مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خارج از چرخه مجاز در صنعت دام و طیور، زنگ خطری برای سلامت انسان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ صباغ زاده رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان گفت: تغذیه دام و طیور با دارو ها و مکمل ها و استفاده از هرنوع دارو چه بعنوان مکمل و چه بعنوان درمان، باید تابع شرایطی از جمله علمی بودن آن، محدودیت استفاده، مجازبودن داروها و نیز نظارت برمصرف باشد.

وی با بیان اینکه افرادی که در حوزه تولید گوشت و پروتئین فعالیت دارند مسئولیت سنگینی برعهده دارند افزود: متأسفانه در برخی موارد نادر در مزارع پرورش طیور به بهانه کاهش تلفات، صرفه اقتصادی و جلوگیری و یا کنترل بیماریها، در پرورش طیور، از آنتی بیوتیک استفاده می شود. 

صباغ زاده ایجاد مقاومت های آنتی بیوتیکی و سرطان زا بودن داروها را از مهمترین مشکلات آنتی بیوتیک ها عنوان کرد و گفت: عمده این مشکلات زمانی است که مرغداریها از آنتی بیوتیک هایی استفاده می کنند که عوارض آنها در دنیا شناخته شده و عمدتا از چرخه دارویی خارج شده است و بصورت غیر مجاز و یا قاچاق وارد کشور می شود.

رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان ادامه داد: پرورش طیور نیازمند داشتن برنامه پرورشی و مدیریتی صحیح همراه با تغذیه مناسب و براساس ‏استانداردهای تولید است.

وی  بیان کرد: مرغداران نباید بصورت مستمر از آنتی بیوتیک به بهانه جلوگیری از بروز بیماری های ویروسی استفاده کنند بلکه می توانند با رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای و بکارگیری و اعمال یک مدیریت صحیح و کاربردی و نیز با نظارت دقیق، از بروز بیماریها پیشگیری کنند تا علاوه بر پرورش طیور، گوشت سالم و بدون عوارض را در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

انتهای پیام/ ط آ

 

برچسب ها: دامپزشکی ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار