مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: ۲۳۰ هکتار از مراتع استان به وسیله گیاهان دارویی احیا و غنی سازی می‌شود.

سعدی نقشبندی در گفتگو با   خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،  از احیا، توسعه و غنی سازی ۲۳۰ هکتار از مراتع استان به وسیله گیاهان دارویی تا پایان سال 97 خبردادو  گفت: این سطح از مجموع ۹ هزار و ۶۶۱ هکتار در راستای اجرای عملیات بیولوژیک پروژه‌های آبخیزداری از محل اعتبارات مصوب صندوق توسعه ملی برای استان مصوب شده است.

وی افزود: ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای انجام عملیات بیولوژیک در سطح جنگل‌ها و مراتع استان اختصاص یافته است که شامل عملیات بذر پاشی و بذرکاری، تبدیل دیمزار‌های کم بازده، حفاظت با اولویت احیاء توسعه و غنی سازی گیاهان دارویی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان ادامه داد: ستاد هماهنگی اجرای برنامه‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی در استان برنامه ریزی زمانبندی آموزش، اجرا و نظارت و اطلاع رسانی پروژه‌های مربوطه را به عهده دارد که با توجه به تخصصی بودن آن اجرای این عملیات بیولوژیک توسط معاونت فنی اداره کل انجام می‌شود.

نقشبندی یادآور شد: برای اجرای این عملیات از گونه‌های دارویی و شاخص استان نظیر آویشن، ختمی و کاسنی با پیشنهاد ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها و نظارت اداره کل با اولویت مناطقی که دارای طرح مرتعداری است انجام می‌شود.

وی گفت: در اجرای عملیات بیولوژیک از محل اعتبارات استانی نیز ۳۰ هکتار به احیا و غنی سازی گیاهان دارویی به روش کپه کاری و با گونه‌های بومی در شهرستان‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در ادامه سخنان خود اظهارداشت: ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای عملیات مکانیکی آبخیزداری در این استان اختصاص یافته است که این مبلغ از مجموع تخصیص ۱۳۸ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری مکانیکی، بیولوژیک آبخیزداری و کاداستر اراضی جنگلی در استان تخصیص یافته است.

نقشبندی افزود: تاکنون ۳۵ میلیارد ریال از این اعتبار جذب شده و طرح‌های آن در راستای توسعه پوشش گیاهی، جنگل کاری، انجام کمربند‌های حفاظتی و کاداستر اراضی ملی و جنگلی به مناقصه رفته است.

وی ادامه داد: عملیات‌های آبخیزداری در ۲ بخش بیولوژیک و مکانیکی انجام می‌شود که عملیات مکانیکی با مجموع اعتبارات ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای اجرای سیل بند اجرای سد‌های گابیونی، سنگی ملاتی بوده و عملیات بیولوژیک با هزینه ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در سطح جنگل‌ها و مراتع استان بر اساس فهرست بها انجام می‌شود که شامل بذرپاشی و بذرکاری کپه کاری تبدیل دیمزار‌های کم بازده کنتور فارو، حفاظت و قرق مراتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: با توجه به حجم بالای عملیات مکانیکی و بیولوژیک آبخیزداری و تخصصی بودن آن، ستاد هماهنگی اجرای برنامه‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی در این اداره کل تشکیل شده و این ستاد برنامه ریزی و زمانبندی اجرا و نظارت و اطلاع رسانی تمام پروژه‌ها را به عهده دارد.

انتهای پیام/م

اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری کردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.