به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ۸۲۰، سدان سایز متوسط شرکت خودروسازی لیفان است که در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۴ رونمایی شد و در سال ۲۰۱۵ در دو نسخه با پیشرانههای ۱.۸ و ۲.۴ لیتری وارد بازار چین شد. اما اواخر سال گذشته، شرکت کرمانموتور اعلام کرد که نسخهی مجهز به پیشرانهی ۲.۴ لیتری این سدان لوکس چینی را روانهی بازار خودروی ایران خواهد کرد. فروش این خودرو از خرداد امسال و در نمایندگیهای مجاز کرمانموتور آغاز شده است.
لیفان ۸۲۰ خودرویی در کلاس سدان سایز متوسط است. سدان سایز متوسط یکی از محبوبترین کلاسهای خودرویی است که برندهای مختلفی در آن به رقابت میپردازند. این دسته از خودروها علاوه بر فضای داخلی مناسب، از پیشرانهای با توان کافی و امکانات رفاهی مناسبی بهره میبرند و میتوانند نیاز بسیاری از خانوادهها را تأمین کنند.
طی سالهای گذشته این کلاس از خودروها جزو محبوبترین نمونهها در میان خریداران بودند و آمار فروش خوبی نیز برای تولیدکنندگان خود به ارمغان میآوردند؛ اما چند سالی است که این روند تغییر یافته است و خودروهای کراساوور و شاسیبلند محبوبیت بیشتری میان خریداران پیدا کردهاند. با این حال هنوز هم کلاس سدانهای شهری از اهمیت بسیاری بالایی برای تولیدکنندگان برخوردار هستند و توسعهی نمونههای ایدهآل جزو اولویت هر خودروسازی است.
در این بین خودروسازهای چینی نیز با عرضهی سدانهای مختلف با قیمتهای پایین، سعی دارند برای خود جایگاهی در این کلاس به دست آورند. یکی از این خودروسازها، شرکت نوظهور لیفان است که بهتازگی با چند مدل خودرو، از جمله سدان سایز متوسط لیفان ۸۲۰ وارد بازار ایران نیز شده است.
شرکت لیفان در سال ۲۰۱۵ سدان ۸۲۰ را در دو نسخه با پیشرانههای چهار سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ با حجم ۱.۸ و ۲.۴ لیتری وارد بازار چین کرد؛ اما شرکت کرمانموتور تنها نسخهی ۲.۴ لیتری این خودرو را وارد بازار ایران کرده است.
حداکثر توان خروجی پیشرانهی ۱.۸ لیتری در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه بهدست میآید و معادل ۱۳۱ اسب بخار است؛ نسخهی ۲.۴ لیتری نیز حداکثر توان خروجی معادل ۱۵۸ اسب بخار در دور موتور ۵۷۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. گشتاور بیشینهی آنها بهترتیب ۱۶۸ و ۲۲۱ نیوتنمتر است و این میزان از گشتاور بهترتیب در دورهای موتور ۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ و ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه بهدست میآید.
لیفان دو جعبه دنده متفاوت برای سدان لوکس خود در نظر گرفته است؛ نسخهی ۱.۸ لیتری این خودرو با جعبهدندهی ۵ سرعتهی دستی عرضه میشود؛ اما نسخهی قویتر را جعبهدندهی ۶ سرعتهی اتوماتیک همراهی میکند. لیفان اعلام کرده است که سیستم انتقال قدرت لیفان ۸۲۰ توسط کمپانی DSI استرالیا تولید میشود؛ کمپانی نامآشنایی که سابقهی ساخت سیستم انتقال قدرت مورد نیاز شرکتهایی مانند فورد، کرایسلر، جیلی و سانگیانگ را در کارنامهی خود دارد.
در مورد سیستم تعلیق لیفان ۸۲۰ نیز باید بگوییم کمپانی سازندهی چینی، سیستم تعلیق جلو و عقب مستقل آن را بهترتیب از نوع مکفرسون و مستقل چندمیلهای انتخاب کرده است. استفاده از سیستمهای تعلیق مستقل سبب آن شده است که لیفان ۸۲۰ در جادههای ناهموار و سرعتهای بالا پایداری خود را حفظ کند و در عین حال تجربهی سواری نرمی در اختیار سرنشینان قرار دهد.
لیفان ۸۲۰ بزرگترین سدانی است که با برند لیفان وارد بازار جهانی شده است و پرچمدار محصولات این کمپانی محسوب میشود. لیفان با معرفی این سدان، بهوضوح علاقهی خود را به ورود به کلاس رقابتی خودروهای سدان سایز بزرگ نشان میدهد. این کمپانی چینی مدعی است که در طراحی لیفان ۸۲۰ از طراحان برجستهی اروپایی کمک گرفته و از ظاهر خودروی تویوتا کمری الهام گرفته است؛ اما میتوان رگههایی از طراحی خودروهایی، چون آئودی A۴، فورد موندئو و حتی هیوندای سوناتا نیز در آن یافت.
طول، عرض و ارتفاع Lifan ۸۲۰ به ترتیب ۴۸۶۵، ۱۸۳۵ و ۱۴۸۰ میلیمتر است؛ بنابراین با سدانی روبرو هستیم که حتی از تویوتا کمری هم ابعاد بزرگتری دارد. با این وجود، نکتهی جالب توجه، یکسان بودن فاصلهی بین دو محور (۲۷۷۵ میلیمتر)، در آنها است، این مسئله تردیدهایی در خصوص بهرهگیری این خودروساز از پلتفرم توسعهیافته به دست ژاپنیها، به وجود میآورد. طبق اعلام لیفان، شاسی لیفان ۸۲۰ به دست متخصصان تایوانی طراحی و توسط مهندسان کمپانی انگلیسی MIRA بهینهسازی شده است و از این رو خودروی مورد بحث از لحاظ کنترل و راحتی، بسیار قابل اتکا است.
خطوط بهکاررفته در نمای جانبی خودرو بهگونهای هستند که خودروی هیوندای سوناتا را در ذهن تداعی میکنند. با وجود ابعاد نسبتا بزرگ لیفان ۸۲۰، در این سدان از چرخهای ۱۶ اینچی استفاده شده است و این مسئله تناسب بین المانهای مختلف خودرو را به هم میریزد؛ البته کوچک بودن رینگ سبب میشود ضربهی کمتری به کابین وارد شود که در نهایت باعث راحتی بیشتر سرنشین میشود.
در نمای جلوی خودرو میتوان تأثیر فورد موندئو را در طراحی لیفان ۸۲۰ مشاهده کرد؛ المانهایی مانند چراغهای باریک و جلوپنجرهی ششضلعی از جملهی شباهتهای بین این دو خودرو هستند. این چراغها از نوع هالوژنی هستند و در داخل یک قالب ذوزنقهای جای گرفتهاند. در نمای عقب لیفان ۸۲۰ شاهد اسپویلر تعبیهشده روی صندوق عقب هستیم؛ این اسپویلر علاوه بر آنکه عملکرد خودرو را به لحاظ آیرودینامیکی بهبود میبخشد، در کنار چراغهای LED عقب خودرو، جلوهی زیبایی به خودرو بخشیدهاند. رویهمرفته فرم کلی نمای عقب این سدان چینی شباهتهایی به خودروهای لکسوس دارد.
داخل کابین لیفان ۸۲۰ طراحی سادهای دارد و دسترسی به تجهیزات مختلف آن بهسادگی صورت میگیرد؛ اما نمیتوان مورد قابل توجه و شگفتانگیزی در خصوص آن یافت. متاسفانه کیفیت مواد بهکاررفته در ساخت قطعات مختلف کابین مانند داشبورد و کنسول، چندان بالا نیست و حس یک خودروی لوکس را به سرنشین منتقل نمیکند. با این حال، با توجه به ابعاد نسبتا بزرگ خودرو و فاصلهی زیاد بین محورهای جلو و عقب، فضای مناسبی برای سرنشینان جلو وعقب خودرو در دسترس است.
در حالت کلی میتوان گفت: لیفان ۸۲۰ تمام شاخصههای مورد نیاز برای بدل شدن به یک سدان خانوادگی نیمه لوکس قابل قبول را دارد؛ شاخصههایی مانند کاپوت جلوی طویل، درهای بزرگ و قوس چرخهایی با شعاع بزرگ که البته رینگهایی با ابعاد ۱۷ تا ۱۸ اینچ را طلب میکنند!
لیفان ۸۲۰ از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره میرود که از بین آنها میتوان به مواردی همچون سیستم کروز کنترل، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، استارت دکمهای، سانروف، صندلی الکترونیکی راننده با امکان تنظیم شش جهته و گرم کن، صندلی سرنشین جلو با امکان تنظیم در چهار جهت و سیستم ورود بدون کلید (Keyless) اشاره کرد. لیفان امکان روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو و تنظیم ارتفاع نور آنها را نیز در سدان خود فراهم کرده است.
سیستم سرگرمی لیفان ۸۲۰ شامل مواردی همچون نمایشگر ۸ اینچی لمسی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، پورت USB و AUX، بلوتوث، ۶ اسپیکر و سیستم موقعیتیابی جیپیاس است، ضمن آن که امکان اتصال گوشیهای هوشمند مبتنی بر اندروید به این سیستم وجود دارد.
شرکت لیفان سدان خود را به مجموعهای متنوع از سیستمهای ایمنی مانند ۶ کیسهی هوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، سنسور دنده عقب، دوربین عقب، قلابهای ISOFIX برای نصب صندلیهای ویژهی کودک، سیستم ضد سرقت و قفل کودک اشاره کرد.
تاکنون هیچ گزارشی از نتیجهی تستهای تصادف لیفان ۸۲۰ منتشر نشده است؛ از این رو نمیتوان با قطعیت در این خصوص اظهار نظر کرد. اما این کمپانی چینی مدعی است که در سال ۲۰۰۳ موفق به اخذ گواهی E-Mark شده است، به این مفهوم که محصولات با برند لیفان، بدون هیچ محدودیتی مجوز ورود به ۱۸ کشور اروپایی دارند.
لیفان تلاش زیادی کرده است تا سدان ۸۲۰ خود را به استانداردهای روز دنیا نزدیک کند. بسیاری بر این باور هستند که پیشرانهی لیفان ۸۲۰، به نسبت حجم قابل توجه، ۲.۴ لیتری خود، توان چندان بالایی ندارد و عملکرد خوبی ارائه نمیدهد؛ اما اکثر مالکان این خودرو از عملکرد آن رضایت دارند و معتقدند این خودرو سواری نرمی ارائه میدهد. حین حرکت لیفان ۸۲۰ روی سطوح ناهموار، صدای لاستیکها در داخل کابین به گوش میرسد؛ اما این موضوع باعث انتقال لرزش به داخل کابین نمیشود و این خودرو، سواری راحتی برای سرنشینان به ارمغان میآورد.
در گذشته هنگامی که نام خودروهای چینی به میان میآمد، مالکان این خودروها از کیفیت پایین و سواری نامناسب آنها ابراز نارضایتی میکردند؛ اما بهنظر میرسد این روند طی چند سال اخیر رو به تغییر گذاشته است.
زمانی که از مالکان لیفان ۸۲۰ در خصوص کیفیت و عملکرد این خودرو سؤال کنید، غالبا با نظرات مثبت مواجه خواهید شد، بسیاری از نرمی، هندلینگ عالی، مصرف مناسب و آپشنهای کافی لیفان ۸۲۰ ابراز رضایت میکنند؛ اما برخی نیز از خرید خود ناراضی هستند و این سدان چینی را خودرویی با ارزش خرید بالا نمیدانند.
شرکت خودروسازی کرمانموتور، خدمات گارانتی لیفان ۸۲۰ را از تاریخ خرید خودرو و به مدت ۶۰ ماه یا ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد ارائه میدهد.
اما این خودرو رقبای غیر چینی هم دارد؛ یکی از این خودروها، کیا سراتو است که در دو نسخهی ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ در داخل کشور و توسط سایپا تولید میشود. از بین خودروهای وارداتی نیز محصولاتی مانند کیا ریو، رنو سیمبل LE، رنو اسکالا و رنو فلوئنس، رقبای این سدان چینی لوکس به شمار میروند.
قیمت و امکانات لیفان ۸۲۰ باعث میشوند این خودرو در جایگاه ویژهای در بازار داخلی قرار بگیرد و رقیب قدرتمندی در ردهی قیمتی خود نداشته باشد.
انتهای پیام/