محمدزاده گفت:بهترین راهکار برای شرایط صرفه‌جویی ارزی، صرفه‌جویی سوخت و توسعه شبکه ریلی کشور است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،غلامرضا سلیمانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو در حاشیه امضای تفاهم نامه بین شرکت راه‌آهن  جمهوری اسلامی ایران و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد وظیفه عمران و آبادانی  کل کشور را به عهده دارند.

وی افزود: در صورتی که بتوانیم این مناطق را به وسیله راه‌آهن به کشورهای همجوار متصل کنیم، قدم بزرگی در جهت رشد اقتصادی در این مناطق و افزایش رقابت پذیری در کشور برداشته‌ایم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تصریح کرد: کشور ترکیه دروازه ورودی برای ما به سمت اروپاست و گسترش ارتباطات حمل ونقلی با این کشور می‌تواند موجب رشد اقتصادی ایران شود.

سلیمانی ادامه داد:اکنون تفاهم ‌نامه مشابهی با کشور چین داریم و به دنبال تأمین مالی قراردادهای پیش رو هستیم .

صرفه‌جویی 300 میلیون دلار با انتقال حمل و نقل جاده ای به ریلی

در ادامه سعید محمدزاده مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد غیرقابل رقابتی است.

وی افزود: از آنجایی که دستگاه‌های اجرایی ما به صورت جزیزه‌ای عمل کرده‌اند، در بسیاری از مواقع به نتایج مدنظر دست نیافته‌ایم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد افزود: از آنجایی که سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بخش مهمی از اقتصاد کشور به حساب می‌آید می‌بایست دارای ارتباطات قوی با نهادهای دیگر کشور باشد.

سلیمانی تصریح کرد: به دلیل شرایط اجتماعی موجود فعلا تصمیمی برای تغییر قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد و در صورتی که بتوانیم میزان انرژی مصرفی در کشور را کاهش دهیم، کمک شایانی به اقتصاد حمل و نقل کشور کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: همین امروز می‌توان به راحتی با انتقال بخشی از حمل ونقل جاده‌ای به ریلی 30 میلیارد تن در مصرف سوخت و 300 میلیون دلار صرفه‌جویی کرد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد یادآور کرد: در شرایط موجود با تحریم‌های ظالمانه و یکطرفه علیه کشور مواجهیم و در صورتی که بتوانیم از محل صرفه‌جویی سوخت به صرفه‌جویی ارزی دست یابیم، می‌توانیم به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم.

سلیمانی ادامه داد: تمام تلاش خود را در راه‌آهن ایران به کار بسته‌ایم و با اجرای طرح‌های توسعه حمل و نقل ریلی، سهم مؤثری در کاهش مصرف سوخت کشور داشته باشیم.

وی گفت: تغییر سیاست‌های تعرفه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی در سال گذشته موجب صرفه‌جویی 140 میلیون دلاری در حوزه حمل و نقل باری شد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد بیان کرد: خوشبختانه با مراکز مختلف کشور در حال همکاری هستیم و طرح اتصال بندر اروند به ماهشهر که با سرمایه‌گذاری 150 میلیاردی راه‌آهن همراه بود به بخش خوبی از اجرا رسیده است و امیدواریم به زودی گزارش از عملیات این پروژه به مردم ارائه دهیم.

سلیمانی تصریح کرد: جدا از تأثیرات تفاهم نامه کنونی به منطقه آزاد ماکو و ارس، اقتصاد ریلی از جهت اتصال به کشور ترکیه برای ما حائز اهمیت است زیرا مرز رازی محدودیت‌هایی برای توسعه همکاری بین دو کشور دارد.

وی یادآوری کرد: اگرچه در تفاهم‌نامه پیش رو مدت زمان انجام مطالعات 9 ماه پیش ‌بینی شده است اما در تلاشیم که این زمان را به 4 ماه کاهش دهیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد گفت: طراحی پروژه اصلی‌ترین بخش این طرح است که امیدواریم ساکن مناطق آزاد در انجام این بخش کمک کنند.

سلیمانی در خصوص تأمین سرمایه طرح راه‌آهن ماکو، ارس، ترکیه گفت: صندوق توسعه ملی آماده همکاری برای اجرای این پروژه است و در صورتی که بتوان به شکل یک شرکت خصوصی سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دهیم، از آن استقبال می‌کنیم.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد اقدامات صورت گرفت در حوزه پروژه راه‌آهن ماکو- ارس – ترکیه از نوشته به یک عملیات واقعی تبدیل شود.

اتصال چشمه ثریا به مسیر ریلی ایران – ترکیه از طریق منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد ماکو

در ادامه مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مشارکت بهتر مناطق آزاد در طرح‌های ملی کشور و تکمیل زیرساخت‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های ریلی، می‌تواند در مجموع به رشد بیشتر حوزه حمل‌ونقل در مناطق آزاد و در سطح کشور بینجامد.

وی افزود: یکی از وظایف مناطق آزاد، حضور در فعالیت‌های اقتصادی و توسعه مناطق محل استقرار خود است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد بیان کرد: توافقی که برای تکمیل پروژه قرارداد زاهدان – چاربهار بین سازمان مناطق آزاد و راه‌آهن جمهوری اسلامی به امضا رسیده بود، در حال اجراست.

وی تصریح کرد: امضای تفاهم نامه پروژه راه‌آهن ارس – ماکو – ترکیه در مرحله مطالعه بوده و تکمیل این تفاهم نامه و اجرای آن می‌تواند مبادلات تجاری بین منطقه آزاد و کشور ترکیه را تسهیل کند و موقعیت ویژه‌ای را برای اقتصاد دو کشور فراهم آورد.

بانک تصریح کرد: امیدواریم که بر اساس سرمایه‌گذاری طرح‌ریزی شده پروژه مذکور به اجرا برسد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در خاتمه یادآوری کرد: پروژه خط آهن ماهشهر – خرمشهر یکی از پروژه‌های مهمی است که با همکاری راه‌آهن و منطقه آزاد اروند در حال اجراست و می‌تواند ظرفیت‌های با ارزشی برای شبکه حمل و نقل کشور ایجاد کند.

در خاتمه این جلسه تفاهم نامه‌ای میان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جهت توسعه کریدور اتصال چشمه ثریا به مسیر ریلی ایران – ترکیه از طریق منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد ماکو به امضا رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۳۰ دی ۱۳۹۷
کاهش مصرف سوخت
آخرین اخبار