مهم ترين مسئله در سال گذشته خروج يك جانبه آمريكا از برجام بودرییس جمهور گفت: جلسه شورای عالی امنیت ثابت شد آمریکا تنها است و تمامی کشورها با لحن مستقیم یا غیرمستقیم اقدام آمریکا در خروج از برجام را نادرست دانستند.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری با رسانه های بین المللی در نیویورک اظهار کرد: خوشحالم که امسال هم فرصت دیدار با اصحاب رسانه را پیدا کردم و سوال‌هایی که در ذهن خبرنگاران وجود دارد را می‌توانم پاسخ دهم.

وی گفت: مهم ترين مسئله در سال گذشته خروج يك جانبه آمريكا از برجام بود و اين خروج يك خروج غير قانونی بود.

رئیس جمهور بیان کرد: در مجمع عمومی اكثر روسای كشورها از برجام حمايت كردند و اين امر منجر به تنهايی آمريكا می شود و خروجش از برجام مورد موافقت كشورها نيست  و به عنوان اشتباه سياسی قلمداد شده است.

روحانی گفت: امروز هم در جلسه شورای عالی امنیت که به طور غیرمنتظره رئیس جمهور آمریکا به عنوان مسئول اداره انتخاب شد ابتدا تصمیم بر این بود که موضوع جلسه شورای عالی امنیت ایران باشد که با مخالفت اعضای شورای عالی امنیت موضوع به مسئله عدم اشاعه تغییر پیدا کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در شورای عالی امنیت ثابت شد آمریکا تنها است, افزود: تمامی کشورها با لحن مستقیم یا غیرمستقیم اقدام آمریکا در خروج  از برجام را اقدامی نادرست دانستند.

وی با اشاره به ملاقات با مقامات ۱۶ کشور در حاشیه نشست سازمان ملل گفت: در ملاقات با سران کشورها یکی از مسائلی که مطرح کردیم مسئله برجام بود. طرح موضوع برجام به دلیل اهمیت آن است؛ برجام موضوعی مربوط به  ایجاد صلح و امنیت و سندی از موفقیت دیپلماسی بود؛ نکته دومی که در ملاقات با ۱۶ کشور مشهود بود حمایت سایر کشورها از ایران بود و مقامات سایر کشورها باقی ماندن ایران در برجام را اقدامی هوشمندانه دانستند زیرا ترامپ با خروج از برجام تصور می‌کرد ایران هم از برجام خارج شود و با این اقدام ما را بیشتر تحت فشار قرار دهد که در این موضوع شکست خورد.

رییس جمهور با بیان اینکه این تصمیم ایران بود که باعث شد آمریکا منزوی شود، گفت: البته این موضوع به این معنا نیست که به دلیل فشارهای آمریکا مشکلی برای مردم ایران به وجود نیامده است اما مردم ایران همیشه در برابر فشارها ایستادگی کردند ملت ما از موانع سخت‌تر از این موضوع هم توانسته‌اند عبور کنند و امروز هم همین گونه است.

روحانی با بیان اینکه ۵ کشور عضو دائم سازمان ملل، مصمم به حمایت از برجام هستند، اظهار داشت: اقداماتی را که آمریکا برای فشار به ایران می‌خواهد انجام دهد اما دولت‌های دیگر در تلاش هستند خنثی یا کم اثر کنند؛  چین و روسیه مصمم‌تر از گذشته در پی تحکیم برجام هستند و ما به کمک کشورهای چند جانبه‌گرا راحت تر از آنچه قبلا فکر می‌شد از مشکلات ناشی از خروج آمریکا از برجام عبور خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران ملت صبوری است،گفت: قطعاً خروج آمریکا از برجام و فشارهای اقتصادی ناشی از آن می‌تواند به توسعه اقتصادی و افزایش تولید در کشورمان کمک کند و می‌توانیم از این شرایط به نفع کشورمان بهره برداری کنیم.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص موضوع موشک‌ها، گفت: در توافق هسته‌ای چیزی به نام موشک وجود ندارد. اگر کسی می‌خواهد توافق هسته‌ای را زیر پا بگذارد دیگر چرا بهانه می‌آورد.

وی با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام اشتباه کرده است، افزود: آمریکا یا به توافق هسته‌ای باز می‌گردد یا راه اشتباه خود را ادامه می‌دهد؛ البته آمریکا دیر یا زود به توافق هسته ای بازمی‌گردد؛ خروج آمریکا از برجام به نفع دو ملت ایران و آمریکا نیست و حتی هیچ کشوری از خروج آمریکا از برجام سود نمی برد. به خبرنگاران عرض می‌کنم که باید به کسی که خطای می‌کند کمک کنیم تا اشتباه خود را جبران کند.

روحانی بیان کرد: رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل خبر از آغاز تحریم‌های جدید در ماه نوامبر(آبان ماه) خبر داد.

وی افزود: اروپا و شما با سازوکار جدیدی در زمینه مالی خواهان فعالیت در قالب برجام هستید. اگر این سازوکار جدید توسط آمریکا رسمیت نداشته باشد تدبیر شما چیست؟

رئیس جمهور بیان کرد: بیشتر افرادی که در دولت آمریکا حاضر هستند از مدت‌ها پیش برای تحریم ایران پیش قدم شده و بحث آغاز تحریم‌ها از ماه آینده تبلیغاتی و روانی است؛ هدف دولت آمریکا تحریم فروش نفت ایران و مسائل بانکداری ایران است.

روحانی در ادامه با اشاره به تحریم‌های آمریکا تصریح کرد: کشورهایی که بتوانند و تحریم‌های آمریکا را زیر پا بگذارند و با ما کار کنند حرکت شجاعانه ای انجام داده اند چون این تحریم ها غیرقانونی است.

وی گفت: ما تلاش داریم تا از طریق کانال‌های اقتصادی که پیش بینی شده از فعالیت تمام شرکت‌ها حمای کنیم. ایران فعلا در برجام است و تا زمانی که حضور در برجام برای ما فایده داشته باشد در این توافق باقی خواهیم ماند و هر زمان که منافع ما تامین و تضمین نشود از راهکارهای پیش بینی شده در برجام بهره خواهیم برد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورک تایمز درباره وضعیت زندانیان آمریکایی دو تابعیتی در ایران گفت: باید سوال شما مربوط به تمام زندانیان در تمام کشورها باشد، همه ما باید تلاش کنیم اگر می توانیم به کسی که در زندان است کمک کنیم. دولت ایران هم برای تسهیل ملاقات ها و ارتباط با زندانیان حداکثر تلاش را داشته است. اما اصل بازجویی و محاکمه در کشور ایران در اختیار قوه قضاییه است.

وی گفت: اگر یک ایرانی هم در زندان آمریکا محبوس باشد حداکثر اقدامات دولت ایران فعالیت‌های کنسولی است. وقتی شما خبرنگاران از بنده در خصوص زندانی شدن یک تبعه آمریکایی می‌پرسید من تنها می‌توانم تسهیلات را برای افزایش ارتباطات با آن زندانی فراهم کنم. البته برخی از افرادی که نام بردید در مدت اخیر مرخصی هایی از زندان های ایران داشتند.

رئیس جمهور بیان کرد: این را هم باید در نظر بگیریم که ارتباط ما با دولت گذشته آمریکا موجب شد در مورد افرادی که در ایران زندانی هستند رایزنی‌های بیشتری داشته باشیم و باید بدانید که دولت ایران هیچگاه در زمینه افزایش ارتباطات و بازدید‌ها با اتباع آمریکایی محبوس در زندان‌های ایران مخالفتی نداشته است.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی در مورد دستگیری دوتابعیتی‌های حاضر در ایران گفت: این حرف شما صحت نداشته و دو تابعیتی ها نباید برای ورود به ایران نگران باشند، زیرا دو تابعیتی‌ بودن جرم نیست و ما هم این مسئله را از بعد حقوقی قبول نداریم و این صحبت‌ها فقط تبلیغات و جنگ روانی است؛ فردی ممکن است در ایران دستگیر شود و این ربطی به تابعیت او ندارد. باید ببینیم پرونده او چیست و وی چه اقداماتی انجام داده که دستگیر شده است.

وی در خصوص بحران ادلب گفت: سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در اجلاس‌های متعدد به نتایجی در خصوص سوریه رسیداند. در موضوع ادلب فعلا به یک راه‌حل رسیده‌ایم که این راه حل جدا شدن تروریست ها از مردم عادی است؛ امیدواریم در مناطقی که تروریست‌ها همچنان در آنها حضور دارند، به گونه‌ای عمل شود که مردم بی‌گناه صدمه نبینند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مسئله فلسطین اظهار کرد: موضوع فلسطین یک موضوع بسیار پیچیده است؛ اگر به ریشه بسیاری از مسائل در منطقه خاورمیانه دقت کنیم می‌بینیم که بسیاری از این مشکلات به اشغال فلسطین باز می‌گرد. اگر سرزمین فلسطین ۷۰ سال قبل توسط گروهی صهیونیست اشغال نمی‌شد امروز خاورمیانه شرایط دیگری داشت.

روحانی افزود: قطعاً مشکلات خاورمیانه بخشی به دلیل اشغال و بخشی به دلیل رفتار مقامات دولت‌های دیگر است؛ برخورد دولت فعلی آمریکا در خصوص فلسطین و مسلمانان بسیار بد است.

وی با بیان اینکه رفتار رئیس جمهور آمریکا مشابه تفکرات نژادپرستانه است، گفت: رفتار دولت فعلی آمریکا انسان را به یاد نژادپرستی می اندازد. خطای بزرگی که آمریکا مرتکب شد این بود که سفارت خود را به بیت المقدس انتقال داد؛ بیش از یک میلیارد مسلمان در خصوص این اقدام آمریکا عصبانی هستند؛ باید بدانیم که سرزمین مقدس متعلق به تمام مسلمانان است.

روحانی در پاسخ به سوال که آیا بیانیه اخیر نشست ۱+۴ منافع ایران را تامین کرده و اروپایی‌ها چه اقداماتی در این راستا انجام داده‌اند،تصریح کرد: نشستی که در سطح وزرای 4+1 برگزار شده با صدور یک بیانیه به پایان رسید. در این بیانیه علاوه بر تأکید کشورها برای حفظ و اجرای برجام، برنامه‌ها و اقدامات عملی برخی از آنها را در این بیانیه ذکر شده که باید عملی شود. یکی از این برنامه ها نحوه ارتباط مالی بین این کشورها با ایران است که در این بیانیه ذکر شده است.

وی افزود: این بیانیه پیشرفت بسیار خوبی در زمینه همکاری‌های ایران با پنج کشور در زمینه حفظ برجام بوده ولی توقعات ما از طرف‌های اروپایی خیلی بیشتر از این موارد است و این توقعات در جلسات ما با پنج کشور دیگر مطرح شده و آنها به طور کامل در جریان نظرات ایران هستند.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا حامی فلسطینی‌ها بوده است،گفت: هر سال در کشور ایران روزی به این کشور و مردم فلسطین نامگذاری شده است مردم ما علاقه مند به مردم این کشور هستند؛ در طی این سال‌ها به فلسطینی‌ها کمک کرده‌ایم و این کمک‌ها را ادامه می‌دهیم البته حل موضوع فلسطین زمانی است که تمامی مسلمانان در این خصوص با یکدیگر همکاری کنند.

روحانی با بیان اینکه ما در سوریه اهداف گوناگونی داشتیم،گفت: اولین هدف ایران مبارزه با تروریسم بود که در این زمینه پیشرفت های زیادی داشتیم. حضور ما در سوریه تا زمانی است که دولت قانونی سوریه از ما بخواهد. هر سه کشور ایران، ترکیه و روسیه هم در همین راستا تلاش می‌کنند. امیدواریم هرچه سریعتر قانون جدید سوریه تدوین و انتخابات برگزار شود اگر این مراحل صورت گیرد و شرایط برای بازگشت آوارگان سوری فراهم شود، می‌توانیم بگوییم اهداف ما در سوریه محقق شده است. هر کسی که در سوریه رای بیاورد دولت جدید این کشور را به عهده خواهد گرفت.

روحانی درخصوص آینده منطقه و اظهارات روز گذشته پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ فردی که نام بردید به تازه وزیر شده و قبلا هیچ مقام دیپلماتیکی نداشته و حرف‌های او منطقی نیست. آیا حوادث عراق و یا کشورهای دیگر ارتباطی به ایران دارد؟ این موضوع درست است که ایران در تمام دنیا طرفدارانی داشته و دارد. اما ما مسئول اعمال آنان نیستیم و این بحث نادرست غیرحقوقی و غیرسیاسی است.اگر به گروهی دستوری داده شده تا کاری انجام دهد باید طبق مسئولیت خود آنبه آن عمل کند اما اکثر مردم در منطقه به ایران و فرهنگ ایران علاقه‌‌مند هستند و فعالیت‌ گروه‌های آزادی‌بخش به طور مستقل بوده و هیچ ارتباطی به ایران نداشته و این اقدامات در چارچوب منافع کشور خودشان انجام شده است.

روحانی در خصوص جلسه امروز شورای عالی امنیت گفت: جای بسی شگفتی است که کسی که امروز رئیس شورای عالی امنیت است می‌خواهد قطعنامه همین شورا را زیر پا بگذارد و نه تنها می‌گوید من با این قطعنامه مخالف هستم بلکه از سایر کشورها هم می‌خواهد این قطعنامه را رعایت نکنند.

وی با بیان اینکه ما ۲ تشکر به شورای عالی امنیت بدهکاریم،گفت: یک تشکر به دلیل محکومیت حادثه تروریستی اهواز بود و تشکر دوم هم بابت جلسه امروز شورای عالی امنیت بود که همه اعضا به جز آمریکا از برجام حمایت کردند. جلسه امروز شورای عالی امنیت بسیار جالب توجه بود که در آن بسیاری از رهبران کشورها با قاطعیت از برجام حمایت کردندو این هم به معنی انزوای آمریکا است.

روحانی یادآور شد: آمریکا دو بار در عرصه بین الملل منزوی شده است؛ یکی زمانی بود که از برجام خارج شد و انتظار داشت سایر کشورها هم همین گونه عمل کنند و انزوای دوم هم امروز بود که انتظار داشت موضوع جلسه شورای عالی امنیت موضوع ایران باشد در حالی که با مخالفت مقامات سایر کشورها مواجه شد.

روحانی ادامه داد: اکثرمردم به فرهنگ ایران علاقه مند هستند، گروهی که فعالیت‌های سیاسی انجام می‌دهند و ممکن است به ایران علاقه مند باشند اما اعمال آنها ارتباطی به ایران ندارد. آنها مستقل بوده و کار خود را در چارچوب منافع خود انجام می‌دهند.

رئیس جمهور تاکید کرد: سوال اصلی این است که اصلا به چه دلیل آمریکا به عراق رفته است که الان برای ماندن دچار مشکل باشد؟ وزیر خارجه‌ای که این را گفته باید پاسخگو باشد که آمریکا به چه دلیل به عراق رفته است.

وی گفت: ما بسیار مایلیم که یک نظرسنجی در عراق صورت بگیرد که چند درصد مردم خواهان باقی ماندن آمریکا در منطقه هستند.

روحانی تصریح کرد: خود ترامپ هم بارها تاکید گفته است که کار ما در منطقه بی خاصیت بوده است. خود او گفته که این گروه های تروریستی که در منطقه فعالیت می‌کنند توسط خود دولت آمریکا به وجود آمده اند. اینها حرف های خود رئیس جمهور شما است.

رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: آمریکا باید در مورد حضورش در منطقه تجدید نظر کند. اگر آمریکا می خواهد در خلیج فارس، در دریای عمان و در عراق و ... حضور داشته باشد باید دلایلش را بگوید و مردم آن کشور و دولت های قانونی آن کشورها باید تایید کنند.

روحانی افزود: حضور آمریکا در سوریه برخلاف قوانین بین الملل است و دولت سوریه هم این را محکوم می کند و اگر صدمه ای ببیند یا نبیند ارتباطی به ما ندارد. ما قصد جنگ با آمریکا را در هیچ کجای دنیا نداریم. ما نمی خواهیم به نیروهای آمریکایی حمله کنیم ولی از آمریکا می‌خواهیم به قانون عمل کند و به حاکمیت ملی کشورها احترام بگذارد.

وی در خصوص تاکیدهای پمپئو، به ویژه تحریم هایی که به ایران اعمال می شود و همچنین پذیرفتن دعوت کنته نخست وزیر ایتالیا برای سفر به این کشور بیان کرد: همانطور که اشاره شد ساعاتی پیش با نخست وزیر اروپا ایتالیایی دیدار و گفت و گو کردیم. ایتالیا اولین شریک ما در اتحادیه اروپاست و همواره از لحاظ اقتصادی و سیاسی روابط دو کشور خوب بوده است. ایتالیا در این دیدار حمایت خود را از برجام اعلام کرد.

روحانی ادامه داد: گفت و گوهای مفصلی درباره شیوه های همکاری در ماه های آینده انجام شد. بخشی از مذاکرات ما درباره مسائل منطقه بود. همه کشورها نظر مشترکی درباره حمایت از برجام دارند و تفاوتی در نظرات سران اروپا که با آنها ملاقات داشتیم، مشاهده نشد.

رییس جمهور کشور درخصوص منزوی شدن آمریکا و حمایت از حماس در منطقه گفت: این آمریکا است که تنها شده، ما تنها نیستیم. آمریکا هم در مجمع عمومی و هم در شورای امنیت تنها است. همه از برجام حمایت کردند. همه گفتند راهی که آمریکا انتخاب کرده است، راه نادرستی است.

وی افزود: آمریکا مشکلان فراوانی برای حضور و امنیت خود در منطقه دارد؛ ما مشکلی نداریم، ما در منطقه خود هستیم. ما با کشورهای همسایه روابط دوستانه ای داریم. مشکل، مشکل آمریکاست.

روحانی افزود: شما مدعی هستید که ایران حانی تروریست است، به ما بگویید بالاخره داعش تروریست است یا آنهایی که با داعش مبارزه می کنند. همه جهان در مورد تروریست بودن داعش، القاعده، النصره و ... اتفاق نظر دارند و حزب الله همان گروهی است که در حال جنگ با این گروه هاست. مردم لبنان برای خروج تروریست ها از کشورشان ممنون حزب الله هستند.

روحانی با اشاره به اظهارات ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: ترامپ در دوران انتخابات تاکید کرد دولت قبلی آمریکا داعش را به وجود آورده است. حتما آمریکا در این زمینه اطلاعاتی داشته که اعلام کرده است.

رییس جمهور کشورمان درباره نرخ ارز در کشور و اوضاع اقتصادی مردم ایران تصریح کرد: موضوع اقتصادی مردم ایران سر جای خود محفوظ است و این معیاری که در داخل و خارج و در ذهن برخی است، نمی تواتد نعیار اقتصاد ایران باشد. کل خرید و فروش غیر رسمی ارز که در ایران انجام می شود، حدود ۱ درصد اقتصاد کشور ماست و عده خاصی از آن استفاده می کنند. نرخ ارز برای کالاهای ضروری مردم معلوم است.

وی درخصوص چگونگی روابط ایران با آمریکا تصریح کرد: اینکه روابط ایران با آمریکا چگونه است و آیا ملاقات وزیر امور خارجه ایران با همتای آمریکایی اش امکانپذیر است یا خیر، وابسته به رفتار خود آمریکاست.

روحانی تاکید کرد: ما با بازگشت آمریکا مشکلی نداریم به شرطی که به تعهداتش پایبند باشد. خود آنها از برجام خارج شدند و این فرصت را از بین بردند. بنابراین ما در این زمینه مقصر نیستیم، کسی که مقصر است خود آمریکا است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روحانی ، اخبار سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
نباید به اروپایی ها امیدوار باشیم .اونا دست شون تو یه کاسه است دارن فرصت سوزی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
آمریکا بخصوص ترامپ از لحظه خروج از برجام و آشکار شدن چهره شیطانی شون در دنیا تنها شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
خدا ترامپ را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
دلار داره میشه 20هزار !
Iran (Islamic Republic of)
Farhad
۲۲:۴۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
بخدا گرونی دیونه کرده مردمو آخه همین الان دلار ۲۰تومان شده سکه ۵۶۰۰۰۰۰رب گوجه فرنگی آخه رب دیگه چیه شده هشصد گرمیش ۱۸۰۰۰هزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
خدا بهمون رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر ترامپ
آخرین اخبار