کارشناس مسائل بین الملل گفت:شواهد نشان می‌دهد که دولت آتی عراق هم به دنبال افزایش تعامل با تهران خواهد بود.


تشکیل دولت ائتلافی، به نفع عراق استبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حدود ٧ ماه از انتخابات پارلمانی عراق می گذرد، اما تا کنون دولت جدید در این کشور تشکیل نشده است. تا این لحظه نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق تاکید کرده که ائتلاف البناء هنوز درباره معرفی نامزد خود برای نخست وزیری به توافق نرسیده است. در همین حال یک عضو ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی صدر هم اینطور گفته است که هنوز هیچ توافق نهایی بر سر یک گزینه واحد برای نخست‌وزیری عراق میان احزاب سیاسی این کشور حاصل نشده است.


جواد منصوری، سفیر اسبق ایران در چین در گفت‌‍وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، در رابطه با تشکیل دولت ائتلافی در عراق، گفت: باتوجه به اینکه هیچ کدام از احزاب شرکت کننده در انتخابات این کشور ، اکثریت آراء را بدست نیاورده اند؛نمی‌توانند دولتی را تشکیل دهند.

کارشناس میائل بین الملل عنوان کرد: از جهتی تشکیل دولت ائتلافی به نفع عراق است؛ زیرا جناح‌های مختلف می‌توانند در دولت نماینده داشته باشند و همین امر باعث ایجاد همبستگی بیشتر در جامعه می شود و حزب گرایی و جناح گرایی جای خود را به وحدت ملی خواهد داد.

وی با بیان اینکه هنوز برای صحبت در مورد ترکیب دولت آینده بغداد زود است، افزود: مجموعه اتفاقات نشانگر این است که دولت آینده عراق با تهران در تعامل خواهد بود و باتوجه  به مواضع و مسئولان این کشور و شواهد موجود بنظر می‌رسد، کم‌تر تحت تاثیر مخالفان نظام ایران و ضد انقلابیون قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد:با توجه به جوان بودن دولتمردان آینده عراق، دولت بغداد توانایی بیشتری برای حل مشکلات داخلی این کشور داشته و قطعا همین رسیدگی به مسائل و حل آنها رضایت مردم از دولت را به دنبال خواهد داشت. همین امر در استقرار امنیت و پیشرفت عراق هم  تاثیر به سزایی می گذارد، بویژه اینکه پس از چند سال جنگ و از بین رفتن  زیر ساخت ها دولت آتی بغداد باید برای رفع کمبود ها و بازسازی کشور بیش  از دولت های قبلی تلاش کند.

منصوری با اشاره به اینکه بر اساس قانون عراق  گروه هایی که در انتخابات آرا بیشتری داشته اند، دست ائتلاف خواهند زد، افزود: تاکنون نامزد هیچ یک از گروهها و احزاب به طور قطعی به عنوان نخست وزیر عراق معرفی نشده اند ولی شانس برخی بیشتر است و درحال حاضر تنها گمانه زنی هایی انجام شده است. آنچه در شرایط فعلی به چشم می خورد، وجود همگرائی بیشتر بین یکدیگر گروههای ائتلافی است، چرا که وقتی دولتی از عقاید و احزاب ائتلافی تشکیل شده باشد قطعا از روحیه‌ی مردمی و کاری قوی تری هم برخوردار خواهد بود.

 کارشناس مسائل بین الملل در پایان در رابطه رویکرد احتمالی دولت آینده عراق نسبت به ایران، تصریح کرد: هر دولت مردمی‌ای که در عراق به قدرت برسد، به دلیل مشترکات فرهنگی، مذهبی و همسایگی دو کشور، علاقه‌مند به برقراری حداکثر همکاری در بیشتر زمینه‌ها با تهران خواهد بود و چنین رویکردی هم کاملا منطقی بوده و طبیعی ست که کشوری با این مشترکات با همسایه خود به دنبال افزایش سطح تعاملات و بهبود روابط  باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاست خارجی ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار