زینی‌وند با تاکید بر کیفیت بخشی مدارس هیئت امنایی از مستند سازی شاخص‌هایی برای رتبه‌بندی این مدارس خبر داد.

دولتیاریمستند سازی شاخص‌ها برای رتبه‌بندی مدارس هیئت امنایی/ امور مالی مدارس ساماندهی می‌شود

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره وضعیت مدارس غیردولتی اظهار کرد: باتوجه به اینکه مدیریت مدارس غیر دولتی به صورت مشارکتی اداره می شوند برای کیفیت بخشی این مدارس تصمیماتی را اتخاذ کردیم و قرار بر این است تا مدارس بر اساس چندین شاخص رتبه‌بندی شوند.

مدارس هیئت امنایی ماموریت خود را فراموش کرده‌اند

وی ادامه داد: برخی از مدارس هیئت امنایی از مأموریت خود غافل شدند و فلسفه اصلی تاسیس  را نادیده گرفته‌اند از جمله اینکه مدارس را دو شیفته کردند که چنین چیزی در هیئت‌ امنایی‌ها منع قانونی دارد، همچنین در برخی استان‌ها مدارس هیئت امنایی مجوز موقتی فعالیت دارند که باید این مجوز را به موافقت‌نامه دائمی تبدیل کنند و به چنین مدارسی فرصت داده شد تا این مرحله را هرچه زودتر به اجرا برسانند.

زینی‌وند با اشاره به وضعیت توسعه کمی و کیفی مدارس هیئت امنایی گفت: بیش از توسعه کمی، کیفیت بخشی را در دستور کار قرار دادیم و بر همین اساس سال گذشته تیم‌های ساماندهی برای انسجام بخشی و نظارت بر هزینه‌کرد مدارس نظارت‌های خود را آغاز کردند و شاخص‌هایی را برای هزینه‌کرد هزینه‌ها تعریف کردیم.

وی ادامه داد: اکنون در حال مستند سازی مراحل این شاخص‌ها هستیم و بسیاری از چالش‌ها در مدارس هیئت امنایی را  با  تشکیل کارگروه‌هایی مورد توجه قرار دادیم و مقرر شده است تا بر تعهدات و شاخص‌ها نظارت‌های جدی انجام شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی بیان کرد: انتظام دهی به امور مالی مدارس هیئت امنایی در سامانه‌هایی که از امسال مورد توجه قرار گرفته است؛ همچنین فعالیت سامانه یک پارچه مدارس هم به نظم بیشتر امور مالی کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: رتبه بندی مدارس هیئت امنایی/ هیچ گونه افزایش شهریه‌ای نداریم 


جزئیات دریافت کمک‌های مالی از خانواده‌ها

زینی‌وند درباره هزینه‌کرد وجوه حاصل از کمک خانواده‌ها به مدارس هیئت امنایی گفت: این موضوع در قالب تعیین شده‌ای برنامه‌ریزی شده است تا علاوه بر خدمات آموزشی و پرورش مدارس، اقداماتی در قالب فوق برنامه برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شود.

وی افزود: براساس این برنامه‌ریزی 40 درصد هزینه‌ها مربوط به برنامه‌های فوق برنامه آموزشی، 40 درصد مربوط به برنامه‌های فوق برنامه تربیتی، پرورشی و ورزشی همچنین 20 درصد مربوط به هزینه‌های عمرانی و جاری مدارس است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: حداقل و حداکثر نرخ هزینه‌ها با میزان ساعات اختصاصی خدمات آموزشی و پرورشی برای دانش‌آموزان بر اساس برنامه عمل مدارس و متناسب با دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی است که باید برای این موضوع شاخص‌هایی تعریف کرد.

زینی‌وند ادامه داد: در این شاخص‌ها دانش‌آموزان، مدرسه و خانواده مورد توجه قرار گرفته است به این ترتیب که وضعیت دانش‌آموزان، معدل آنها و فعالیت‌های این گروه مبنای عمل است.

وی با اشاره به وضعیت مدرسه در تعیین شاخص‌های مدارس هیئت امنایی گفت: دارا بودن کارگاه‌های آموزشی، سایت کامپیوتر، اتاق بهداشت، توانمندسازی عوامل مدرسه، هوشمندسازی، دارا بودن کتابخانه و مواردی از این قبیل در تعیین وضعیت مدارس هیئت امنای موثر است، همچنین میزان ساعات آموزشی برای دوره‌های آموزش خانواده و تاثیرگذاری اولیا در برنامه‌ریزی‌ها از دیگر مواردی است که در تعیین شاخص‌های مدرسه هیئت امنایی تاثیر بسزایی دارد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: میانگین حضور کارکنان مدرسه در دوره‌های ضمن خدمت و نسبت معلمان رسمی و غیر رسمی برای تعیین شاخص‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

برنامه درسی در کلاس‌های فوق برنامه لحاظ نمی‌شود

وی درباره چگونگیبرگزاری کلاس‌های فوق برنامه اظهار کرد: این دوره‌ها باید به گونه‌ای باشند که صرفا آموزش‌هایی غیر از مطالب درسی و مفید برای دانش‌آموزان آموزش داده شود و نباید ساعات آموزشی رسمی مدرسه را در این دوره‌ها لحاظ کرد.

زینی‌وند بیان کرد: میزان کمک‌های دریافتی در مدارس هیئت امنایی مطابق با برنامه عمل و موافقت هیئت امنای مدرسه که متشکل از کادر مدرسه و اولیای دانش‌آموزان است، در نظر گرفته می‌شود که البته باید این میزان در اداره کل آموزش و پرورش منطقه هم به تایید برسد.

فعالیت بیش از 3 هزار مدرسه هیئت امنایی در کشور

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره تعداد مدارس هیئت امنایی و دانش‌آموزان محصل در این مدارس گفت: سال گذشته 3هزار و 184 مدرسه هیئت امنا در سراسر کشور فعالیت کردند که در این تعداد مدرسه یک میلیون و 10هزار و 381 دانش‌‌آموز مشغول به تحصیل بودند و باتوجه به اینکه توسعه کیفی را جایگزین توسعه کمی مدارس کردیم، بنابراین تعداد مدارس هیئت امنایی افزایش پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: باتوجه به طرحی که آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون‌ها داشت، مدارس نمونه دولتی متوسطه اول حذف شد و این مدارس امکان پیدا کرده‌اند تا در صورت تقاضا به مدارس هیئت امنایی تغییر وضعیت دهند که اکنون برخی مدارس در سراسر کشور درخواست خود را به ادارات مراکز ارسال کرده‌اند و نتایج نهایی تا پایان مهر ماه مشخص می‌شود؛ البته برای هیئت امنایی شدن مدارس باید شاخص‌های خاصی را هر مدرسه دارا باشد تا امکان این تبدیل وضعیت را داشته باشد، هرچند مدارس نمونه‌دولتی سابق باتوجه به شرایط و امکاناتی که داشتند شانس بالایی برای هیئت امنایی شدن دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۷
به فکر ساماندهی باشید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۷
عجب............
آخرین اخبار