رئیس اداره ریل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: بندر خرمشهر نیازمند راه اندازی حمل و نقل ریلی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ رضا باقری رئیس اداره ریل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور در جلسه بررسی مشکلات حمل و نقل ریلی و فعال سازی ناوگان ریلی بندر خرمشهر گفت: برای احیای حمل و نقل ریلی در بندر خرمشهر نه تنها به ترغیب و تشویق صاحبان کالا نیاز است بلکه همکاری گمرک و ایجاد انگیزه در راه آهن ضروری است.

وی افزود: بنا بر سیاست های برنامه ابلاغیه ششم توسعه همچنین استراتژی و رویکرد وزارت راه و شهرسازی به کلیه ارگان ها و سازمان ها در خصوص افزایش سهم حمل ریلی در بنادر به عنوان نقطه مرکزی بار سازمان بنادر و دریانوردی تاکید شده است.

رئیس اداره ریل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور حضور صاحبان کالا در حمل و نقل ریلی را مهم عنوان کرد و گفت:صاحبان کالا برای اینکه ترغیب و تشویق شوند تا بار خود را به راه آهن حمل کنند نیاز به همکاری و همیاری دستگاههای ذیربط دارند.

باقری انتخاب نوع حمل کالا، زمان و هزینه برای صاحبان کالا را مهم بیان کرد و افزود: برای صاحب کالا 2 شاخص زمان و هزینه در انتخاب نوع حمل کالا مهم است.

وی گفت: بنا بر این همکاری سطح بسیار بالا با راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ستاد برنامه ریزی شده و قرار بر این است که هزینه و زمان در چرخه حمل ریلی از مبدا تا مقصد کاهش پیدا کند ضمن اینکه بندر خرمشهر نیز باید به این سمت حرکت کند.

رئیس اداره ریل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزود: در دیگر بنادر کشور راه آهن با صاحبان کالا توافق داشته به گونه ای که خط ریلی به محل کارخانه های آنها احداث کند در بندر خرمشهر نیز چنین ساز و کاری از سوی صاحبان کالا باید پیگیری شود و هزینه نهایی و زمان جا به جایی کالا در شبکه ریلی نسبت به سایر حمل و نقل رقابتی شود.

مهران میدری معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در این نشست عدم امکان حمل مستقیم ، محدودیت زمانی و هزینه حمل کالا را از مشکلات حمل و نقل ریلی بیان کرد و گفت: راه آهن باید زمینه حمل و نقل آسان و با هزینه مناسب را برای جذب صاحبان کالا فراهم کند.

وی ، افزود: محدودیت زمانی برای صاحبان کالا در ارسال کالا به بازار به دلیل عدم امتداد ریل تا اسکله و امکان تخلیه مستقیم از واگن به شناور و بالعکس مقدور نبوده و با ایجاد هزینه های اضافه تخلیه و بارگیری و حمل به اسکله توان رقابت در ارسال کالای صادراتی را از بین می برد.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر شناسایی مسایل و مشکلات از سوی عوامل مرتبط با حمل کالا به وسیله حمل و نقل ریلی را مهم دانست و گفت: در این راستا باید مسایل و مشکلات حمل و نقل ریلی در بندر خرمشهر شناسایی و در راس امور سازمان های مربوطه کشور اعم از راه آهن، گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد تا راهکارهای مناسب برای آن دیده شود.

نخستین اسکله خرمشهر در سال 1308 خورشیدی و در جریان پهلوگرفتن یک فروند اقیانوس‌پیما به بهره‌برداری رسید.

بندر خرمشهر یکی از بنادرکانتینری کشور در خلیج فارس بوده و به دلیل همجواری با کشور عراق، یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و سیاسی محسوب می شود که با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در آن فراهم است.

انتهای پیام / د

راه اندازی حمل و نقل ریلی

برچسب ها: حمل ونقل ریلی ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.