به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محمد شریعتمداری وزیر صنعت ،معدن و تجارت اظهار کرد : نقش و هزینه لجستیک در کشورچند برابر کشورهای پیشرفته دنیاست و هم در سطح خرد و هم در سطح کشور بنگاهها گران اداره می شود ، این درحالی است که سعی شده این حوزه را از سطح آموزشی و پژوهشی صرف خارج و درستاد وزارت صمت ، هماهنگی برای تحقق این هدف ایجاد شود و بدین منظور 12 راهبرد ابلاغ شد که یکی از این ها توجه به تجارت الکترونیک و استفاده از این امکان ارزشمند در مجموعه لجستیک تجاری و زنجیره تامین کشور بود.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه مقررات و قوانین و سیستم حاکم بر امر صادرات و واردات افزود: این سامانه شفافیت در فرایند تجاری کشور ایجاد و زمینه از بین رفتن رانت را فراهم می کند .
وزیر صمت با اشاره به بهره مندی استفاده کنندگان از این امکان تصریح کرد: فرایند صادرات و واردات مبتنی بر این سامانه صورت می گیرد و به طور طبیعی تسهیل و سرعت در تجارت و فعالیت های تولید اتفاق می افتد که این دو بسیاربه هم وابسته اند، از سوی دیگر 85 درصد واردات را کالاهای واسطه ای و سرمایه ای دربر می گیرند که طبیعتا در خدمت توسعه کشور است و در این زمینه برای حمایت از تولید مطلوب تر باید فعالیتهای لجستیک و زنجیره تامین را تسهیل کرد.
شریعتمداری ادامه داد: در همین موضوع استفاده از هوش مصنوعی و بیگ دیتا برای فعالیت ها در حوزه زنجیره تامین و ساماندهی لجستیک امر مهمی است و البته در شرکت مگفا کارمقدماتی در این زمنیه صورت گرفته تا با حداقل اطلاعات، خدماتی را ارایه بدهند چرا که ممزوج کردن فعالیت های نوین و پیشرفته به خصوص در حوزه آی. تی و آی .سی. تی برای فعالیتهای لجستیکی کمک کننده است .
وی باتوجه دادن به موقعیت سوق الجیشی کشور برای امر لجستیک افزود : کشور به لحاظ سوق الجیشی در موقعیت ویژه ای قرار دارد و اگر این زنجیره تامین و لجستیک را در حوزه بین المللی هم توسعه دهیم می تواند در تامین لجستیک دنیا و خروج از سطح بنگاهها و رفتن به سطح منطقه ای و بین المللی کمک کند و در دولت هم باید نگاه جدی تری باشد و به نتیجه این موضوع توجه شود .
شریعتمداری تصریح کرد: حتما این مهم باید به موضوع ملی تبدیل شود در این زمینه ایجاد فرهنگ و آموزش و ترویج ، جنبه های پر اهمیت تری دارد .
وی افزود: در سطوح ملی هم تامین لجستیک برای فعالیتهای عمومی برای همه فعالیتهای اقتصادی و حمل و نقل جاده ای باید توجه شود چرا که پر ریسک ترین و گران ترین نوع حمل و نقل در دنیا مهمترین راه حمل و نقل کالا در کشور نیز هست .
شریعتمداری با توجه دادن به لزوم تغییر حمل و نقل بار از جاده به ریل و ذخیره منابع انرژی و توجه به انرژی خورشیدی و بادی و سبز گفت : 6.5میلیارد دلار سرمایه گذاری برای حوزه فولاد نیاز هست تا بتوان 110 میلیون تن بار فولاد را از 38 میلیون تن فعلی از جاده به ریل تغییر داده و جان مردم را از حوادث جاده ای نجات داد .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت یادآور شد : می توان با همکاری با بنگاههای بزرگ و تامین کنندگان نیازهای لجستیک ملی به توسعه و بهبود این حوزه کمک کرد یا در نحوه نگهداری بنادر و نحوه انتقال کالااز خشکی به دریا و مصرف کنندگان در سطوح ملی اقداماتی صورت بگیرد .
وی ادامه داد : آموزش و بالا بردن مهارتها وداشتن نگاه درستی به انبار داری و نقل و انتقال با روشهای بهتر و هزینه های کمتر و صحیح تر موضوع اصلی بنگاهها نیست و در بنگاههای بزرگ هم این امر جزو موضوعات کم اهمیت تر است.
شریعتمداری با تاکید بر اهمیت جذب متخصص در این حوزه گفت : بنگاهها برای این دانش احساس نیاز نمی کنند و در صورتی که به صورت تضمینی هزینه ها را کاهش می دهد ، بنگاهها بدون دانش مناسب نمی توانند موفق شوند و اهداف این موضوع مهم را عملی کنند .
انتهای پیام/