مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برداشت محصول سیب زمینی از هفت هزار و ۴۵۰ هکتار از مزارع این استان آغاز شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،محمد صالح احمدی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش بینی می‌شود با میانگین برداشت ۳۰ تن در هر هکتار حدود ۲۷۰ هزار تن از این محصول برداشت شود.

وی افزود: ۹۰ درصد از محصول کشت شده سیب زمینی در شهرستان قروه و مابقی در دهگلان و سایر شهرستان هاست ضمن اینکه عمده ارقام کشت شده شامل سانتا، جیلی، اسپریت، بامبا، آگریا و مارفونا است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: از ۲۲۳ هزار تن محصول برداشت شده حدود ۱۵۰ هزار تن مازادبرنیاز به خارج از استان صادر می‌شود.

وی یادآور شد: کشت محصول سیب زمینی با اشتغال‌های خانوادگی می‌تواند کمک مناسبی به معیشت خانواده‌های روستایی باشد.

احمدی تاکید کرد: سالانه بیش از یک هزار و ٨٠٠ خانوار در کردستان مشغول به تولید محصول سیب زمینی هستند و در هر هکتار برای ٣٠ کارگر شغل فصلی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه کنترل مصرف آب در مزارع سیب زمینی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی در این استان است، گفت: توزیع و معرفی ارقام زودرس، پرداخت تسهیلات به آبیاری نوار تیپ در مزارع، تامین ۸۰ تن بذر اصلاح شده خارجی از جمله اقدامات این سازمان در سال جاری است.

احمدی اضافه کرد: همچنین با تسهیلات و حمایت‌های انجام شده هم اکنون ۱۰۰ درصد مراحل کاشت و برداشت این محصول در کردستان به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

وی گفت:سالانه بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی آبی کردستان به کشت سیب زمینی اختصاص می‌یابد و حدود یک هزار و ۸۰۰ بهره بردار این محصول در این استان فعالیت می‌کنند.

احمدی درپایان افزود:کار کشت و برداشت سیب زمینی  هر ساله توسط یک هزار و ۸۰۰ بهره بردار این استان از اوایل مهر آغاز وتاپایان آبان ماه  انجام می شود.

گفتنی است؛ استان کردستان با تولید سالانه ۳۰۰ هزار تُن سیب زمینی رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/م

اختصاص سالانه بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی آبی کردستان به کشت سیب زمینی

برچسب ها: کشاورزان ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.