مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تالاب بین المللی انزلی با کمک آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن - جایکا و شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان با بهره گیری از فناوری نانو احیا خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ قربانعلی محمدپور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تالاب بین المللی انزلی با کمک آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن - جایکا و شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان با بهره گیری از فناوری نانو از سنبل آبی احیا می‌شود و حیات دوباره به این تالاب بین المللی باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح استفاده از فناوری نانو برای پاکسازی تالاب بین المللی انزلی به صورت آزمایشی در ۵ استخر ۱۲ هکتاری شیلات در حاشیه تالاب انزلی اجرا شده که در مراحل پایانی است افزود: قرار است با فناوری نانو مواد آلی ناشی از بقایای گیاهی و جانوری که بخشی از آن دارای مواد معدنی است برای موجودات آبزی به غذا تبدیل شود و براساس مطالعات انجام شده ۷ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی که دارای مواد آلی هستند را می‌توان با استفاده از این روش رسوب زدایی کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب بین المللی انزلی گفت: در حال حاضر ۶۵ درصدمعادل ۲۰ هزار هکتار مساحت این تالاب بین المللی آب دارد.

قربانعلی محمدپور با بیان اینکه برای اجرای این طرح هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که دولت تلاش می‌کند در مدت ۳ سال این اعتبار را اختصاص دهد افزود: تغییرات اقلیمی، کاهش آب دریای خزر، ورود انواع فاضلاب، ورود حجم زیادی از رسوبات، رشد بی رویه گیاهان مهاجم وارداتی همانند سنبل آبی و همچنین تجاوز به حریم تالاب از مهمترین علل خشک شدن بخشی از آب تالاب بین المللی انزلی است.

وی با اشاره به اینکه تالاب بین المللی انزلی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و محل تخم ریزی آبزیان است تصریح کرد:متاسفانه در ۳ دهه گذشته میانگین عمق آب تالاب بین اللمللی انزلی از ۱۱ متر به کمتر از ۲ متر و در مناطقی تا ۷۰ سانتی متر کاهش یافته است که در تلاشیم با تخصیص اعتبارات لازم و با کمک آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن - جایکا و شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان این تالاب هرچه سریعتر احیا کنیم.

 

انتهای پیام/م.ع

احیای تالاب بین المللی انزلی با بهره گیری از فناوری‌های نانو

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.