یک کارشناس در زمینه علوم سیاسی ترکیه در گفتگو با اسپوتنیک به بررسی دلایل سفر رجب طیب اردوغان به آلمان پرداخت.

کارشناس: اردوغان در سفر به آلمان به دنبال حل مسائل سیاسی و اقتصادی کشورش بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با هدف تنش زدایی به آلمان سفر کرد. مقامات دو کشور قول دادند روابط خود را با وجود اختلافات عمیق درباره آزادی مطبوعات و حقوق بشر بازسازی کنند.

در همین زمینه، اسپوتنیک با دکتر کریم هاس، استاد دانشگاه دولتی مسکو در زمینه علوم سیاسی ترکیه گفتگو کرد. وی درباره سفر اردوغان به آلمان برای اولین بار پس از هفت سال گفت، این سفر ابعاد انتقادآمیز زیادی داشت و این دیدار فقط به مسائل سیاسی محدود نمی‌شد بلکه حل انزوای سیاسی ترکیه، وخیم شدن روابط آمریکا-ترکیه و پرداختن به اوضاع وخیم اقتصاد این کشور نیز موضوعات بسیار مهم در این سفر بودند.

وی افزود سفر اردوغان به آلمان همچنین برای آنکارا در جلب حمایت مالی برای اقتصاد رو به وخامت ترکیه اهمیت داشت. این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود بدهی خارجی ترکیه اکنون بیش از چهار صد و هشتاد میلیارد دلار است که سه برابر بیشتر از کل صادرات این کشور است و بخش زیادی از این بدهی‌ها از بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی قرض گرفته شده است و در نتیجه اختلاف میان آمریکا و ترکیه و سقوط احتمالی اقتصاد ترکیه تاثیر منفی بر برخی از کشور‌های اروپایی خواهد داشت.

او در ادامه گفت از طرف دیگر، بحران مهاجرت که پس از تشدید اوضاع در خاورمیانه ایجاد شده است، در سال‌های گذشته تبدیل به موضوع اصلی در روابط میان ترکیه و آلمان شده است. یکی از اهداف اصلی دولت آلمان توقف سریع سیل پناهجویان به این کشور است، بنابراین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و اول از همه آلمان، ترکیه را ناجی اروپا می‌دانند.

دکتر هاس تصریح کرد توافق مهاجرت که ترکیه با اتحادیه اروپا در مارس ۲۰۱۶ امضا کرد هنوز قابل اجرا است و دولت آلمان می‌خواهد این توافق را حفظ کند. پیش از امضای این توافق، بیش از هفت هزار مهاجر هر روز از ترکیه وارد یونان می‌شدند، اما پس از مارس ۲۰۱۶ و امضای این توافق، این تعداد به هفتاد نفر رسید.

وی در خاتمه گفت بنابراین موضوع پناهجویان برای آلمان و اتحادیه اروپا بسیار بیشتر از موضوعات دیگر اهمیت دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آلمان ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار