مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از ادامه مرمت خانه تاریخی رمضانی در شهرتان سه قلعه خبر داد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ عرب،مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت:سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور جلب مشارکت مردم در حفظ میراث فرهنگی نسبت به مبادله تفاهم نامه‌ای با مالکین بنا‌های تاریخی در شهر‌ها و روستا‌ها اقدام می‌نماید و با اختصاص اعتبار با مشارکت مردم، بنا‌های تاریخی حفظ، نگهداری، مرمت و بازسازی و احیاء می‌شوند.


وی افزود: بنای تاریخی خانه تاریخی عباس رمضانی در محدوده تاریخی شهر سه قلعه واقع شده و به دلیل کمبود اعتبارات تملک، بسیار آسیب دیده بود و در معرض تخریب قرار داشت که با ورود شهرداری و شورای اسلامی و مذاکره با مالکین نسبت به تملک بنا توسط شهرداری اقدام شد.


عرب گفت: با انعقاد تفاهم نامه مرمت مشارکتی در سال گذشته خوشبختانه از محل منابع ملی کارگاه مرمتی این بنا فعال و خاکبرداری و سبک سازی پشت بام به ارتفاع ۵۰ سانتیمتر انجام شده است.


وی ادامه داد: در سال جاری نیز از محل منابع ملی مرمت این بنای تاریخی ارزشمند ادامه یافت و حفر چاه‌های فاضلاب، ساخت سرویس بهداشتی، مرمت دیوار‌های دور تا دور بنا در ضلع شمالی، جنوبی و غربی با اجرای مجدد دیوار با خشت سنتی و شمشه گیری و اجرای اندود نهایی کاهگل، کلاف بندی بادگیر و مقاوم سازی تیغه‌های بادگیر بنا با تخته الوار‌های مناسب (تخته الوار‌های بکار رفته در ساخت ریل قطار)، استحکام بخشی دیوار‌های بادگیر و اجرای اندود خاک و گچ قسمت‌های داخلی بادگیر، مرمت رخ بام و مقاوم سازی ساقه بادگیر انجام گردیده و مرمت پره‌های بادگیر در حال انجام می‌باشد.


عرب گفت: خانه رمضانی در داخل گذر‌های بافت تاریخی شهر سه قلعه یکی از نمونه‌های اصیل معماری ایرانی با ویژگی‌های این معماری یعنی درونگرایی و حیاط مرکزی محسوب میشود. بنا شامل سردر ورودی، هشتی، دالان، حیاط، ایوانها، مطبخ، اطاق‌های دور تادور حیاط، اطاق بادگیر و انبار است.


وی افزود: استفاده از اصول شناخته شده معماری ایرانی در جهت تطبیق با شرایط اقلیمی، فرهنگی، مذهبی، در طراحی این بنا مهمترین ویژگی این بنا است.


این بنای تاریخی با شماره ۲۹۹۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ب


مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی در خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.