جانشین معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آجا با اشاره به تأثیر نوسانات ارز بر پروژه‌های مهم تحقیقاتی، از ادامه این پروژه‌ها با شرایط کنونی خبر داد.

آرمین زارعیان جانشین معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آجا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تأثیر منفی نوسانات مداوم ارزی بر روی ادامه پروژه‌های تحقیقاتی مهم، گفت: متأسفانه هم اکنون طرح‌های تحقیقاتی بسیار ارزشمندی در دست اقدام هستند که مشکلات ارزی به واسطه محدود کردن بودجه‌های پژوهشی مانع از پیشروی این طرح‌ها شده است.

دود نوسانات ارزی این بار دامن طرح‌های تحقیقاتی اقتصادی را گرفت

وی با اشاره به اینکه تاکنون به علت وضعیت ارزی برای تأمین اعتبارات مورد نیاز طرح‌های تحقیقاتی مهم در برخی موارد مراعات بودجه‌ای انجام گرفته است، ادامه داد: به علت کاهش اعتبارات پژوهشی هم اکنون بخشی قابل توجه از طرح‌های تحقیقاتی که می‌تواند اقتصاد کشور را نیز به خوبی بچرخانند، به کندی پیش رفته و حتی روی زمین مانده‌اند.

این در حالی است که میزان اعتبارات پژوهشی از سرانه تولید ناخالص ملی بر اساس نوسانات کنونی بازار ارز مطابقت نداشته و حتی خیلی کمتر از تورم پیش آمده است،  زیرا در بیشتر موارد اجرای طرح‌های تحقیقاتی، تأمین مواد اولیه از خارج از کشور را می‌طلبد که در این زمینه باید ارزی هم وجود داشته باشد.

دود نوسانات ارزی این بار دامن طرح‌های تحقیقاتی اقتصادی را گرفت

دود نوسانات ارزی به چشم تحقیقات پیشرفته‌ای می‌رود

وی گفت: در حقیقت دود نوسانات ارزی امروز به چشم تحقیقات به روز و پیشرفته‌ای می‌رود که می‌توانند با اجرای به موقع، اقتصاد کشور را به طرز چشمگیری رقم بزنند. این در حالی است که بیشترین تأثیر منفی نوسانات ارزی شامل طرح‌های تحقیقاتی فناوری محوری است که در اغلب موارد نیازمند تأمین مواد اولیه و تجهیزات وارداتی هستند و در حقیقت تجهیزات فناورانه محور برای پیشبرد طرح‌های تحقیقاتی با مشکل جدی تأمین بودجه مواجه شده است.

دود نوسانات ارزی این بار دامن طرح‌های تحقیقاتی اقتصادی را گرفت

زارعیان افزود: مسئله تنها در مشکلات تأمین اعتبار طرح‌های تحقیقاتی خلاصه نمی‌شود بلکه از سوی دیگر نوسانات شدید بازار ریسک سرمایه گذاری برای تجاری سازی طرح‌های تحقیقاتی را توسط بسیاری از سرمایه گذاران به گونه‌ای بالا برده که هم اکنون با وجود داشتن خروجی‌های قابل توجه و اقتصاد محور همچنان برخی از طرح‌های تحقیقاتی درآمدزا بدون سرمایه گذاری باقی مانده‌اند، با این وضعیت یقینا مراکز رشد نیز با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شوند. بنابراین اگر به طور امسال چاره اندیشی برای ادامه طرح‌های تحقیقاتی اقتصاد محور و جذب سرمایه گذاری در این زمینه صورت نگیرد تا سال آینده مشکلات بسیار جدی‌تر گریبانگیر طرح‌های تحقیقاتی فناورانه می‌شود.

جانشین معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آجا همچنین یادآوری کرد: اگر اوضاع برای تأمین بودجه طرح‌های تحقیقاتی فناورانه به همین شکل کج دار و مریض ادامه یابد، یقینا صرف نظر از کند روی‌های بیش از پیش در این مسیر از نظر پیشرفت و دستیابی به خروجی‌های فناورانه‌ای نوین از دنیا جا می‌مانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار