پاییز فصلی رنگارنگ‌تر از بهارست؛ آن موقع که اندیشه‌های نو در یک گردهمایی کودکانه برای تعالی و رشد از هم سبقت می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ سال تحصیلی 97-98 هم پس از پشت سر نهادن خاطرات شیرین تابستانی اکنون آغاز شده است و این یعنی آغاز فصلی جدید برای آموختن و نو شدن و مشق کردن درس‌های شیرین آموزگار سر کلاس درس عشق.

به بهانه آغاز سال تحصیلی جدید خواستیم تا آمار دقیقی از برخی تعداد کلاس درس ها، مدارس و بسیاری از خدمات آموزشی و رفاهی که برای دانش آموزان شهری و عشایری در سال تحصیلی 97-98 تدارک دیده شده است ارائه دهیم.

تدارک 136 کلاس درس جدید برای آغاز سال تحصیلی نو

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: همزمان با شروع سال تحصیلی جدید 27 پروژه آموزشی مدرسه در قالب 136 کلاس درس جدید برای دانش‌آموزان تدارک دیده شده است که همه این کلاس درس‌ها برای ابتدای مهر تحویل داده می‌شود.

احمد ناصری با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید 245 هزار نفر دانش‌آموز در قالب 3 هزار و 402 مدرسه و 12 هزار و 351 کلاس درس تحصیل خود را شروع می‌کنند، افزود: این در حالی است که بیش از 10 هزار دانش‌آموز به تعداد دانش‌آموزان استان افزوده شده است.

وی همچنین با عنوان اینکه در سال تحصیلی جدید 19 هزار همکار فرهنگی در مدارس فعالیت خواهند داشت، گفت: تعداد 44 هزار و 659 نفر دانش‌آموز نیز در 558 آموزشگاه غیردولتی تحصیل خواهند کرد که این میزان 17 درصد دانش‌آموزان کل استان را شامل می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان نرخ پوشش تحصیلی در دوره‌های پیش دبستانی، ابتدایی و دوره اول متوسطه را بالاتر از میانگین کشوری اعلام کرد و ادامه داد: نرخ پوشش تحصیلی در دوره پیش دبستانی 80 و 5 دهم درصد، ابتدایی 99 و 23 دهم درصد، دوره اول متوسطه 93 و 57 دهم درصد و نیز در دوره دوم متوسطه 77 و نیم درصد است.

ناصری با بیان اهداف پروژه مهر در راستای برنامه‌ریزی و فراهم کردن زمینه مناسب برای برگزاری شروع سال تحصیلی باشکوه، جلب مشارکت مردم و نهادهای مختلف، ساماندهی فضا و نیروی انسانی، توزیع عادلانه تجهیزات و امکانات و افزایش پوشش تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول، تصریح کرد: 25 شهریور مانور بازگشایی مدارس را با همراهی روسا و معاونین و کارشناسان نواحی و مناطق برگزار کردیم.

تجهیز مدارس عشایری به اقلام آموزشی و بهداشتی

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به فعالیت هفت کارگروه تعمیر و تجهیز، ساماندهی، تائید صلاحیت، توجیه و تبلیغ و اطلاع‌رسانی، نظارت و ارزیابی، انجمن اولیا و مربیان و مشارکت های مردمی اشاره و اظهار کرد: امسال قبل از شروع سال تحصیلی شاهد ارسال تجهیزات ورزشی – بهداشتی، آموزشی و هنرستان‌ها، مدارس روستایی و عشایری به ارزش 6 میلیارد تومان بودیم.

ناصری در ادامه به تعهدات خیرین در سال 97 اشاره کرده و یادآور شد: تعهدات خیرین نسبت به سال قبل 3 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و به رقم 12 میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه همزمان با شروع سالتحصیلی سه سالن ورزشی آماده افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: تا آخر امسال 7 پروژه دیگر از همین محل تکمیل و به بهره‌ برداری خواهد رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین از برگزاری 11 دوره آموزشی برای معلمان، برپایی کارگاه‌های آموزشی در نواحی و مناطق به ویژه برای کتب درسی جدید و هوشمندسازی آنها خبر داد و گفت: با همکاری یکی از شرکتهای خصوصی بسته آموزشی برای هنرجویان رشته چوب طراحی شده تا در اختیار آنها قرار گیرد.

بیش از 4 هزار سرویس مدارس فعال شدند

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه بیش از 80 هزار دانش‌آموز از لباس فرم در مدارس استفاده خواهند کرد، اظهار داشت: بیش از 4 هزار سرویس مدرسه نیز بیش از 21 هزار دانش‌آموز استان را در سال تحصیلی جدید جابه‌جا خواهند کرد.

ناصری اضافه کرد: این میزان خودروی سرویس مدارس نسبت به سالتحصیلی 97-96 نزدیک به 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد که این تعداد سرویس مدارس نیز به خوبی برای سالتحصیلی جدید ساماندهی شدند.

به گفته وی 167 نفر مدرس برای حضور در کلاس‌های آموزش خانواده در سطح استان سازماندهی شده‌اند که این میزان نیز نسبت به آمار سالتحصیلی گذشته افزایش جزئی را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: تجهیز 2 هزار و 541 کلاس درس در یک هزار و 412 مدرسه به سیستم‌های هوشمند من جمله اقدامات اساسی ماست که در این راستا هوشمندسازی 39 باب مدرسه عشایری و روستایی به انجام رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان از تهیه و توزیع بیش از 2 میلیون و 208 هزار جلد کتاب درسی در بین دانش‌آموزان استان خبر داد.

ثبت نام حدود 205 هزار نفر در مدارس اردبیل

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به ثبت نامی در مدارس استان اردبیل در سال تحصیلی جدید گفت: در این زمینه حدود 123 هزار و 760 نفر ثبت نامی در دوره ابتدایی در سطح استان داشتیم.

ناصری افزود: تعداد 50 هزار و 941 ثبت نامی در دوره اول متوسطه و حدود 39 هزار و 670 نفر ثبت نامی نیز در دوره دوم متوسطه در سطح استان به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین در دوره ابتدایی در استان اردبیل تعداد 5 هزار و 838 کلاس درس در یک هزار و 495 مدرسه برای سالتحصیلی 97-98 تجهیز و فراهم شده است.

استقرار پایه دوازدهم در نظام آموزشی جدید

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: نرخ گذر تحصیلی (درصد قبولی دانش‌آموزان) دوره ابتدایی به دوره اول متوسطه 97 و 63 درصد است و در توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی که هدف هدایت دانش‌آموزان به رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار دانش است، 37 و 44 درصد می‌باشد که این میزان بالاتر از میانگین کشوری که 36 و 5 می‌باشد، است.

علی ورودی ادامه داد: در سال تحصیلی جدید و براساس سند تحول بنیادین با استقرار پایه دوازدهم برای همیشه نظام قدیم برچیده شده و به شکل کامل نظام جدید 12 ساله در قالب 6-3-3 استقرار پیدا می‌کند.

وی گفت: براساس نظام جدید آموزشی هنرجویان ما در هنرستان‌ها برای اولین بار با سه سال تحصیل مهارت‌های موردنظر را یاد گرفته و نیز داوطلبان کنکور در دو آزمون جداگانه نظام قبلی و نظام جدید حضور پیدا خواهند کرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان به اعلام نتایج کنکور اشاره کرد و یادآور شد: نتایج کنکور امسال برای استان اردبیل رضایت‌بخش بود به طوری که در روزهای آینده به شکل کامل و جزئی‌تر نتایج در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد تا تحلیل‌ها و ارزیابی‌های خود را انجام دهیم.

ورودی بیان کرد: با استقرار پایه دوازدهم داوطلبین کنکور باید بدانند که آزمون نهایی آنها که خرداد سال آینده برگزار خواهد شد تا 30 درصد در قبولی آنها تاثیرگذار خواهد بود.

وی در خصوص اهداف سال تحصیلی جدید تصریح کرد: مدرسه‌محوری، خلاقیت و نوآوری و نظارت راهبری شعار سال تحصیلی جدید است که ما تلاش می‌کنیم با یک همگرایی و همکاری مناسب در سالتحصیلی جدید بتوانیم به اهداف موردنظر با همکاری مسئولان و سایر نهادهای آموزشی استان دست یابیم.

60 درصد مدارس نوسازی شدند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: هم‌اکنون 60 درصد مدارس استان استانداردسازی و نوسازی شدند که در این زمینه تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی اولویت بوده است.

دولت لطفی گفت: همزمان با شروع سالتحصیلی جدید 26 باب مدرسه و سالن ورزشی به همراه چهار مورد محوطه‌سازی و حصارکشی به انجام رسیده است که تمام این خدمات در راستای رفع محرومیت و ارائه خدمات رفاهی به دانش‌آموزان بوده است.

وی به آسفالت محوطه 60 باب مدرسه، پرداخت 12 میلیارد ريال سرانه دانش‌آموزی و همچنین تعمیر و تجهیز سرویس‌های بهداشتی مدارس، ایزوگام و رنگ‌آمیزی کلاس‌های درس اشاره کرد و گفت: این اقدامات با همکاری آموزش و پرورش در مدارس سطح استان اردبیل انجام شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به اینکه برخی از مدارس استان نیاز به تعمیر و تجهیز دارند، افزود: در این راستا نیاز داریم تا خیرین استان نیز به جد به این مسئله ورود یابند تا بتوانیم در سریع ترین زمان این تعداد از مدارس را تجهیز و برای استفاده دانش آموزان به آموزش و پرورش تحویل دهیم.

شناسایی ۴۵۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در اردبیل

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: با مشارکت دیگر دستگاه‌های مرتبط ۴۵۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در اردبیل شناسایی شده و برای جذب آن‌ها به سیستم آموزشی اقدام می‌شود.

کمال عالی‌زاده اظهار کرد: تعیین تکلیف 450 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی برای بازگشت آنان به تحصیل و برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی به منظور توانمندسازی نیروی انسانی در حضور بیش از 3 هزار و 500 کادر فرهنگی از دیگر اقدامات شاخص معاونت ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل بود.

وی تصریح کرد: تا پایان سال تحصیلی گذشته نزدیک به 82 درصد از کلاس‌های پایه ششم به فن‌آوری‌های مورد تأکید تجهیز شده و تمامی تلاش‌ها برای پوشش تمامی کلاس‌های این پایه به زیرساخت‌های مورد نیاز خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان بیان کرد: در سال گذشته پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی نزدیک به 14 درصد افزایش یافته و گام‌های ارزنده‌ای برای شناسایی نوآموزان و آموزش‌های کاربردی و مورد نیاز برداشته شده است.

یکی از دانش‌آموزان استان با ابراز خرسندی از آغاز سال تحصیلی جدید به هوشمندسازی مدارس استان اشاره کرد و گفت: تجهیز تمامی مدارس استان به ویژه در پایه‌های اول و دوم متوسطه یک ضرورت است چرا که با این موضوع میزان یادگیری و ثبات اطلاعات آموزشی در بین دانش‌آموزان به مرور ارتقاء می‌یابد.

وی با بیان اینکه مدرسه آنها در طول دو سال گذشته به برخی تجهیزات هوشمند آموزشی مجهز شده است، گفت: این تجهیزات هنوز به طور کامل نبوده و برخی کمبودهایی بازهم در محیط مدرسه احساس می‌شود.

این دانش‌آموز همچنین با ابراز گلایه از برخی فرهنگ‌های اجباری و استثماری در برخی مدارس اظهار داشت: در برخی از مدارس استان شاهد هستیم که گاها برخی زورگویی‌هایی از سوی دبیران و یا حتی از سوی کادر آموزشی مدرسه به دانش‌آموزان تحمیل می‌شود که باید بگویم که نتیجه این فشارها در محیط آموزشی و برای آینده دانش‌آموزان مثبت نخواهد بود.

یکی از اولیای دانش‌آموزان ابتدایی استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: متاسفانه امسال گرانی لوازم‌التحریر دلیل اصلی دلسردی بسیاری از والدین به ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس دولتی در مناطق حاشیه می‌باشد که باید توجه داشت که این مشکلات زمینه‌ساز مشکلات بزرگی خواهد بود.

این بانوی 41 ساله با اشاره به اینکه هزینه ثبت‌نامی‌ها در بسیاری از مدارس استان نیز گاها بیشتر از سایر مناطق بوده است،‌افزود: برخی  شفافیت‌ها در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان باعث می‌شود که بحث اعتماد طرفین به هم جریحه‌دار شود و این موضوع مشکلاتی را هم برای دانش‌آموزان و اولیا و هم برای مدارس به دنبال دارد که نیاز است تا مسئولان آموزش و پرورش به خوبی به این موضوع نظارت داشته باشند.

پاییز یعنی زنگ مدرسه و زنگ مهر یعنی آغاز فصلی برای بارور شدن از اندیشه‌های نو و حرکت به سمت تعالی، پاییز یعنی پشت سر نهادن تمامی موانع برای ساختن آینده‌ای روشن، مهر یعنی جمع دانش‌آموزان بر سر کلاس درس که جمله "ما می‌توانیم" را با عشق و اراده‌ای راسخ مشق می‌کنند.

اما با آمدن مهر و هیاهوی دانش‌آموزان در مسیر مدرسه، کودکانی هم هستند که در خیابان‌های شهر بساط کار و کاسبی خود را پهن کرده‌ و حتی آمدن مهر نیز آنان را از کار و تلاش برای فراهم کردن مخارج خانواده دلسرد نمی‌کند.

باید دانست که اول مهر برای این دانش‌آموزان نیز با کتاب، دفتر و کیف و لباس نو آغاز نمی‌شود بلکه اول مهر برای این کودکان علاوه بر تکرار روزهای سرد و سخت پشت سر نهاده، آغازی پر از حسرت و درد است.

در این میان غافل نباشیم از معلمان و دبیرانی که با عشق، رنج رفتن به مناطق دورافتاده و صعب‌العبور را تحمل کرده و تمامی مخاطرات راه را به جان می‌خرند تا بلکه یک نفر، فقط یک نفر از جمع بی‌سوادان جامعه کاسته شده و به هر قیمتی که بوده با قلم، کتاب و تحصیل آشنا شود.

کلام آخر

بیایید این روزها کمی یواش‌تر شادی کنیم، کمی آرام‌تر از مهر استقبال کنیم و کمی ساکت‌تر خوشحالی خود از آغاز این فصل جدید ابراز...

اگر این روزها در حوالی ما و شما کودکی بود که بضاعت تهیه اقلام مدرسه و کیف و کفش و کتاب را نداشت،‌کمی یواش‌تر آمدن مهر را جار بزنیم تا مبادا با شادی خود اندک امید و شادی در دل آن کودک را زمین‌گیر کرده باشیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.