نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در مجمع عمومی شاهد بودیم که اقدامات اروپایی‌ها در قبال ایران و برجام شفاف‌تر شده است.


نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با ارزیابی اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی‌های انجام شده از سوی روسای جمهور کشورهای مختلف گفت: اهمیت برخی از اقدامات پس از عملی شدن مشخص می شود، به عنوان مثال تا پیش از آنکه رئیس جمهور و هیئت همراه بخواهند به نیویورک سفر کرده و در اجلاس مجمع عمومی و جلسات حاشیه آن شرکت کنند، دیدگاه‌های مختلفی مطرح بود.

شفیعی ادامه داد: در رابطه با چگونگی برگزاری مجمع عمومی استدلال‌های مختلف وجود داشت، مثلا احتمال سخنرانی تند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به ریاست وی بسیار زیاد بود که این امر سبب می‌شد تا برخی شرکت ایران در این اجلاس را مفید ندانند.

وی افزود: اما با توجه به آنچه در برگزاری سخنرانی‌های مختلف در مجمع اتفاق افتاد به این نتیجه رسیدیم که شرکت جمهوری اسلامی ایران در این مجمع مفید و مثمر ثمر بوده است و اگر رییس جمهور در این اجلاس حضور نداشت این خلا توسط کشورهای دیگر پر می‌شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سخنرانی قاطعانه رئیس جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: اگر ایران در این مجمع شرکت نمی‌کرد فرصت اظهارنظر و پاسخگویی به اظهارات ترامپ برای ما فراهم نمی‌شد. در حال حاضر به اعتراف برخی از کارشناسان یکی از موفق‌ترین هیئت‌های دیپلماسی که به نیویورک سفر کرد، هیئت جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ادامه داد: به اعتبار کیفیت سخنرانی رئیس جمهور و  باتوجه به اینکه هر اظهارنظری که ترامپ  داشت، در سخنرانی  روحانی و همین طور رایزنی‌ها با سران و سایر مقامات کشورهای مختلف آنرا خنثی کرد.

شفیعی تصریح کرد: با توجه به نتیجه اجلاس، دیدگاه آن دسته از کارشناسانی که معتقد بودند رئیس جمهور باید در این مجمع شرکت کند دیدگاه بهتری از آب درآمد یعنی تجربه مفید‌تری بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اقدامات اتحادیه اروپا در قبال ایران و اعلام همکاری شش بانک مرکزی اروپا با کشورمان، گفت: این دستاوردی بزرگ و تاریخی برای ایران  و  اروپا همچنین نظام بین‌الملل است؛ یعنی برخلاف ادوار گذشته که آمریکایی‌ها می‌توانستند هر چیزی را وتو کرده خواسته هایشان را بر کرسی بنشانند، در حال حاضر شاهد هستیم که دیدگاه‌های سایر دولت ها هم در عرصه روابط بین‌الملل هم مدنظرقرار می گیرد؛ بنابراین صرف نظر از اینکه این پیشنهاد چقدر می‌تواند جنبه اجرایی به خود بگیرد گامی مثبت برای روابط بین‌الملل محسوب می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عقیده من تعاملات ما با اروپا به نسبت زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، رو به جلو بوده  و اقدامات اروپایی‌ها در این زمینه به مرور شفاف‌تر و روشن‌تر می‌شود، به نظر می رسد در مراحل بعدی هم مکانیزم‌هایی که تعریف شد به طور نسبی کارایی‌های مثبتی را برای ایران و  اروپا، همچنین برای روابط بین الملل به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، رئیس جمهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار