خیر آبادی گفت: قرار بود ارز دولتی دارو تا پایان شهریور به صنعت داروسازى تزریق شود، اما متاسفانه تنها نیمی از این میزان تامین شده است.

کمتر از ٥٠ درصد ارز دولتى را به صنعت داروسازى داده اند/ آمریکا درباره تحریم نکردن دارو دروغ مى گویدبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی خیرآبادی عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما (دارو و صنایع وابسته) گفت: با وجود ادعای رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو و تجهیزات پزشکی، شاهد فرستاده شدن نامه هایی از سوی دولت آمریکا به شرکت هاى خارجی هستیم که بر طبق آن این شرکت ها حق ندارند با صنعت داروسازی همکارى کنند، تا جایی که برخى شرکت ها از ارسال ماده اوليه و قطعات به ايران خوددارى مى کنند. در واقع این وعده ها دروغى بيش نبوده است.

وى بااشاره به مشکلات پیش آمده در حوزه صنعت داروسازی بر اثر تحريم هاى ارزى و بانکى، تاکید کرد: از سوى بانک های خارجی برای انتقال ارز دارو تحت فشار هستیم زیرا دولت آمریکا موافقت نکرده که چند بانک امور مربوط به انتقال ارز دارو را انجام دهند و انتقال ارز دارو تا ۸۰ درصد بسته شده است و مابقی این انتقال نیز در آینده مشخص خواهد شد.

خیرآبادی تاکيد کرد: صنعت داروسازی کشور نياز به بازسازى و خريد تکنولوژى و ماشين آلات جديد دارد و متاسفانه تحریم ها بر روى اين مسئله تاثيرگذار بوده است، امسال حدود ۱۰۰ شرکت خارجی از آمدن به نمایشگاه ايران فارما محروم شده اند و اين شرکت ها تحت تاثير فشار تحریم های آمریکا به نمایشگاه ایران فارما نیامدند.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران از عملکرد بانک مرکزى در تخصيص ارز دارويى گفت: مقرر شده بود ارز دولتی دارو تا پایان شهریورماه به صنعت داروسازى تخصیص پيدا کنداما متاسفانه تاکنون کمتر از ۵۰ درصد ارز دارو به صنعت داروسازى تخصيص پيدا کرده است.

در صورت حمایت 10 درصدی دولت نیاز دارو کشور تامین می شود

خیرآبادی اظهار کرد: اگر دولت ۱۰ درصد حمایت خود از صنعت خودرو را از صنعت داروسازى داشته باشد، ما هیچ مشکلی برای تولید دارو در داخل نخواهیم داشت و داروى مورد نياز مردم را در تحريم ها توليد و تامين خواهيم کرد.

وی اظهار کرد: صنعت داروسازی، استراتژیک و حساس بوده چرا که دارو تنها محصولی است که جایگزین ندارد.

شیبانی کمبود دارویی را به چالش نقدینگی صنعت داروسازی مرتبط دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که منجر به کمبود داروهای تولیدی در داخل کشور شده، گردش مالی نامناسب و مشکلات اقتصادی شرکت های دارویی است.

صنعت داروسازی نیاز به بازسازی دارد

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تأکید کرد: صنعت داروسازی ایران از نظر تکنولوژی و دانش فنی و در جایگاه خوبی قرار دارد اما صنایع دارویی نیاز به بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات خود دارد و انتظار می رود این صنعت به روز شود.

وی افزود: از رقم ریالی صادرات دارو راضی نیستیم اما تلاش می کنیم وضعیت صادرات روز به روز بهتر شود. بخشی از صادرات مربوط به شرکت های دارویی و بخش دیگر مربوط به کشور مقصد یا خریدار است.

شیبانی اظهار کرد: شرکت های دارویی داخل کشور علاقمند به صادرات هستند زیرا صادرات برای آنها نفع اقتصادی و اعتباری دارد؛ اما هر کشوری که می خواهد دارو خریداری کند ضوابطی دارد که باید آن ضوابط تامین شود و یکی از شرایط مورد نیاز صادرات دارو، GMP است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: صنعت داروسازی نیاز به بازسازی و نوسازی دارد و خطوط تولید دارو باید اصلاح شود.
وی گفت: برای بازسازی و نوسازی صنعت دارویی کشور به گردش مالی و بستر اقتصادی نیاز دارد اما متاسفانه مشکلات اقتصادی هم چون سایر بنگاه‌ها گریبانگیر صنعت داروسازی کشور شده است.

شیبانی افزود: انتظار داریم مسئولان به مشکلات اقتصادی شرکت های دارویی رسیدگی کنند. تا شاهد کمبود دارو در داخل کشور نباشیم.
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی اظهار کرد: صادرات ماده اولیه از ایران به سایر کشورها وضعیت خوبی دارد اما در صادرات دارو ساخته شده ضعیف هستیم.

وی با اشاره به کمبود‌های دارویی که این روزها مردم را دچار مشکل کرده است گفت: صنعت داروسازی به دلیل منطقی نبودن قیمت‌ها با مشکل روبرو است.

شیبانی ادامه داد: امروز یکی از مشکلات صنعت دارو، واقعی نبودن قیمت‌ها و هزینه تمام شده دارو است و انتظار داریم مسئولان بیشتر به مشکلات صنعت داروسازی توجه کنند.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی افزود: صنعت داروسازی متأسفانه امروز مورد بی توجهی و بی مهری مسئولان قرار گرفته و این صنعت با مشکلات مالی و ارزی روبه‌رو است از طرفی بوروکراسی و تصمیم گیری های مقطعی به صنعت داروسازی آسیب می زند.

نمایشگاه ایران فارما نمایش توانمندی صنعت داروسازی ایران

وی گفت: نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته ظرفیتی است تا توانایی های صنعت داروسازی را به نمایش بگذاریم و این نمایشگاه با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.

تولید دروهای طب سنتی فرصتی در شرایط تحریم‌ها

شیبانی با اشاره به برگزاری هفتمین همایش طلای سبز در کنار نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته گفت: سال های زیادی در داروهای گیاهی و طب سنتی ورود پیدا نکردیم چراکه در این زمینه خلاء قانونی وجود داشت اما از سال 67 که داروهای گیاهی در قانون تعریف شد، به آن پرداخته ایم.

شیبانی افزود: منابع خوبی از گیاهان دارویی در ایران وجود دارد، برخی صنایع دارویی امروزه صرفا از داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی استفاده می کنند. همچنین بیش از 900 پروانه برای داروهای گیاهی صادر شده است اما در شرایط تحریم به راحتی می توانیم از این منابع استفاده کنیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار