یک مقام مسئول گفت:هم اکنون هر کیلو گوجه با نرخ یک درهم به خلیج فارس عرضه می شود، از این رو گرانی گوجه هیچ ارتباطی به صادرات ندارد.

روز/گرانی گوجه فرنگی ارتباطی به صادرات نداردرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی افزایش قیمت گوجه فرنگی به جای اتخاذ تدابیر منطقی،صادرات آن را ممنوع کرد.

به گفته وی این اولین بار نیست که دولت در واکنش به گرانی یک محصول صادرات آن را ممنوع کرد،هر چند که نتایج خوبی در گذشته نیز در بر نداشته است.

نورانی با اشاره به اینکه گوجه فرنگی محصولی نیست که بتوان آن را ذخیره سازی یا در سردخانه ها نگه داری کرد،بیان کرد: براین اساس تصمیمات یک شب دولت اعتبار صادرکنندگان ایرانی را خدشه دار می کند چرا که گوجه فرنگی محصولی است که باید در کارخانه های رب سازی یا به صورت تازه خوری  در بازارهای داخل و خارج مصرف شود.

وی ادامه داد: وزارت صنعت یک شبه بدون نظر خواهی از وزارت جهاد کشاورزی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است،که این اقدام بی اعتمادی خارجی ها نسبت به صادرکنندگان ایرانی و از دست رفتن بازارهای صادراتی را به همراه دارد.


بیشتر بخوانید: ممنوعیتی برای صادرات گوجه فرنگی گلخانه‌ای وجود ندارد


به گفته نورانی سال گذشته بسیاری از گوجه فرنگی کاران به سبب مازاد تولید و کاهش قیمت متضرر شدند که به نظر می رسد کاهش تولید عامل اصلی گرانی است و هیچ ارتباطی به صادرات ندارد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه گرانی گوجه هیچ ارتباطی به صادرات ندارد،بیان کرد:هم اکنون هر کیلو گوجه در خلیج فارس یک درهم حدود 4 هزار تومان است،از این روعوامل دیگری در گرانی موثر است.

وی ادامه داد: با و جود آنکه دولت عراق سیاست مشخص ندارد و واردات محصول ایرانی به کشورش را یک روز آزاد و روز دیگر ممنوع  اعلام می کند،از این روباید چهار چوب مشخص تعیین شود تا میزان صادرات گوجه فرنگی به عراق محدود شود.

نورانی در پایان با اشاره به عوامل دخیل در گرانی گوجه فرنگی تصریح کرد: سرمای هوا و تاخیر در رنگ آوری محصول،مشکلات حمل و نقل و اعتصاب کامیون داران در روزهای اخیر و کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل از عوامل گرانی محصول در بازار به شمار می رود که با برداشت گوجه فرنگی، مشکل افزایش قیمت و کمبود در بازار رفع می شود.

انتهای پیام/

عوامل متعددی در گرانی گوجه دخیل است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار