کارشناس مسائل منطقه گفت: اروپا برای اثبات استقلالش از کاخ سفید و اینکه منافع خود را با آمریکا گره نمی‌زند، آزمون سختی در پیش دارد.

به گزارش    خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل، دونالد ترامپ موفق به کسب اجماع علیه ایران که می‌خواست علیه ایران نشد و برعکس با سخنرانی که در جلسه اول و افتتاحیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشت، همچنین با حرف هایی که زد، باعث شرمساری آمریکا و آمریکایی‌ها شد. واشنگتن قصد داشت جهان را در تحریم‌های اعمالی علیه تهران همراه کرده و به هدف خود یعنی منزوی کردن ایران دست یابد، اما ناکام ماند و دود حرف‌ها و رفتارهایش به طور مستقیم در چشم خودشان رفت.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه سخنرانی رئیس جمهور آمریکا نتوانست اهداف کاخ سفید را محقق سازد، افزود: سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، با تمسخر رهبران شرکت کننده مواجه شد و رئیس جمهور آمریکا با ادبیات کابویی و پرخاشگرانه خود، تقریبا به 3/2 جهان حمله کرد و علاوه بر اینکه از نهادهای بین المللی وابسته به سازمان ملل انتقاد کرد، اوپک را هم زیر سوال برد.

وی در ادامه اظهار کرد: صحبت های ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل از شخصیت نامتعادل و غیر منطقی او نشات می گیرد؛ مشکل ترامپ تنها با ایران نیست، بلکه با اکثر مردم جهان مشکل دارد و به همین دلیل، سخنرانی‌اش با بی توجهی و تمسخر جامعه‌ی جهانی مواجه شد. رئیس جمهور ایالات متحده قصد داشت از تریبون سازمان ملل هم علیه ایران جریان سازی کند و هم نگاه مردم آمریکا را  برای انتخابات کنگره، از سمت دموکرات‌ها به سمت حزب جمهوری خواه جلب کند؛ ولی قطعا چنین صحبت های غیر منطقی ریزش آراء جمهوری خواهان را به دنبال خواهد داشت.

هانی‌زاده بابیان اینکه ترامپ سعی کرد مجمع عمومی سازمان ملل را به محلی برای تقابل تهران_واشنگتن تبدیل کند، گفت: بر خلاف انتظار رییس جمهور آمریکا، حاضرین در مجمع عمومی با  ایران همراهی بیشتری داشتند و منطق سخنرانی روحانی را بسیار قوی و در مقابل، سخنرانی ترامپ را سخیف، غیر منطقی و پرخاشگرایانه دانستند. دونالد ترامپ در نشست شورا هم همان ادبیات توهین آمیز خود را در قبال ایران به کار گرفت که با پاسخ کوبنده روسای جهور سایر کشورها مواجه شد؛ موضع گیری‌ اغلب کشورهای جهان و حمایتشان از ایران، نشان‌ دهنده‌ی این است که جمهوری اسلامی پیروز این مناقشه بوده است؛ سیاست های آمریکا به گونه ای بود که سعی داشت نشست مجمع عمومی را به مکانی برای تقابل بین تهران-واشنگتن تبدیل کرده و علاوه بر آن وانمود کند مشکلات منطقه به واسطه سیاست های ایران پدید آمده اند و اینگونه نقش تخریبی عربستان و اسرائیل را به حاشیه براند.

این کارشناس مسائل منطقه در مورد دست آوردهای ایران در این نشست عنوان کرد: نشست وزیر خاجه کشورمان با وزرای روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و همچنین شکل گیری اقدام مشترک مالی بین ایران و اروپا، از مهم ترین دست آوردهای این دوره نشست مجمع عمومی سازمان ملل است. حال باید دید که آیا کشورهای اروپایی در صدد ایجاد سیاست مستقل با آمریکا هستند یا خیر.

وی با بیان اینکه نوعی تردید در رفتار اروپا وجود دارد، گفت: در رفتار اتحادیه اروپا دوگانگی وجود دارد و ما باید صبر کرده و ببینیم به برجام پایبند خواهند ماند یا خیر؛ زیرا آنها از جریمه های آمریکا علیه خود می‌ترسند.

هانی‌زاده در پایان با بیان اینکه اروپا ثابت کرده با وجود منافع مشترک بسیار با ایران، سیاست های مستقلی از آمریکا ندارد، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا از یک سو می خواهد منافع خود با ایران را حفظ کند و از سوی دیگر سعی می‌کند تا سیاست خود را با ایالات متحده هماهنگ کند؛ این یک آزمون سخت برای اتحادیه روپا خواهد بود تا ثابت کند سیاستی کاملا مستقل از کاخ سفید دارد و منافع خود را با آمریکا گره نمی‌زند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار