در دوران سالمندی افراد باید اهمیت بیشتری به سلامت جسم و روح خود دهند و انجام برخی کار‌ها می‌تواند ذهن آن‌ها را جوان و گیرا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بیشتر افراد در دوران سالمندی دچار افسردگی می‌شوند، این افسردگی به دلیل ابتلای آن‌ها به برخی بیماری‌ها، از دست دادن همسر و بروز اتفاق‌های تلخ در زندگی مانند بازنشستگی است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند، بازنشستگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های فیزیکی را به میزان ۶۰ درصد و شانس ابتلا به افسردگی را ۴۰ درصد در سالمندان افزایش دهد.


دور شدن از محل کار و بی نیازی به انجام فعالیت‌های کاری روزانه در نتیجه بازنشستگی می‌تواند سبب افت توان ذهنی افراد شود.

بسیاری از سالمندان در آشنایی و کار کردن با وسایل الکترونیکی، چون رایانه و تلفن همراه هوشمند دچار مشکل هستند و بازنشستگی سبب می‌شود انگیزه جدیدی برای یادگیری مهارت‌های جدید پیدا نکنند.


کارشناسان به افراد بازنشسته و سالمند توصیه می‌کنند برای جوان نگه داشتن مغز و افزایش توان گیرایی ذهنی در این بازه زمانی که فرصت بیشتری برای انجام کار‌های شخصی و فراغت دارند به یادگیری زبان خارجی جدید، آشنایی با وسایل الکترونیکی، شرکت در گروه‌های گردشگری مخصوص سالمندان، آشنایی با افراد جدید، مطالعه کتاب، حل جدول و پازل اثربخش است.


درکنار موارد بالا، داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات تازه، دانه‌های آجیل، روغن زیتون، مواد لبنی و پروتئینی کم چرب، غلات و حبوبات، نوشیدن آب، چای سبزی و دمنوش‌های گیاهی به میزان کافی، ورزش روزانه در هوای پاک، شنا، انجام یوگا و مدیتشین، دوچرخه سواری، کوه نوردی و استفاده از وزنه‌های استاندارد برای تقویت عضله‌ها هم می‌تواند مانع از نابود شدن سلول‌های مغزی و افت توان ذهنی و حافظه شود.


مطالعه‌های انجام شده به وسیله دانشمندان دانشگاه ادینبورگ نشان می‌دهند افراد میانسال و سالمندی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند کمتر دچار انقباض و کوچک شدن مغز در کاسه سر و از بین رفتن ماده سفید مغزی که عاملی مهم برای ارتباط سلول‌ها و بخش‌های مغز با همدیگر است، می‌شوند.

در پژوهشی همسو، محققان دانشگاه کانبرا در کشور استرالیا نیز دریافتند انجام ورزش‌های منظم هوازی سبب افزایش توان شناختی، چون قدرت تفکر، خواندن، یادگیری و استدلال در افراد می‌شود.
بنا براین پژوهش تقویت عضله‌های بدن نقش مهمی در بهبود عملکرد حافظه و توان مغزی دربرنامه ریزی و سازماندهی کار‌ها دارد.

توصیه‌های مهم به بازنشسته‌های افسرده

کارشناسان به افرادی که به دلیل بازنشستگی دچار اندوه و افسردگی شده‌اند، توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت و افزایش توان ذهنی و جلوگیری از گسترش افسردگی به ورزش، مراجعه منظم برای چک آپ‌های پزشکی، انجام فعالیت‌های اجتماعی، چون شرکت در گروه‌های دوستان و گردشگری، علاقه به یادگیری مهارت جدید، انجام کار‌های جدید برای تعمیرات خانه و مواردی از این دست بپردازند تا افسردگی و به تبع آن ابتلا به انواع بیماری‌ها از آن‌ها دور شود.


به طور کلی حضور در اجتماع، فعالیت و خودداری از انزوا اصلی‌ترین راهکار برای جلوگیری از پیرشدن سلول‌های مغزی و مرگ آنهاست.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار