به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بنزین یکی از محصولات استراتژیک در جهان به شمار می رودکه قاعدتا اجتناب از مصرف آن امری ناممکن است و بصورت طبیعی تامین این نیاز در ارتباط با کشور ایران نیز اجتناب ناپذیر است.
به واقع بخش اَعظَمِ فعالیت مرتبط با عرصه حمل و نقل کشورها ( اعم از زمینی ، هوایی و دریایی ) ، نیازمندِ به این محصول است و در فقدان آن، ظهور و بروز نارسایی های جدی در حوزه حمل و نقل در هر کشور و جامعه ای قطعی خواهد بود.
اگرچه در حال حاضر،بسیاری از کشورهای جهان،استفاده از انرژی خورشیدی را برای تامین نیاز مربوط به حمل و نقل و تجهیزات وابسته به سوخت را در دستور کار قرار داده اند،اما همچنان بنزین به مطرح محوری ترین و اصلی ترین محصول در کلیه کشورهای جهان مطرح است.
در ایران،بنزین موجود در جایگاه های سوخت به دو دسته معمولی و سوپر تقسیم بندی می شوند،در هفته ها و ماه های اخیر عرضه و توزیع بنزین سوپر بسیار محدود شده و در برخی از جایگاه های سوخت ، اساسا چنین بنزینی یافت نمی شود و همین موضوع باعث ایجاد شُبِهات و ذهنیت هایی در میان برخی از عموم مردم و مالکان خودروها شده است.
اگرچه ممکن است بسیاری از مالکان خودرو،در طول سال حتی یکبار نیز اقدام به استفاده یا تزریق بنزین سوپر به باک(مخزن)سوخت خودروی خویش نکنند،اما کم نیستند خودروهایی که عمدتا نیاز به سوخت خود را به واسطه بنزین های سوپر تامین می کنند.
برخی از عوام،کمبود بنزین سوپر را نشانه ای از ظهور و بروز رخدادهایی تلخ در آینده تلقی می کنند و آن را به کمبود بنزین عادی و اخباری پس پرده و نهان تعمیم می دهند،اما واقعیت موضوع دیگری است و دلیل این کمبود ریشه در تدابیر و دور اندیشی هایی دارد تا شرایط عادی در توزیع سوخت کشور(حتی برای مواقع غیر قابل پیش بینی) نیز حفظ شود.
با کمبود بنزین سوپر،شاهد عرضه اکتان افزا در برخی جایگاه های سوخت هستیم و ظاهرا برخی همواره در صدد پرکردن جیب خود در شرایط خاص هستند.
امیر نوروزی،یکی از مالکان خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به عرضه مکمل و اکتان در برخی جایگاه های سوخت به واسطه عوامل فعال در مراکز اینچنینی اظهار کرد:در طی هفته های گذشته،برخی از عوامل فعال در جایگاه های سوخت به خرید اکتان افزا و ریختن آن به باک خودروها تاکید می ورزند و اینچنین مطرح می کنند که این محصول، مخاطرات و مضرات بنزین موجود را از بین می برد.
وی افزود:بنده تا هفته گذشته،نسبت به تهیه و خرید به اصطلاح اکتان افزا اقدام می کردم اما اخیر شنیده ام این محصولات تقلبی هستند و ظاهرا برخی در صَدَدِ دلالی و بازاریابی برای چنین تولیداتی است.
رئیس انجمن کارفرمایان و جایگاه داران سوخت در این خصوص می گوید:مکمل هایی که بعضا با عناوینی خاص و به نام شرکت های آمریکایی و آلمانی عرضه می شوند محصولاتی هستند که در کارگاه های زیر زمینی تولید می شوند.
وی می گوید:تولید مکمل سوخت،نیازمند تکنولوژی چندان پیچیده ای نیست،متاسفانه بخش قابل توجهی از مکمل های موجود به طُرُق غیراستاندارد تولید و به تبع آن ، عرضه می شوند.
مدیرکل استاندارد استان تهران نیز چندی پیش مطرح کرد،با آزمایش چندین نمونه از مکمل های مذکور در آزمایشگاه های استاندارد و پژوهشگاه نفت مشخص شد که محصولات مذکور تاثیری بر بنزین ندارد و حتی در برخی موارد باعث بروز نارسایی و اشکالاتی نیز در سیستم سوخت رسانی خودرو شده است.
با این اوصاف و با وجود غیر قانونی اعلام شدن عرضه چنین تولیداتی(اکتان افزا)در جایگاه های سوخت،اما اخبار و گزارشات موجود ، موید این واقعیت است که همچنان در برخی از جایگاه های سوخت محصولاتِ اینچنینی عرضه می شوند.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان جایگاه داران سوخت در این ارتباط به رسانه ها می گوید:عرضه این محصولات تنها در دفاتر جایگاه های مجاز است و اصرار عوامل فعال در جایگاه ها و اجبار به خرید آن از سوی مالکان خودرو،غیر قانونی است.
رئیسی فر در ادامه مطرح می کند:مردم در صورت مشاهده چنین تخلفاتی با شماره گیری تلفن 4 رقمی مرکز شکایات پخش یا با شماره گیری تلفن22875084 موضوع مذکور را به کانون جایگاه های اختصاصی کشور منعکس می کنند.
ولی ا...کاظم آبادی،کارشناس فنی خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص کیفیت بنزین های موجود در جایگاه های سوخت و تاثیر مکمل ها و اکتان افزاها در تسهیل و بهبود کیفیت سوخت و احتراق خودرو گفت:بنده نمی توانم در ارتباط با کیفیت بنزین های موجود در جایگاه ها اعلام نظر کنم،زیرا این امر مستلزم انجام آزمایشات خاص است،اما آنچنان که مسئولان ذی ربط مطرح می کنند،کیفیت بنزین ها مطلوب است.
وی افزود:طرح موضوع خام سوزی بنزین ها نیز عمدتا در خودروهای فرسوده و مستهلک دیده می شود و شخصا تاکنون کمتر خودروی نو و کم کارکرد را مشاهده کرده ام که با چنین نارسایی هایی مواجه باشد.
کاظم آبادی مطرح کرد:در ارتباط با مکمل ها نیز باید به این موضوع اشاره شود در برخی خودروهای خاص،بالا بردن اکتانِ بنزین ضروری است اما نمونه ها و تعداد چنین خودروهایی در کشور محدود است و اکتان مورد نیاز اکثریت قریب به اتفاق خودروها با اختلاف کمی نزدیک به هم است.
کارشناس فنی خودرو گفت:با توجه به عدم تایید استاندارد مکمل ها و اکتان افزاها به اعتقاد بنده استفاده از بنزین سوپر بهترین گزینه پیش رو برای افراد و اشخاصی به شمار می رود که نسبت به سوخت خودرو و عمر اتومبیل خویش حساس هستند که البته لازمه این امر ، توزیعِ مناسب و کافی بنزین سوپر در جایگاه ها است که مدتی است این امر بصورت کافی انجام نمی پذیرد.
اظهار نظر مسئولان ذی ربط همچون وزیر نفت و برخی از نمایندگان مجلس ،حاکی از عادی شدن توزیع بنزین سوپر در ماه جاری و ظرف روزهای آتی است.
چندی پیش،بیژن حاج محمد رضا(رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت)در گفت و گویی با رسانه ها با اشاره به محدود شدن عرضه و توزیع بنزین سوپر گفت:تنها در برخی جایگاه های سوخت شهر تهران ، نسبت به تامین بنزینِ سوپر ِخودروهای سفارتخانه ها،نهاد ریاست جمهوری،تشریفات و...اقدام شده است.
وی می افزاید:بنزین سوپری که هم اکنون تولید می شود از لحاظ کیفیت ، مرغوب تر و مطلوب تر از بنزین سوپرِ پیشین در جایگاه های سوخت است.
این مقام مسئول در ارتباط با دلیل کاهش شدید توزیع بنزین سوپر و فقدان آن در بسیاری از جایگاه های سوخت می گوید:به دلیل شرایط اقتصادی کشور،بنزین یورو 4 ،در اغلب پالایشگاه ها ذخیره می شود و دلیل اصلی عدم وجود کافی بنزین سوپر،ریشه در تدابیر اتخاذ شده و دور اندیشی لحاظ شده دارد و تا یک ماه آینده با ذخیره سازی مطلوب بنزین یورو 4 به میزان مطلوب و کافی ، مشکل مذکور (کمبود و فقدان بنزین سوپر) مرتفع خواهد شد.
در پایان نباید این نکته را نادیده انگاشت،در وضعیتی که اقتصاد کشور شرایط خاصی را تجربه می کند،با نظارت دقیق تر می توان از بروز مواردی همچون توزیع مکمل های تقلبی و اخذ مبالغ آنچنانی از مردم تحت مطرح بالا بردن اکتان بنزین جلوگیری کرد و البته نقش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نیز در جلوگیریِ از چنین سوء استفاده هایی موثر و کارآمد خواهد بود.
از دیگر سو به واسطه اطلاع رسانی به موقع از بروز برخی نگرانی های کاذب و مشوش شدن اذهان نسبت به تامین بنزین کشور نیز پیشگیری می شد و این امری است که مسئولان و دستگاه های ذی ربط با ورود و آگاهی بخشی به موقع خود ، آن را فراهم می سازند.
انتهای پیام/
کمبود بنزین سوپر واقعا برای خودرهای مصرف کننده بنزین سوپر که به تاکید کمپانی انها مصرف ان می بایست صورت پذیرد باعث معظلات و مشکلاتی شده و باعث شده که این خودروهای نو و ترجیحا قیمت بالا روزانه سر از تعمییر گاهها در بیاورند که این موضوع اگر سریعا رفع نگردد باعث می شود تا دارنندگان این خودروها متحمل خسارات بالایی شوند و حتی در برخی موارد به تعمییر موتور خودرو ها و سیستم های برقی خودرو منجر می گردد .
لذا با توجه به موارد فوق ضرورت دارد تا مسولین امر نسبت به پیگیری و توزیع بنزین سوپر در جایگاههای سطح کشور اقدام نمایند .
با احترام و درود بیکران
یورو 4 که توهم شده برا جایگاه ها
از باشگاه خبر نگاران خواستارم که لطفا پیگیری بفرمایید این مسئله رو
درکشور ما ایران هواپیماهای 2 نفره ای وجود دارند که براساس توصیه کارخانه سازنده باید از بنزین با اکتان 95 استفاده نمایند. بنابراین کمبود بنزین سوپر برای این 200 فروند نیز مشکلات فراوانی پدید آورده است.
افزودن اکتان به بنزین معمولی نیز صدمات شدیدی به متعلقات موتور وارد می نماید.
ای کاش حلی برای این مشکل نیز ......