وزیر علوم گفت: محلی تعریف شدن مأموریت دانشگاه‌ها به معنای محدود شدن آنها به منطقه و محله نیست.

محلی تعریف شدن مأموریت دانشگاه‌ها به معنای محدود شدن آنها به محله نیستبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم و تحقیقات در جلسه علنی امروز (یکشنبه 8 مهرماه) مجلس در پاسخ به سوال آقایان نادر قاضی پور و محمد حسین فرهنگی، اظهار کرد: وزارت علوم در قانون برنامه ششم و هم در مصوبه شماره 776 شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر اسفند 94 موظف به ساماندهی آموزش عالی کشور در وزارت علوم تحقیقات و فناوری شده‌ایم.

وی افزود: این بحث از سال 95 به صورت جدی آغاز شده و در قالب چند عنوان و راهبرد ادامه دارد که یکی از آنها مبحث ساماندهی آموزش عالی به منظور ارتقاء کیفی است که در آن چندین آیتم اجرایی وجود دارد از جمله آنکه برای مناطق مختلف کشور در حوزه آموزش عالی دسته بندی‌هایی از جمله منطقه بندی که در مصوبه شورای عالی فرهنگی به صراحت قید شده ، قرار بگیرد همچنین به عنوان هدایت آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور به سمت تأثیرگذاری مستقیم در توسعه منطقه تحت عنوان مأموریت گرایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ذکر شده است.

وزیر علوم تصریح کرد: ضمن دو تکلیف مشخص شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کارگروه‌های تخصصی متعدد و با بررسی‌های میدانی در ذیل منطقه بندی دانشگاه‌های مختلف را در گروه‌هایی قرار داده و در تعاریف مأموریت گرا بودن نیز به دسته بندی‌هایی پرداخته است.

غلامی بیان کرد: ما در راهبردها برای فعالیت‌های بین‌المللی تکلیف داریم که ظرفیت دانشگاه‌ها را برای حضور در سطح بین‌المللی فراهم کنیم که در این راستا دانشگاه‌های بزرگ را به عنوان دارنده مأموریت‌های بین‌المللی معرفی کرده‌ایم، تعریف بین‌المللی به معنای اینکه تکالیف ملی از آنها ساقط شده باشند، نیست.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه اکثر دانشگاه‌های بزرگ ما در تهران و مراکز استان‌های بزرگ قرار دارند، نوعا کنار آنها دانشگاه‌های متعدد دیگری نیز قرار دارند، لذا در تقسیم بندی این وظایف شاید مسئله نمود بیشتری پیدا کند که دانشگاه‌های استانی ما تنها مأموریت منطقه‌ای و استانی دارند.

وزیر علوم گفت: محلی تعریف شدن مأموریت دانشگاه‌ها به معنای محدود شدن آنها به منطقه و محله نیست، چرا که هر دانشگاهی ظرفیت و توان علمی کافی برای انجام مأموریت‌های ملی و منطقه‌ای را داشته باشند، قطعا وزارت علوم از آنها حمایت خواهد کرد.

غلامی بیان کرد: در برنامه ساماندهی آموزش عالی نیز حمایت از دانشگاه‌های کوچک و آنهایی که مأموریت محلی دارند، جزء برنامه‌هایمان قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: اعطای مأموریت محلی که می‌تواند برای همه دانشگاه‌های مستقر در یک منطقه باشد، به این معناست که انتظار می‌رود دانشگاه‌های ما در محل استقرار خود در حل مسائل و مشکلات آن منطقه نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

وزیر علوم افزود: طبعا در اکثر دانشگاه‌های کوچک اساتید جوان خبره داریم که بتوانند حل مسائل را به درستی انجام دهند، کمااینکه نمونه‌هایی را داریم که در حل مسائل از دانشگاه‌های بزرگتر مناطق خود و حتی سطح ملی پیشی گرفته‌اند.

غلامی گفت: ما در حمایت از فعالیت‌های محلی و منطقه‌ای حمایت‌های ویژه‌های را برای دانشگاه‌هایی که پروژه محلی انتخاب می‌کنند، مزیت‌هایی را قائل شده‌ایم، لذا نگاه ما این است که این دانشگاه‌های محلی رشد بیشتری داشته باشند و قطعا حمایت محلی و منطقه‌ای را به دنبال این حضور داشته باشند، زیرا وقتی که مسئولان استانی می‌بینند که یک دانشگاه علی‌رغم محدودیت، مشکلاتی را از مسائل استان حل می‌کنند قطعا حمایت بیشتری از مراکز دانشگاهی این استان خواهند کرد.

وی گفت: به هیچ وجه نگاه محدود سازی برای دانشگاه‌های کوچک قائل نیستیم، امیداوارم با این توضیحات حمایت بیشتری را از نمایندگان برای رشد و ارتقاء دانشگاه‌های کوچک دریافت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
عجب
آخرین اخبار