظارت‌ بر آن را بر عهده می‌گیرد و در آینده مسئولیت این پروژه را به صورت کامل بر عهده دارد بنابراین امضا فروشی در این بین معنا ندارد.

عضو نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: در گذشته برخی از مهندسان برگه‌های تعهدی را در قالب گواهینامه امضا می‌کردند و در اختیار شرکت‌های مهندسی قرار می‌دادند و از سویی دیگر این مهندسان مهر‌های خود را به این شرکت‌ها تحویل می‌دادند تا از طریق آن بتوانند مسئولیت‌ یک پروژه را بر عهده بگیرند اما هم اکنون با ایجاد دفاتر الکترونیک شهرداری و همچنین با ایجاد شرکت‌های ساختمانی که تمامی فعالیت‌های ساختمان در آنجا طراحی می‌شود فروش امضا و یا مهر معنا ندارد.

صمدزاده بیان کرد: هم اکنون 1300 شرکت خصوصی طراحی و نظارت وجود دارد و این شرکت‌ها تمامی فعالیت‌ها و نیازهای ساختمانی را تامین می‌کنند.

وی افزود: بیش از 90 درصد از پروژه‌ها و نقشه‌ها توسط شرکت‌ها و دفاتر الکترونیک شهرداری صورت می‌گیرد و از دیدگاه ما بساط به اصطلاح امضا فروشی برچیده شده است.

در ادامه این مراسم جعفر نژاد عضو نظام مهندسی با تاکید بر اینکه 90 درصد از مهندسان واحدهای مسکونی را نمی‌سازند گفت: در این بین یک ایراد ماهیتی وجود دارد و آن این است که سازندگان ساختمان‌ها صاحب صلاحیت نیستند و پیمانکاران غیر متخصص را انتخاب می‌کنند.

عضو نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه باید مجریان ذی صلاح به صورت واقعی و طبق قرار داد و تعرفه یک واحد مسکونی را بسازند گفت: هم اکنون از مصالح استانداردی در ساخت و سازها استفاده نمی‌شود و استاندارد سالمی در این بخش وجود ندارد.

جعفرنژاد با بیان اینکه باید مجریان ذی صلاح باید ساختمان را بسازند افزود: هم اکنون در بین مهندسان ساختمان این عزم جدی وجود دارد که بتوانیم ساختمان‌ها را به صورت استاندارد بسازید.

در ادامه اباصلت اصغری نیز گفت: متاسفانه کیفیت ساختمان‌ها کاهش یافته و پارامترهایی از جمله مصالح ساختمانی استاندارد، نیروی آموزش دیده و سازنده‌های ذی صلاح که کیفیت ساختمان را تضمین می‌کنند رعایت نمی‌شود.

در ادامه عباس هادی هادیان عضو نظام مهندسی ساختمان با بیان این که متاسفانه رشته ترافیک در حوزه مهندسی کاملا مظلوم واقع شده است گفت : در قانون نظام مهندسی مبحث 23 مربوط به بخش ترافیک است و طبق این قانون الزامات ترافیک در حوزه ساخت و ساز بررسی شده و ما ‌میتوانیم با اجرای این طرح معضل ترافیک را بر طرف کنیم ولی متاسفانه تا به امروز این مبحث و طرح‌هایی که در این باره داده شده رعایت نشد‌ه است.

عضو نظام مهندسی ساختمان افزود: هم اکنون هیچ یک از داربست‌ها در ساختمان استاندارد نیست و پروژه‌ها به صورت کاملا سنتی ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: باید سعی کنیم صنعتی سازی را که زمینه ساز افزایش اشتغال مهندسان و همچنین افزایش عمر مفید ساختمان‌ها می‌شود را بیشتر کنیم.

هادیان خاطرنشان کرد: با ورود صنعتی سازی می‌توانیم تولید و تکنلوژی‌های جدیدی را وارد ساختمان کنیم و این خود یک گام مهم در حوزه اشتغال می‌شود.

در ادامه سیامک الله فر عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به اینکه افزایش حق‌الزحمه مهندسان ناظر باید در دستور کار سازمان نظام مهندسی قرار گیرد افزود: باید بساط امضا فروشی در نظام مهندسی بر چیده شود و با بازبینی و اصلاح این سازمان بتوانیم سازه‌های استاندارد و سالمی را بسازیم.

وی ادامه داد: عزل و نصب‌های فله‌ای زمینه ساز فساد در این سازمان شده و باید با ایجاد سازوکارهای درست مانع این اقدام شویم.

عضو نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: کلیه مهندسان باید دارای بیمه اشتغال شوند و ما از ظرفیت مهندسان در حوزه ساختمان بیشتر استفاده کنیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
هم امضافروشی هست هم پروانه فروشی هم مدرک فروشی
آخرین اخبار