خوشرو گفت: رسانه‌های معاند راهبردشان تغییر نمی‌کند و در کل ضد کشور و ملت ما فعالیت می‌کنند.

وقتی غول‌های رسانه‌ای جهان نقاب‌هایشان را کنار می‌زنندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدرضا خوشرو، پژوهشگر و مدرس ارتباطات، درباره‌ی نحوه پرداختن به حمله تروریستی اهواز در رسانه‌های جهان و به ویژه رسانه‌ای مانند بی‌بی‌سی که مدعی بی‌طرفی است، اظهار کرد: کاربست تکنیک‌های عملیات روانی در فضای رسانه‌ای با خط مشی رسانه‌ای هر رسانه تعیین می‌شود و منطبق با خط مشی‌ها آن اقدامات صورت می‌گیرد. بی‌بی‌سی هم رسانه‌ای است که سیاست‌های رسانه‌ای‌اش بر اساس نظرات شورای راهبردی و شورای نظارتی‌اش تعیین می‌شود. خبرنگاران بی‌بی‌سی برای پایبندی به این دستورالعمل‌ها یک الزاماتی دارند که به راحتی نمی‌توانند از آن عدول کنند.

او ادامه داد: به نظر بی‌بی‌سی در مواجهه با کشورهایی که با آن‌ها در تضاد منفعتی است، بین دولت و ملت فاصله‌ای نمی‌اندازند و همواره هر دوی آن‌ها را متخاصم محسوب می‌کنند و در دستورالعمل‌هایشان نیز همین گونه تصریح کرده‌اند. در ایام و رویدادهای مختلف این نوع مواجهه را از بی‌بی‌سی شاهد بوده‌ایم؛ به طور مثال در ارتباط با گروه تروریستی داعش هم این رسانه هیچ وقت حاضر نشد گروهکی را که جهان به تروریست‌ بودنش اذعان دارد، بپذیرد. بلکه آن‌ها را همچنان یک گروه مسلحانه، شبه نظامی، مسلحین سُنی، پیکارجویان سنی و از این گونه موارد نام‌گذاری کرد؛ چرا که عمدتا منفعت این رسانه‌ها در راستا و به موازات اقدامات این گروهک‌هاست.

این پژوهشگر سپس با اشاره به اینکه رویه عمده رسانه‌های غربی در قبال تروریست‌ها همین رویه بی‌بی‌سی است، عنوان کرد: در مورد ایران وضعیت اینگونه است. این گروهک‌های تروریستی چه سازمان منافقین (مجاهدین خلق)، چه الاحوازیون و یا داعش باشند، بی‌بی‌سی و به دنبال آن رسانه‌های غربی معمولا ترجیح می‌دهند از آن‌ها به اسم تروریست نام نبرند چرا که اقدامات آنها در راستای منافعشان است.

خوشرو در ادامه یادآور شد: اگر بخواهیم نگاه امنیتی، غیررسانه‌ای، ژورنالیستی و اصول رسانه‌ای و حرفه‌ای‌گری هم داشته باشیم، امروز بر کسی پوشیده نیست که دوره‌های آموزشی این افراد تروریست تحت اشراف دقیق نیروی امنیتی انگلستان MI۶ است. این گروه‌های تروریستی، یک نوع جنگ نیابتی را با حکومت‌ها، دولت‌ها و حتی ملت‌ها به راه انداخته‌اند و برایشان هیچ چیز مهم نیست و فقط به دنبال منافع خودشان در جهان هستند. نه جان انسان مهم است، نه حقوق بشر و نه حاکمیت، نه دیپلماسی و نه دموکراسی. فقط منفعت خودشان برایشان مهم است، لذا اگر پشت صحنه گروهک‌های تروریستی از جمله الاحوازیون را نگاه کنیم حمایت اطلاعات امنیتی و آموزشی‌شان توسط نهادهای امنیتی انگلستان مشهود است. در واقع دولت‌های متخاصم مثل عربستان سعودی هزینه‌های آن‌ها را تامین می‌کنند و آموزش را نهادهای وابسته به انگلستان بر عهده دارند.


بیشتربخوانید:وقوع حمله تروریستی در رژه نیروهای مسلح در اهواز / آخرین آمار شهدا و مجروحین + اسامی ، فیلم و عکس 


او درباره شهرت بی‌بی‌سی در دنیا نیز اظهار کرد: بی‌بی‌سی شهرتی در حوزه رسانه‌ای دارد و اگر بقیه هم بخواهند در مورد این رسانه اظهار نظر کنند این را می‌گویند که بی‌بی‌سی از ۱۰۰ خبر، ۹۰ خبرش صحت دارد. یعنی سعی می‌کند در اکثریت موارد حرفه‌ای‌گری را نشان دهد و رعایت کند. اما اقلیت را برای مواقعی می‌گذارد که منافع حاکمیت در آن بخواهد چه رفتاری داشته باشد یا حکم کند. این اقلیت در رویدادهای مختلف جهان هم به وقوع پیوسته است که چه وقت‌هایی بزنگاه‌هایی است که از آن حرفه‌ای‌گری عدول پیدا می‌کند. دیگر رسانه‌ها و پیروان این جریان فکری و اندیشه‌ای نیز به تبع تصمیم می‌گیرند که یک حمله تروریستی را یک حمله تروریستی اطلاق کنند یا حمله مسلحانه. آنها بلافاصله به منافع‌شان نگاه می‌کنند اینکه چقدر می‌تواند این رویداد اهدافشان را محقق کند. این رسانه‌ها پول می‌گیرند و این‌گونه مشی‌های متفاوت را اتخاذ می‌کنند. آنها به سادگی از اصول اخلاقی و انسانی که می‌گذرند هیچ، بلکه از اصول ژورنالیستی و حرفه‌ای خودشان نیز عدول می‌کنند.

این کارشناس رسانه در ادامه با بیان اینکه به هر حال موجی توسط امپراتوری رسانه‌ای غربی ضد ایران وجود دارد یادآور شد: در این گونه موارد این موج اهداف غایی و پنهان دست‌اندرکاران پشت صحنه خود را نشان می‌دهد. در رویدادهای مختلف بعضا این رسانه‌ها تلاش می‌کنند واکنش‌های متناسبی را به آن رویداد نشان دهند اما این اشتباهی است که برای خودشان بد بود اما برای مردم ایران خوب؛ چرا که ماهیت اصلی دست‌شان از دستکششان بیرون آمده است و کاملا برای مردم ایران مبرهن است که این‌ها نگاه‌شان و مشکلاتشان با حاکمیت نیست بلکه با کل کشور ایران و مردم ایران مشکل دارند.

خوشرو در پایان یادآور شد: رسانه‌های معاند مثل بی‌بی‌سی که پوشش و نقاب بی‌طرفی را در رویدادهای مختلف نشان می‌دهند در چنین شرایطی نیز نقاب‌شان کنار می‌رود و این مخاطبان هستند که باید حواس‌شان باشد که در رویدادهای بعدی هم این نکته اصلی را فراموش نکنند. راهبردی که ما همواره در مبحث سواد رسانه‌ای به مخاطبان تذکر می‌دهیم این است که نگاه انتقادی به دریافت از این گونه رسانه‌ها داشته باشند و هر چیزی که آن‌ها می‌گویند را نپذیرند. این رسانه‌ها راهبردشان در دیگر مواقع که به ظاهر بی طرف و یا منصف هم هستند تغییر نمی‌کند و در کل ضد کشور و ملت ما فعالیت می‌کنند و در واقع رسانه‌هایی هستند که بی‌طرف‌ نمایی و ژست بی‌طرفی را در دستور داشته‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

وقتی غول‌های رسانه‌ای جهان نقاب‌هایشان را کنار می‌زنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.