سَکَرات موت، یا سکرات مرگ، حالت‌های حیرت‌زا و سختی‌های فراوانی است که هنگام مرگ بر انسان وارد می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سوره ق آیه 19 آمده است: «و سرانجام، سکرات (و بی‌خودی در آستانه) مرگ حقیقت را(پیش چشم او) می‌آورد (و به انسان گفته می‌شود:) این همان چیزی است که تو از آن می­‌گریختی!»


بیشتربخوانید :انواع اجل و معانی آن را بشناسید/ مرگ یک لحظه جلو و عقب می شود؟


سکرات مرگ

یکی از موضوعاتی که راه گریزی برای فرار از آن نبوده و دیر یا زود همگان با او مواجه می‌شوند، مرگ است. البته مرگ در اعتقادات ما مسلمانان مخصوصاً مذهب تشیع، پلی است بین دنیا و آخرت که در آن لحظه انسان باید تمام پیوندهای خود را با جهانی که سالیان دراز با آن خو گرفته بود، قطع کند و در عالمی گام بگذارد که برای او کاملاً تازه و اسرارآمیز است.
یکی از ذکرهای مهمی که اولیای خدا، بزرگان و عرفا به شاگردانشان توصیه می‌کنند ذکر «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» است. بخصوص صبح‌ها بعد از نماز مستحب است، انسان 19 بار این ذکر را بگوید.

همیشه لحظه­ جدایی، دردناک است
در لحظه وقوعِ این انتقال چشم حقیقی انسان باز می‌شود و اسراری را مشاهده می‌کند که قبل از آن لمس نکرده بود؛ بی‌ثباتی جهان مادی که عمرش را در راه خدمت به آن صرف کرده می‌بیند و حوادث بعد از مرگ را کم و بیش مشاهده می‌کند، در این لحظه است که وحشت تمام وجود او را فرا می‌گیرد؛ وحشتی ناشی از تنهایی و بی کسی. از اینکه با تن و وجودی که سالیان سال خو گرفته، باید خداحافظی کند و هر آنچه دارد را بگذارد و برود. و این گونه است که گفته می‌شود این حالت انتقال برای هیچ کس، آسان نیست؛ چراکه روح سالیان دراز با این تن، خو گرفته و پیوند داشته است. لذا وقتی از امام صادق (ع) می‌پرسند که چرا روح هنگامی که از بدن خارج می‌شود، احساس ناراحتی می‌کند، ایشان می‌فرمایند: «زیرا بدن با آن خو گرفته و رشد کرده است.»

از این نکته نباید غافل شد که میزان سکرات و دردناکی لحظات جدایی برای همه یکسان نیست؛ مسلماً آنها که علایق خاصی به دنیا دارند، انتقالشان از آن بسیار سخت‌تر است و نیز کسانی که مرتکب گناهان بیشتری شده‌اند سکرات موت برای آنها شدیدتر است، لذا هرچه انسان دلبستگی کمتری به دنیا داشته باشد و خود را بیشتر و بهتر برای سفر آخرت آماده کرده باشد، سکرات موت برایش راحت‌تر خواهد بود.

توصیفی از حالات سکرات مرگ
در یکی از خطبه‌های نهج البلاغه، «سکرات مرگ»، این‌گونه توصیف شده است: «در سکرات مرگ، سستی و ضعف سراپای انسان را می‌گیرد و رنگ رخسار او تغییر می‌کند. در ابتدا زبانش از گفتار باز می‌ماند، ولی چشم و گوش و اندیشه او هنوز از کار نیفتاده‌اند. او درباره دنیا و اموالش با حسرت می‌اندیشد و پشیمان می‌شود. سپس مرگ بر او چیره‌تر می‌شود و گوش او نیز از کار می‌افتد؛ نه سخن می‌گوید و نه صدایی می‌شنود، چشمانش در حدقه چرخ می‌زند و چهره اطرافیان و حرکت لب‌های آنان را می‌بیند ولی صدایشان را نمی‌شنود. پس از مدتی، سایه مرگ چشمان او را نیز فرا می‌گیرد و جان از بدنش خارج می‌گردد.»

محبتِ علی (ع) سکرات موت را آسان می‌کند
در روایتی داریم از نبی اکرم (ص) می‌فرماید: «هر کس که علی را دوست داشته باشد خداوند بر او سکرات موت را آسان می‌کند.»(  پس هر چقدر این محبت عمیق‌­تر باشد، صمیمیت بیشتر باشد، آسانی جان دادن هم بیشتر خواهد شد.

خداوند تبارک و تعالی وقتی ملک الموت را برای قبض روح مؤمن می‌فرستد، ملک الموت با تشریفات و ادب خاصی به سراغ مؤمن می‌رود. امام صادق (ع) می‌فرماید: «پنج تن (ع) در موقع احتضار بالای سر مُحتضر می‌آیند و مؤمن محتضر آنها را می‌بیند و با دیدن آنها و بهشت به آسانی جان می‌دهد».

به عبارت دیگر، ما در دنیا این ملحق شدن را داریم. یعنی در دنیا بر اساس عشق به آنها، دستورات، روش و منش و نوع زندگی آنها زندگی می‌کنیم و بدیهی است که موقع وفات انسان با دیدنِ این معشوق‌ها و پیوستن به آنها شاد می‌شود و سختی مرگ را فراموش می‌کند.

پیوستن به اهل بیت در هنگام احتضار وقتی اتفاق می‌افتد که شخص در زندگی دنیا اهل اطاعت از خدا و رسول او بوده و با آنها زندگی کرده باشد.

در دنیا با این 4 گروه زندگی کن
قرآن در سوره نساء آیه 69 می‌فرماید: «و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند در زمره کسانی خواهند بود که خدا ایشان را گرامی داشته [یعنی] با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند».
پیوستن به اهل‌بیت در هنگام احتضار وقتی اتفاق می‌افتد که شخص در زندگی دنیا اهل اطاعت از خدا و رسول او بوده و با آنها زندگی کرده باشد.

کسانی که اهل اطاعت خدا و رسول هستند، با کسانی معیت پیدا می‌کنند که خداوند به آنها نعمت داده است. «حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً» یعنی این 4 گروه برای تو در دنیا رفیق­‌های خوبی هستند. با آنها زندگی کن. براساس رفاقت با آنها زندگی کنید. قرآن در این آیه مبارکه به ما مژده می‌دهد که هر کس که خدا و رسول را اطاعت بکند، با آنها خواهد بود. «معیت» را به عنوان معلول «اطاعت» ذکر می‌کند. می‌گوید شما با هر کس که می‌خواهید محشور بشوید، باید منش و روشش را قبول داشته باشید به همان نحو زندگی کنید در این صورت با آنها محشور می‌شوید.

آنهایی که از نظر لباس پوشیدن، قیافه، رفتارهای فردی و خانوادگی و اجتماعی مقلد کسی می‌شوند با آنها محشور می‌شوند. این یک قاعده است که پیامبر (ص) فرمودند: «هر کس خودش را شبیه هر گروهی دربیاورد با همان‌ها محشور می‌شود.»

کسی که یک عمر با پیامبر و اهل بیت (ع) رابطه داشته و زیارت عاشورا خوانده؛ زیارت سایر معصومین (ع) را خوانده و به اینها دلدادگی داشته، طبیعی است که موقع مُردن آنها بالای سر انسان می‌آیند. جان دادنِ آسان و شیرین محصول رفاقت با اهل بیت (ع) است.

اثر ذکر "بسم الله الرحمن الرحیم" در آسان جان دادن
روایت است که عزرائیل (ع) وقتی برای گرفتن جان مؤمن می­‌آید، مؤمن احساس عدم آمادگی و حالت غافلگیری برایش دست می‌دهد، نه اینکه بدش بیاید. یک ذره تأنی، تأمل معطلی و احساس سنگینی دارد. خداوند تبارک و تعالی به عزرائیل (ع) می‌فرماید: «کف دستت بنویس "بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم" و نشانش بده.»

تا او «بِسمِ الله» را می‌بیند یک دفعه متوجه می‌شود که در بهشت است. یعنی اصلاً مسیر را متوجه نشده که تا بهشت آمده، انتقال را نفهمیده. همین که «بِسمِ الله» را دیده، روح از بدن بیرون آمده و بدن را رها کرده است. خوش به حال کسانی که با «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» انس دارند.

انس گرفتن در دنیا با ذکر "بسم الله الرحمن الرحیم"
یکی از ذکرهای مهمی که اولیای خدا، بزرگان و عرفا به شاگردانشان توصیه می‌کنند ذکر «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» است. بخصوص صبح‌ها بعد از نماز مستحب است، انسان 19 بار این ذکر را بگوید. انسان با «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» در دنیا محشور و مأنوس باشد. نه اینکه «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» را فقط موقع کارها بگوید. هر چند این هم خیلی ارزش دارد که انسان در شروع هر کاری چه مادی و چه معنوی با «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» شروع کند، این خیلی ارزش دارد. بلکه انس با «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» یک مقام سلوکی است که انسان باید طی بکند تا به حقیقت «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» نائل و با آن محشور شود. حال آنهایی که از «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» لذت می‌بَرند، چه مژده خوبی برای آنهاست.

اینگونه نیست که یک نفر در دنیا هیچ انسی با «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» یا اذکار طیبه و پنج تن آل عبا نداشته باشد و موقع مُردن دیدن اینها برایش اشتیاق بیاورد، بلکه اگر انس نباشد، حالش خراب می‌شود. کسی که با «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» انس نداشته باشد، با شنیدن صوت قرآن خیلی حالش بد می‌شود.

خیلی از آدم‌ها هستند که در موقع مُردن اگر برایشان «بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم» بگویی، آیه قرآن بخوانی، اسم پنج تن را بیاوری، حالشان خراب می‌­شود و فریاد می‌کِشند. اذکار طیبه، خمسه طیبه (ع)، چهارده معصوم (ع)، نشانه‌های مقدس، شعائر الهی چیزهایی هستند که یک فطرت پاک با آن‌ها سنخیت دارد. حقیقت انسان و خلقت انسان بر اساس همین مقدسات است. چقدر خوب است انسان در دنیا واقعاً با اینها انس بگیرد.

سکرات موت، اتفاقاتی است که هنگام قرار گرفتن شخص در حالت احتضار، برای او پیش می‌آید.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

چرا مرگ سکرات دارد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ع ن
۱۷:۰۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
آرزوی مرگ نکن عجله هم نکن خودش میاد دنبالت قرار نیست تا ابد بمونی سعی کن درست زندگی کنی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۵ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
پدر من نه جان کند نه چشاش از حدقه زد بیرون..فقط قبل مردن سه بار آروم برای تشکر از من زد پشتم...و یک دفعه مثه شمع خاموش شد...جوری که ما فک کردیم اون داره نگاه میکنه به ی جایی..فقط از پریدن رنگش..و سرد شدنش فهمیدم..درگذشت.
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۴:۰۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
دعایی نیست بخونیم عزرائیل برسه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مرگ میخاهم
۰۵:۰۶ ۱۱ تير ۱۴۰۱
بخاطر شرایط بدی که دارم نمبتونم خودکشی کنم ولی آرزوی مرگ دارم برا مردن دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام وقت بخیرپدرشوهرمن نه ماهه که زمین گیرشده اصلاقادربه حرکت نیست ودچارزخم بستردرکتف وپشت کمرشده وبچه هاش اصلابهش نگاه نمیکنن برای هربازتمیزکردنش مرده وزندشوخودشوبه فوهش میبندن ایامردن این پدربهترنیست تااینکه اینجوربه دست بچه هاش هرروزخوارذلیل شه وذلت ببینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۲۹ تير ۱۴۰۱
آینده چنین بچه هایی خفت باره خدارحم‌کنه چطورمیتونن اینقد بی رحم باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
سلام زندایی من ۹۲ سال شون انسان پاک و با ایمان ولی در بستر و توان حرکت ندارند . و به علت بیماری قند مجبور به قطع انگشت شأن شدیم انگشتان دیگه هم نصفش از زخم خورده شده و زخمش خوب نمیشه . هر لحظه آرزوی مرگ می کنه ، و به گفتند هر چه از خدا مرگم را می خواهم نمیشه تو ساداتی از جد خودت بخواه من بمیرم ، واقعا سخت تازه دچار فراموشی هم شده و گوشش درست نمی شنوه و زبانش میگیره روح چشمانش رفته ، برای اینکه بیشتر از این عذاب نکشند من شنیدم مقداری از مهر کربلا را بدهیم بخورند و با سوره قرآنی ، مرگ بر ایشان آسان شود . میشه اون سوره قرآنی را به من بگویند
Iran (Islamic Republic of)
احمد پرنهاد
۱۲:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام من چند وقت پیش گفتم مادر مریض هستش و با سرطان داره مبارزه میکنه ولی الان حالش اصلا خوب نیست و دو سه بار جان به سر شده ما هم با دیدنش داریم عذاب میکشیم خودش هم داره عذاب میکشه و ۷یلی دیگه خسته شده ایا دعایی وجود داره که راحت جان به ازراعیل بده و اینقد عذاب نکشه خدا شاهده ۷یلی خسته شده حق این عذاب نیست ادم با خدا با نماز مومن نمیدونم چرا اینقد داره عذاب میکشه
Iran (Islamic Republic of)
احمد پرنهاد
۲۳:۴۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
سلام من یک جوان ۳۷ ساله هستم و تک فرزند مادرم مدتی است که با سرطان مبارزه میکند ولی الان وضعیت بسیار وخیمی دارد و نمیتواند خود را اماده رفتن کند و بسیار دارد عذاب میکشد او انسان مومن و خوبی است چه کار کنم که او عذاب نکشد و راحت خود را اماده رفتن کند او بسیار به من وابسته است و وابستگی او باعث میشود که نتواند راحت خود را اماده کند مدتی ایت نه اب میخورد نه غذا ولی مشخص است که دارد با ازراییل میجنگد چه دعایی وجود دارد تا او راحت شود و عذاب نکشد چون واقعا من با دیدن او عذاب میکشم و میدانم که بارها جان به سر شده
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۲۳:۵۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
سلام وقت شما بخیربنده چندسال پیش خواب دیدم که فرصتم تموم شده ومرگم رسیده خیلی گریه کردم به ائمه متوصل شدم که بهم گفتن خدا عمرمو تمدیدکرد ومن برگشتم به این دنیا اما متاسفانه از همون موقع من همیشه مریضم دیگه خسته شدم انواع دکترا انواع داروها انواع طب سنتی هیچ اثری نداره خواهشمندم دعاکنید خدا ازم راضی بشه بخدا دیگه تحمل درد ندارم ممنونم اجرتون با خدا
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۴:۱۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
خواهشمندم یک نفر بامنطق جواب مرابدهد.
من همسرم را۶ماه قبل وبراثریک دوره ده ماهه بیماری ازدست دادم.همسرم ازپاک ترین ونجیب ترین مردان روزگاربود.هرگز به من بی احترامی نکرد.بسیاربه مادروخانواده اش وخانواده من،احترام میگزاشت.اهل نماز وروزه وحلال وحرام بود.چون تک پسر مادرش بود،مادرش هرسال یک گوسفند به نیت او نذرامام حسین میکرد.اکنون سوال من این است:چرانمازوروزه های همسرم به دادش نرسیدند؟؟؟
او ده ماه تمام،ازبیماری سرطان رنج برد وذره ذره آب شد.
اهل دعاوزیارت عاشورابود.اگرمیتوانست گره ای ازکارکسی بازکند،حتماپیشقدم میشد.پس چرابارنج مرد؟
جوان بود وآرزو به دل رفت.دوفرزندم هنوزدانش آموزهستند.
دراطرافم آدم هایی میبینم ومی شناسم که اهل مشروب وخلافهای دیگرهستند ولی سالم سالم هستند وبعضاعمرطولانی هم میکنند.خواهشانگویید که خداآدم های خوب رازودمیبرد ودرآن دنیابهشان بهشت وحوری میدهد.
به هرحال این دنیاهم که محل گذر است،باید انسان بتواند ازعمرش توشه ای بگیرد.
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴:۱۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
درد و رنج شما به خاطر غم از دست رفتن همسرگرامی و مومن تان قابل درک است همدردی ما را پذیرا باشید. حرف شما درست است که دنیا به هرحال جایی برای زندگی است اما آیا باقی است؟ حتما این کلام برای شما آشناست دنیا زندان مومن است اگر بخواهیم در نظر بگیریم که تمام کسانی که خلاف کار هستند و به قول درست شما اهل مشروب هستند باید با ذلت از دنیا از بین بروند پذیرفتیم که در دنیا عدالت برقرار است پس چه نیاز به جهان آخرت و روز قیامت؟ اگر بنا بر این بود که انسان های خوب درد و رنج نکشند پس چرا هر 11 امام ما به شهادت رسیدند؟ چرا پهلوی حضرت فاطمه (س) با فرزندی در شکم شکسته شد؟ چرا روز عاشورا بر سر سالار شهیدان و خانواده اش این مصیبت آمد؟ چرا علی اصغر که تازه چشم به این دنیا گشوده بود و گناهی در این دنیا نداشت اینگونه به بیرحمانه ترین شکل به شهادت رسید؟ وباز هم از خود بپرسیم آیا امام حسین(ع) با وجود اینکه می دانست قرار است چه اتفاقی برایش بیافتند دست از هدف خود نکشید. مخاطب عزیز و گرامی قطعا دردی که شما در حال تحمل کردن آن هستید آنقدر سخت است که باید جای شما بود تا فهمید اما حتی لحظه ای شک به دل خود راه ندهید که تمام کارهای نیک همسرتان که نام بردید برای آخرت ایشان برای جایی که حقیقی است نه دنیای فانی مثل گنجینه می ماند . به هر حال دیر یا زود هر کدام از ما این دنیا را به شکل های مختلف یا مرگ طبیعی یا هر نوع دیگر ترک می کنیم و اگر ذخیره ای برای آخرت خود اندوخته باشیم باید خوشحال باشیم نه اینکه شیطان با افکار شیطانی خود مارا نا امید و دلسر کند کار شیطان نا امید کردن است همانگونه در داستان حضرت ایوب خواندیم در داستان های زیادی خوانیدیم که شیطان تمام تلاش خود را می کند تا آخرین لحظه حیات که ایمان افراد مومن را با خود ببرد. امید صبر از خداوند مهربان برای شما و خانواده تان دارم .
Iran (Islamic Republic of)
مانی داروغه
۱۲:۱۸ ۰۴ آبان ۱۴۰۰
خانم محترم
من یک پسر ۱۳ ساله ام . مادرم ۳ ماه پیش در سن ۳۹ سالگی بر اثر کرونا فوت شدند. حتی یک نماز قضا هم نداشتند بعد هر نماز هم زیارت عاشورا از یادش نمیرفت
یک خواهر ۶ ساله هم دارم.
مادرم ۴۰ روز در کما زجر میکشید و در شب ۸ محرم از دنیا رفت . حال شما را میفهمم ولی خودتان را اذیت نکنید . همسرتان در آن دنیا با اهل بیت هستند و لذت می برند.
ناراحتی شما و بچه هایش ناراحتش میکند . به فکر بچه هایتان باشید و به زندگی ادامه دهید
موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
shima
۰۸:۲۳ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
با سلام به نظر من خدا بنده هاییی رو که دوست داره قبل از فوتش عذاب میده تا کاملا پاک از دنیا برن یعنی یک پروسه ایی هستش که خدا فقط برای بنده های خاص قرار داده
Iran (Islamic Republic of)
Tara :)
۱۲:۵۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه ذکر میگید که با خوندنش بمیریم؟
France
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
اگر جسمتون سالم و درد و رنجی نداره دعا مرگ نکنید ک عاقبت بدی داره ..
Iran (Islamic Republic of)
یا الله
۰۲:۳۲ ۲۸ دی ۱۳۹۹
سلام ذکر لازم نیست واسه اون شخصی که مشتاق مرگ هست راهای هست که با عزت و افتخار هم میتونین برین سمت خدا اولین مثل مدافعان حرم بعدش هم دواطلب کمک به بیمارستان بخش بیماران کرونایی یا قسمت غسل و کفن بیماران کرونایی البته مرگ بازم دست خدا هست شهادت نصیب هر شخصی نمیشه و خیییییلی بببخشید خیلی ببخشید اصلا منظورم به شخص خاصی نیی و کسی که تایپ کرده بود ذکر برای مردن من اصلا حتی نمیدونم خانوم هست یا اقا ولی خیییییلی ببخشبد شتافتن به سوی مرگ یا همون شهادت مرد میخواد
Iran (Islamic Republic of)
حسن هاشملو
۱۵:۳۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
سلام ، همه ی ذکرها خوب هستند،اما ذکر لا حول ولا قوةالا باالله العلی العظیم موقع جان سپردن خیلی مفید است ، چون هر خواب وبیداری باید به قدرت وقوت الهی باشد وغیر آن مجکوم به سقوط واندوه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
نماز شب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۹
الهی العفو
الهی و ربی من لی غیرک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۵ تير ۱۳۹۹
دعا برا مرگ سریع میخوام کسی میدونه لصفا بگه؟
Iran (Islamic Republic of)
مهنا
۲۰:۴۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
عاشق مرگم روزی صد بار هم برای خودم ارزوی مرگ می کنم ای کاش دعایی وجود داشت که با اون می مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
اره منم همینطور اگه راه حل پیدا کردی به منم بگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۳۱ تير ۱۳۹۸
سلام. تشکر . اجرکم عندالله
باز هم از این مطالب بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
پیامبران و امامان بر سر مردهای می ایند که خدا را بیشتر یاد کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
Germany
کامران
۲۱:۲۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
ما شما را برای مردن خلق کردیم نه برای ماندن . دیر یا زود مرگ به سراغ ما خواهد آمد حتی اگر در امن ترین جای دنیا باشیم اونایی که به خیال خودشون از مرگ فرار میکنن و میرن به اروپا و امریکا خیال نکنن میتونن تا ابد زنده بمانند و خوشی کنند . خوشی و خوشگذرانی دنیا نهایتش 70 سال است باقییش اگر زنده بمانی علافی است و دردها و ناراحتیهای جسمی سراغت خواهد آمد که حتی زنی که سالها باهاش زندگی کرده ای از ناراحتیهات به ستوه خواهد آمد حتی بچه ها. پس چه بهتر که انسان با عبادتها و کارهای خوب در انتظار مرگ باشد و بیخودی به این دنیا دل نبندد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم اشهد ان لا اله الله. اشهد ان محمد رسول الله .اشهد ان علی ولی الله خدایا مرگ را بر ما آسان گردان
Iran (Islamic Republic of)
ح
۲۱:۰۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
بسمه الله الرحمن الرحیم. گرانی کاری کرده مرگ هم از یاد رفته
France
محمدرضا
۲۱:۰۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
عاشق مرگم چون مرگ یه سفر زیارتیه ، زیارت معبودم ، الله ، جل جلاله ربّی
Sweden
طاها
۲۳:۵۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
عالی. بستگی به خودم آدم داره دیدگاهش به مرگ چیه. خدا که نعوذبالله بخیل نیست جون آدم بخواد بگیره. خدای رحمان که جون آدم میگیره میخواد ببره ی جای بهتر حالا ما باید آمادگی این سفر داشته باشیم پس چرا بارها گفتن که بیاد مرگ باش همون آباده باش بودن. توشه از پیش بفرستیم برای این سفر ذخیره ای داشته باشیم. صدقه جاری بهترین توشه. دوما اعمال خودمون در این دنیا انجام دادیم هرچقدر زلال تر باشی مثل آب میمونه که از هر سوراخی رد میشه اما ناخالصی داشته باشی مثل آب گل آلود که از صافی به سختی رد میشه و زمان بر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
امیدوارم انسانهای این دوره زمونه همیشه ب فکرمرگ باشن تاکمترب سمت گناه برن همیشه بایدخداروب یادداش وگرنه اگه فراموشش کنی راحت سمت گناه میری
Iran (Islamic Republic of)
Sarbaze iran
۱۸:۱۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
سلام .
من میگم که ایکاش و ایکاش چنین مطالب به حق و عبرت آمیزی در تمام خبرگزاری های معتبر و پر مخاطب کشورمان نشر شود تا این مطالب جلوی چشم همه ی مخاطبین قرار بگیره (!!!)
ولی افسوس که بیشتر خبرگزاری ها ، فقط به مطالب حاشیه ایی دنیویی و مادی می پردازند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
انشاالله از این فتنه های آخر الزمانی سالم بگذریم.....الهی ثبت قلبی علی دینک....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
ما که همین الانشم مرده ی متحرکیم
Iran (Islamic Republic of)
ذکر (اسماء الحسنی) نیز در هرحال فراموش نشود
۱۶:۳۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
قرآن كريم از صد و بيست و هفت نام خدا ياد كرده است؛
اما روايات معصومين علیهم السلام نود و نُه نام را آورده‌اند.
در دعاى جوشن كبير هزار نام آمده است و شارحان دعا گفته‌اند كه اين نام‌ها در حقيقت به همان نود و نه نام بازمى‌گردند. (همان) نام‌هايى كه در قرآن آمده‌اند، عبارتند از:
اللّه، احد، اوّل، آخِر، اعلى، اكرم، اعلم، ارحم الرّاحمين، احكم الحاكمين، احسن الخالقين، اهل التّقوى، اهل المغفرة، اقرب، ابقى، بارى، باطن، بديع، بِر، بصير، توّاب، جبّار، جامع، حكيم، حليم، حَى، حق، حسيب، حفيظ، حفى، خبير، خالق، خلّاق، خير، خيرالماكرين، خيرالرّازقين، خيرالفاصلين، خيرالحاكمين، خيرالفاتحين، خيرالغافرين، خيرالوارثين، خيرالرّاحمين، خيرالمنزلين، ذوالعرش، ذوالطَّول، ذوالانتقام، ذوالفضل العظيم، ذوالرّحمة، ذوالقوّة، ذوالجلال والإكرام، ذوالمعارج، رحمن، رحيم، رؤوف، رب، رفيع الدّرجات، رزّاق، رقيب، سميع، سلام، سريع الحساب، سريع العقاب، شهيد، شاكر، شكور، شديد العقاب، شديد المحال، صمد، ظاهر، عليم، عزيز، عَفُوّ، على، عظيم، علّام الغيوب، عالم الغيب والشّهادة، غنى، غفور، غالب، غافر الذّنب، غفّار، فالق الاصباح، فالق الحبّ والنّوى، فاطر، فتّاح، قوى، قدّوس، قيّوم، قاهر، قهّار، قريب، قادر، قابل التّوب، القائم على كلّ نفس بما كسبت، كبير، كريم، كافى، لطيف، ملك، مؤمن، مهيمن، متكبّر، مصوّر، مجيد، مجيب، مبين، مولى، محيط، مقيت، متعال، محيى، متين، مقتدر، مستعان، مبدى، مالك الملك، نصير، نور، وهّاب، واحد، ولى، واسع، وكيل، ودود و هادى.
(الميزان، 8/373)
از مومنین التماس دعا دارم
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۶:۲۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
ممنون بسیار مطلب زیبای بود. از این مطالب بیشتر تو سایت بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۶:۲۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
بسیار عالی بود ممنون از شما
ای کاش بیشتر به فکر مرگ وآخرت باشیم وبرای خود ره توشه برداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
خدایا یزرگ مارو با اهل بیت عزیزت محشورکن الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
همه فکر میکنند مرگ پایان دنیاست و بعد از اون نابودی . اینطور نیست . حالتهایی که در مرگ هست تقریبا شبیه سفر زمان است . انگار که تحت ولتاژبالا قرار گرفتید . مرگ دقیقا نوعی رجعت است . من قبلا رفتم به آن دنیا و برگشتم و خودم خودم را از نظر علائم حیاتی احیا کردم .
امتحان شدم و امتحان پس دادم به اون دنیا رفتم . اگر بروید و ببینید اسمتان یادتان میرود . آدرس خانه خود را گم میکنید . باید از عشق اهلی شوید و سر بی بیابان بگذارید . این دستورات و فرمولهل در قرآن آمده است . ناشکری بسیار کار ناپسند و داشتن ذریه حلال بسیار مهم است .
در قران ایه ای یا آیه هایی در مورد (حلال)آمده است . مخصوصا ذریه حلال .
Iran (Islamic Republic of)
رحيم ا.
۱۹:۱۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
باسلام
حالت ولتاژ بالا برق كه تجربه كرديد يكى از فرشتگان است بنام شديدالقوى ازو در سوره النجم قران نام برده شده وبربندگان نازل ميشود.براى بشارت به خوشحالى كه پيش ميايد.درزمان نزول او مكان وزمان معدوم ميشود.من هم بارها اين ولتاژ بينهايت را تجربه كرده ام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
خودت خودتو احیا کردی ینی چه طوری؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۲۲:۰۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
عجب پس رفتی آن دنیا و برگشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
خوبه خودت میگی قران نخوندی.بعد اظهارنظر میکنی.مگه هرکسی میتونه در باره قران نظربده اونم ندیده و نخونده
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۵:۰۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
الهی العفو استغفرالله ربی.... ما شیعیان به وساطت حضرت زهرا سلام الله علیها امیدواریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
«بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
«بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
اشهد ان الموت الحق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
ممنون بابت مطلب بسیار زیبای که گذاشتین
Iran (Islamic Republic of)
محمدصراف
۲۱:۴۴ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
سلام خواهرم بلا برای مومن درجه ارتقاء وبرای کافر عقوبت می باشد مهم نیست که چقدر عمر میکنیم مهم اینست که باخودمان چه می بریم ما ابدیت در پیش داریم تمام امکانات زندگی را نگاه کنید مثل منزل من قبل ازمن متعلق به شخص دیگری بوده بعد از من هم متعلق به شخص دیگری خواهد بود چند روزی من باید در خانه ساکن باشم همسر واولاد هم از همین اصل پیروی میکنند وای بر کسی که دل به این دنیا ببندد واز بردن توشه به آن دنیا غافل شود
آخرین اخبار