نماینده مردم مهریز گفت: بسیاری از دانشجویان کشور فاقد اندوخته علمی بوده و تنها ۴ سال عمرشان را در دانشگاه هدر می‌دهند.

ذذذبه گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز در سوالی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر دلیل گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها در اشکال مختلف اظهار کرد: ایرادات و سوالات بنده تنها به دوران تصدی آقای غلامی اختصاص ندارد بلکه این رویه اشتباهی بوده که از گذشته ادامه پیدا کرده است.

وی افزود: اذعان دارم که در کنار انتقاد‌های مطرح شده نظام آموزشی کشور زحمت بسیاری کشیده و دانشجویان خلاقی داریم که پرورش یافته همین دانشگاه‌ها هستند.

صباغیان خاطرنشان کرد:، اما مسئله‌ای که وجهه علمی دانشگاه‌ها را مخدوش کرده و بسیاری از مشکلات را به ارمغان آورده ناشی از ضعف‌هایی در سیستم این وزارتخانه است.

نماینده مردم مهریز تصریح کرد: آقای غلامی مراکز آموزشی بسیاری در سراسر کشور ایجاد شده که از یک نگاه می‌توان آن را مثبت تلقی کرد، اما متأسفانه این مراکز علمی پس از طی دورانی کوتاه مشکلات بسیاری دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از نیرو‌های انسانی آن حقوق دریافت نمی‌کنند، از طرفی رشته‌ها در این دانشگاه‌ها کاهش یافته و یا در حال اقدام است و مشاهده می‌کنیم که حتی برخی مراکز قادر نیستند هزینه‌های خود را تأمین کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای وزیر گسترش بی‌رویه آموزش عالی هدف خوبی دارد، اما نه تنها معضلات را برطرف نکرده بلکه به مسبب معضل تبدیل شده است.

صباغیان با بیان  اینکه مدرک‌گرایی آفت نظام آموزشی شده است، تصریح کرد: در دوره‌ای نظام آموزشی دانشگاه‌های بسیاری را ایجاد کرد و از سال ۹۳ تا ۹۵ نیز ۱۸۰۰ رشته دکترا و ۴۳۰۰ رشته کارشناسی ارشد به وجود آمده که این مسائل باعث شده تا به جای آ‌ن که دانشگاه‌ها افراد صاحب علم را تحویل جامعه دهد تنها مدرک گرایی داشته باشد این در حالی است که در کشور‌های غربی تعداد دانشگاه‌ها به ۵۰۰ تا هم نمی‌رسد.

نماینده مردم مهریز افزود: در کشور ما ۲۵۶۹ دانشگاه وجود دارد، اما آیا این مراکز علمی توانسته‌اند اهداف علمی ما را تحقق بخشند؟ پیام نور برای آموزش پدید آمد، اما رشته‌هایی را به آن داده‌اند که نیاز به آموزش کارگاهی دارد، از طرفی دانشگاه آزاد در رشته‌هایی به جذب دانشجو می‌پردازد که حتی هیئت علمی هم برای آن‌ها ندارد و این مسائل باعث می‌شود که فارغ التحصیلان بیکار بسیاری داشته باشیم.

صباغیان خاطرنشان کرد: وقتی تعداد مراکز علمی زیاد باشد رقابتی تجاری و کاذب میان دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود متأسفانه در اکثر دانشگاه‌ها حتی اگر افراد سرکلاس هم حضور پیدا نکنند دانشگاه آن‌ها را می‌پذیرد و گویا هدفی جز پذیرش دانشجو برای نظام آموزشی ما وجود ندارد.

نماینده مردم مهریز تصریح کرد: آقای وزیر دانشگاه‌های شما تنها هدف جذب دانشجو را دنبال می‌کند و امتحان و ارزیابی برای آن‌ها ارزشی ندارد به طوری که تقلب و جعل به صورت آشکار در دانشگاه‌ها دیده می‌شود.

صباغیان  خاطرنشان کرد: آقای وزیر بسیاری از مشکلاتی که اکنون در مسائل اقتصادی مشاهده می‌کنیم، ریشه در دانشگاه‌ها دارد چرا باید ۲۵۰۰ دانشگاه داشته باشیم؟ چرا برای حفظ صندلی خود مجوز دانشگاه صادر می‌کنید؛ در حالی که دانشجویان اندوخته علمی ندارند و تنها ۴ سال عمرشان را در دانشگاه تلف می‌کنند؟ آقای وزیر شما باید تیغ جراحی بردارید و آ‌موزش عالی را جراحی کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، صحن علنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار