حمیدی: کادرفنی تیم ملی، به درستی ملی پوشان والیبال را هدایت نکردند

کارشناس والیبال کشورمان گفت: کادرفنی تیم ملی در مسابقات جهانی به درستی ملی پوشان را هدایت نکرد.

جمشید حمیدی کارشناس والیبال کشورمان در گفتگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: نقد والیبال برایم سخت است واقعیت این است که تیم ملی کشورمان عملکرد خوبی نداشت و نمره مثبتی نمی‌توان داد. تک تک بازیکنان ما می‌توانند در سطح جهانی بهترین باشند، اما در مجموع تیمی به خوبی هدایت نشده بودند. تیم ما از نظری فنی، تاکتیکی و روحی عملکرد خوبی نداشت و در این میان "کولاکوویچ سرمربی تیم ملی می‌گوید: این تیم انگیزه ندارد" برایم عجیب است، آیا این در حیطه وظایف سرمربی نیست که انگیزه را به تیم منتقل کند؟ ما در زمان ولاسکو (سرمربی اسبق تیم ملی) هم به ایالات متحد امریکا ۲ ست باختیم، اما تیم ایران عملکرد به نسبت بهتری از این دوره داشت.

حمیدی: تیم ملی والیبال به درستی هدایت نشد/ سعید معروف سال ها می‌تواند در تیم ملی خوش بدرخشد/سرویس های مناسب تیم ملی ایران را دچار مشکل کرد

تیم ایران چشم بسته به مسلخ رفت

حمیدی ادامه داد: وقتی به بازی اول و دوم تیممان در مقابل بلغارستان نگاه می‌کنیم، می‌توان فهمید مربی بلغار‌ها آنالیز فوق العاده‌ای از تیم ایران کرده بود و همین رمز پیروزیشان در مقابل ما بود. ایران چشم بسته به "مسلخ" رفت. تیم بلغارستان با زدن سرویس‌های متنوع تیم را در دریافت اول فلج کرد، همین موضوع در مورد بازی ایران و کانادا هم صدق می‌کند. آنتیگا سرمربی کانادا با انتخاب سرویس‌های کنترلی، پرشی موجی و ریسکی توانست تیم ما را شکست دهد، این موضوع نشان از آنالیز و شناخت سرمربیان دیگر کشور‌ها از تیم ملی ایران است.

بلغارستان از ایران می‌ترسید

حمیدی گفت: تیم ملی بلغارستان از ایران می‌ترسید و رسانه‌های این کشور هر روز در مورد تیم ایران صحبت می‌کنند، اما دیدید که با این حال در مسابقه دوم به همین تیم باختیم. تیم بلغارستان زمانی که سوکولف بازیکن خوب و پشت خط زنشان را از دست داد به شدت دچار یاس و ناامیدی شد، اما در بازی دوم کمبودشان را با آنالیز خوب پوشش دادند و ما را بردند.

سرویس‌های شدت دار و سرعتی در نقاط مناسب، تیم را از کار انداخت

کارشناس والیبال کشورمان اظهار کرد: سرمربی لهستان تحلیل و شناخت مناسبی از تیم ایران داشت و می‌دانست که اگر سرعت و شدت سرویس‌ها را بالا ببرد توپ رسانی از طریق دریافت اول به سعید معروف پاسور تیم ملی ضعیف می‌شود و از همین موضوع نهایت استفاده را برد و تیم ایران کارایی خود را از دست داد.

آنالیزور‌ها نباید با واسطه به تیم‌های والیبال برسند

حمیدی بیان کرد: آنالیزور‌ها باید با تجربه و خود از بطن والیبال بیرون آمده باشند و از قوه تجزیه و تحلیل خوبی برخوردار باشند، البته آنالیزور تیم ملی کشورمان این خصیصه‌ها را دارد. در همه کتاب‌های والیبال دنیا نوشته شده است سرمربی کنار زمین فقط می‌تواند به طور انگیزشی و هدایت جزیی فعالیت کند، اما نمی‌تواند استراتژی تیم را تغییر دهد. سهم مربیان درموفقیت تیم‌های بزرگسالان، کنار زمین فقط ۳۰ درصد است و ۷۰ درصد باقی مانده را می‌توان درعملکرد سرمربیان بزرگی مانند آنتیگا و ویتال هاینن دید که در کولاکوویچ چنین چیزی دیده نمی‌شود.

حمیدی: تیم ملی والیبال به درستی هدایت نشد/ سعید معروف سال ها می‌تواند در تیم ملی خوش بدرخشد/سرویس های مناسب تیم ملی ایران را دچار مشکل کرد

فدراسیون باید یک کمیته برای بررسی نتایج تیم ملی تشکیل دهد

وی ادامه داد: فدراسیون والیبال برای این رقابت‌ها عملکرد تیم در باز‌های آسیایی جاکارتا را ملاک قرارداد و با همان ذهنیت وعده سکو رفتن را نیز داد. من همان زمان گفتم که تیم حتی اگر در جمع ۶ تیم قرار بگیرد نیز خوب است، اما تیم ششم هم نشدیم و دلیل آن واضح است. اشتباه در هدایت این تیم، که باید فدراسیون یک کمیته برای بررسی نتایج و دلایل شکست هایمان تشکیل دهد تا بتوان برای ادامه راه برنامه ریزی کرد.

سرمربی تیم ملی در بازی‌ها برنامه دوم ندارد

حمیدی افزود: در بازی‌های تیم ملی هربار که تیم عقب افتاد برنامه جامع و مشخصی به عنوان برنامه دوم یا Plan B. نداشتیم که همین باعث سردرگمی و آشفتگی در تیم می‌شد و دیدید که در مجموع نتیجه‌ها قابل قبول نبود.

اگر کولاکوویچ خوب است چرا در والیبال صربستان نمانده است

حمیدی گفت: این سرمربی را استاد تغییر نسل و جوانگرایی می‌دانند و می‌گویند بازیکنان خوبی مانند آتاناسیویچ را به والیبال صربستان معرفی کرده است. در مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان ایتالیا این بازیکن را دیدم که جایزه‌های خوبی گرفت البته آن زمان با سرمربی به نام گوران کار می‌کرد، ایران هم مقام دوم را به دست آورد، اما اگر ایشان چنین عملکردی دارند چرا در کشور صربستان به فعالیتشان ادامه ندادند. واقعیت این است که کولاکوویچ همین جوانان تیم ملی را هم با فشار رسانه‌ها و افکار عمومی به تیم دعوت کرده بود.

جوانگرایی در تیم به صورت مقطعی بوده است

حمیدی اضافه کرد: جوان گرایی را هاینن و آنتیگا کردند. شالپوک بازیکن لهستانی را در ۱۸ سالگی به تیم دعوت کردو اکنون در ۲۰ سالگی در اوج آمادگی به سر می‌برد در مسابقات لیگ جهانی امیرحسین توخته یک بازی کرد ور بازی‌های دیگر به کار گرفته نشد این نمی‌تواند جوان گرایی باشد و انتظار تغییر نسل داشت چرا که مقطعی است والیبال ورزش دیر محصولی است و باید جوانان آبدیده بشوند تا در میادین بزرگ آماده باشند.

ایرانی‌ها هم والیبال را می‌شناسند و می‌فهمند

وی خاطرنشان کرد: مسئولان باید به این نتیجه برسند که ایرانی‌ها هم والیبال را می‌فهمند و می‌شناسند و باید از کارشناسان ایرانی هم بهره بگیرند و مربی هرچه گفت: را نمی‌توان و نباید قبول کرد ما بعد از ولاسکو باید مربی می‌آوردیم که حداقل ۵۰ درصد او باشد لوزانو مربی اسبق تیم مربی بزرگی بود و شخصیت خوبی داشت، اما ارتباط ضعیفیش باعث موفق نشدنش شد.

باید با شرایط و زمان پیش برویم

حمیدی گفت: عملکرد کولاکوویچ را باید در مسابقات قهرمانی جهان دید و با همان دید به المپیک ۲۰۲۰ رفت، او مربی با شخصیتی است، اما چون در تیم صربستان بوده دلیلی بر بزرگیش نیست. ما باید شرایط و زمان را در نظر بگیریم و پیش برویم ضعف‌های ساختاری والیبال را رفع کنیم و در بخش نوجوانان و جوانان نظارت داشته باشیم تا بتوانیم به موفقیت برسیم و تعادل ایجاد کنیم که این توسط مربی تیم در دعوت از جوانان و نوجوانان و با تجربه‌ها در کنار هم اتفاق می‌افتد.

کمبودی در تیم نداشتیم

حمیدی ادامه داد: تیم قهرمان بازی‌های آسیایی شده است، اما قرار بود با تیم دوم برویم که این اتفاق نیفتاد اگر بحث کمبود بازی‌های تدارکاتی است این تیم در جاکارتا تمرین کرده است و به تورنومنت‌های اسلونی رفتیم پس کمبودی نبوده و با این وجود باز هم نتیجه نگرفته ایم.

باید یک مربی خوب برای تیم بیاوریم

حمیدی گفت: تا المپیک ۲۰۲۰، ۲ سال وقت داریم که باید یک مربی با کیفیت فنی بالا بیاوریم اگر اینگونه باشد مطمئن باشید جزو ۶ تیم خواهیم بود البته مربی باید در سطح ولاسکو باشد گزینه‌های دیگر مانند آنتیگا و آناستازی نیز بسیار برای تیم ایران مناسب است.

معروف می‌تواند سال‌ها در تیم ملی خوب بدرخشد

حمیدی در پایان گفت: تیم ملی با وجود معروف و موسوی چیزی کم ندارد و می‌تواند سال‌ها در تیم ملی خوب بدرخشد. تیممان با ترکیب معروف و موسوی و جوانهایی، چون یلی، نظری، توخته و دیگربازیکنان می‌تواند موفقیت‌های زیادی را به دست آورد ما باید به جوان‌ها عتماد کنیم.


بیشتر بخوانید:ایران صفر - امریکا 3 / پایان تلخ برای شاگردان کولاکوویچ

تیم والیبال بانوان ایران با شکست مقابل استرالیا هشتم آسیا شد

ایران ۲- کانادا ۳ / شاگردان ایگور مغلوب کانادایی‌ها شدند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار